Provkörning av Chrysler PT Cruiser 2,2 CRD Limited

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cylindrig radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, direktinsprutning, turbo. Kompression 18:1. Borrning/slag 88/88,3 mm, volym 2148 cm3. Max effekt 121 hk (89 kW) vid 4200 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1600 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 48 km/h.

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel med bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12 meter, 2,7 rattvarv.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 429, bredd 170,höjd 160, spårvidd fram/bak 148/148. Tjänstevikt 1615, maxlast 365, max släpvagnsvikt 1000 kg. Bränsletank 57 liter.

Fartresurser

Toppfart 183 km/h. 0-100 km/h 12,1 s.

Bränsleförbrukning

Stad 0,91 l/mil, landsväg 0,56 l/mil, blandad körning 0,69 l/mil.

Resonansäktenskap

Med dieselmotor från Mercedes blir Chryslers lilla familje-hotrod riktigt trivsam. Knattret från motorn är definitivt inte det mest störande oljudet.

Pris: 243600 kr (augusti 2002)

Pling, pling, pling, pling. Ständigt detta plingande. När man startar bilen, när man lägger i backen, när man öppnar förardörren. Hela tiden envisas bilen med att ge ifrån sig ett plingande varningsljud. Efter mer än 60 mil i Chrysler PT Cruiser så är faktiskt ett av de mer bestående intrycken det idoga plingandet.

Annars är PT Cruiser en bekantskap som bjuder på många intryck. Få nya bilar har sådan utstrålning och dess utseende lämnar knappast någon oberörd. Antingen älskar man den eller så avskyr man den. Att ställa sig likgiltig inför uppsynen av en PT Cruiser går bara inte.

Oavsett om man gillar eller ogillar den exteriöra designen så känns den i alla fall genomtänkt och konsekvent utförd om man jämför med inredningen. Knappar och spakar känns billiga och formgivarna verkar inte haft någon fantasi kvar efter att ha ritat klart karossen. Chrysler PT Cruiser är ett utanpåverk.

Hur som helst så har den retroinspirerade bilen nu fått en dieselmotor. Maskinen är på 2148 kubik och modellbeteckningen är PT Cruiser 2,2 CRD. Motorn kommer från Mercedes där den sitter i bland annat C-klassen. Här är effektuttaget 121 hk, maximalt vridmoment är 300 Nm och kommer vid 1600 r/min.

När man vrider om startnyckeln blir man varse ett rejält dieselknattrande. Ljudet är tydligast på tomgång men påtagligt i alla farter, utan att för den sakens skull bli störande. Men att Chrysler inte lagt ner lika mycket tid och pengar på isolering och motorinstallation som Mercedes råder det inget tvivel om.

Motorn är stark och fin men det är inte helt lätt att få bilen att gå mjukt och komfortabelt. Kraften kommer abrubt på låga varv för att sedan tidigt plana ut. Växellådan är det egentligen inget fel på, den långa spaken med den snygga knoppen bjuder lagom kärvt motstånd och lägena är lätta att hitta. Men den lirar liksom inte riktigt ihop med motorn. En automatlåda hade varit att föredra, men det finns ännu så länge inte i kombination med just dieselmotorn.

Fjädringen i framvagnen och den diffusa styrningen verkar inte heller riktigt kunna hantera motorns kraftiga vridmoment. Det blir väldigt spårkänsligt och vingligt vid acceleration.

Annars är diesel-PT Cruiser inte så oäven på långresa. Motorn är inte speciellt ljudlig i motorvägsfart och man sitter ganska bra, upprätt med fin överblick.

Men framförallt så är Chrysler PT Cruiser något för dem som vill ha en annorlunda bil. Den väcker fortfarande stort intresse, folk vänder sig om.

DaimlerChrysler Sverige tar hit dieselversionen endast i det allra mest fullutrustade utförandet Limited, pris 243600 kronor. Då ingår läderklädsel, luftkonditionering, farthållare, kromade aluminiumfälgar och tonade bakre rutor. Samt en massa obegripliga varningspling.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!