Provkörning av Chrysler PT Cruiser Cab mot Mini Cooper Cooper Cab och VW Beetle 2,0 Cab

Provkörning av Chrysler PT Cruiser Cab mot Mini Cooper Cooper Cab och VW Beetle 2,0 Cab

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

VW Beetle

Design, komfort, utförande.

Vinddrag, ej fällbart säte.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl. rak med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 172 Nm vid 3200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel. Antisladdsystem

Styrning

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55-R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 408, bredd 172, höjd 150. Spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1 410 kg, maxlast 360 kg. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser *

Acceleration 0-100km/h ca 11,7 s, toppfart 185 km/h. 

Bränsleförbrukning *

Blandad körning 0,88 liter/mil.

* Enligt tillverkaren.

PT Cruiser

Stark motor, bra kupéutrymme.

Högt pris, kvalitetskänslan.

Basfakta

Pris

269900 kr (juli 2005) 

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min, max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar och en wattlänk.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 12 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälgbredd 7 tum, däck 205/50-WR17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 429, bredd 170, höjd 154. Spårvidd fram/bak 148/148. Tjänstevikt 1670 kg, maxlast 460 kg. Bränsletank 57 liter.

Fartresurser *

Acceleration 0-100km/h ca 7 s, toppfart 220 km/h. 

Bränsleförbrukning *

Blandad körning 1,00 liter/mil.

* Enligt tillverkaren.

Mini Cooper

Styrning, prestanda.

Baksäte, bagageutrymme.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl. rak med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 10,6. Borrning/slag 77/86 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alternativt CVT-automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,5 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65- R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 247, längd 364, bredd 169, höjd 142. Spårvidd fram/bak 146/147. Tjänstevikt 1250 kg, maxlast 400 kg. Bränsletank 50 liter.

Fartresurser *

Acceleration 0-100km/h ca 9,8 s, toppfart 193 km/h. 

Bränsleförbrukning * 

Blandad körning 0,73 liter/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Retrocabbar för familjen

Gillar du läcker retrodesign och att köra öppet har du tre alternativ: Mini Cooper, Volkswagen Beetle och Chrysler PT Cruiser. Vi lät de tre mötas för att ta reda på vilken som är bästa köp.

Retrodesignade är de alla tre, men arvet de bär med sig skiljer sig åt.

 Chrysler PT Cruiser är en amerikansk 30-tals flirt i Hot Rod-stil, lanserad år 2000. 

 Mini är vår tids version av en av den engelska bilindustrins största ikoner, den klassiska Hundkojan. 

 Beetle är en modern tolkning av världens kanske största bilsuccé, allas vår Folkvagn.

 Trots olikheterna konkurrerar de alla tre i dag på retroscenen. 

 Vi börjar med en titt på Chrysler PT Cruiser. PT står för "Personlig Transport", vilket speciellt på svenska marknaden äger sin riktighet eftersom den sålt relativt dåligt under fem år. Inget att förvånas över, för hur många svenskar har rötter i Hot Rod-kulturen? Men den har sina fans, till och med en entusiastklubb i Tyskland. 

 Cabrioletversionen var väl inte alldeles självklar, eftersom den täckta versionen är en kombi. Karossen blev därefter. Bakifrån ser den ut att komma från Gustavsbergs badkarsfabrik. Å andra sidan såg många Hot Rods ut så när det begav sig. 

 Priset är relativt högt, 269900 kronor, men man får både prestanda och utrymme för pengarna. 

 Bågen över kupén är ingen störtbåge utan en slags vindavvisare. Estetiskt ingen fullträff, och en aning i vägen när man ska in och ut ur baksätet när suffletten är nedfälld. 

 Suffletten fälls elektriskt och spärrhandtaget i sufflettens framkant är lätt att hantera. Fällningen tar omkring tio sekunder. Det finns ett sufflettskydd som är ganska stort och bökigt att stuva in i bagageutrymmet. I verkligheten tror vi att dessa sufflettskydd ligger undanstuvade på någon oåtkomlig hylla i PT Cruiser-ägarnas garage. 

 Av de tre provade bilarna är det PT Cruiser som har minst turbulens när man kör öppet. Kanske en effekt av nämnda vindavvisaren. Lite förvånande är det eftersom man definitivt inte sitter lågt och skyddat i sittbrunnen. Tvärtom, stolarna är höga, både i framsäte och baksäte, och påminner lite om köksstolar vad gäller benvinkel. Gillar man att köra familjebuss är det helt okej, är man ute efter en sportig, låg sittställning är PT Cruiser definitivt fel bil. 

 Körglädje kan man däremot hämta ur en turboladdad, fyrcylindrig motor på hela 223 hästkrafter. Endast manuell växellåda finns på menyn. Tyvärr, cabrioletförare hade nog gillat en automatlåda, och den manuella lådan är ingen höjdare. 

 Det är svårt att få ner motoreffekten i asfalten, det blir lätt hjulspinn och ryckningar i ratten när man ger full gas. 

 På det hela taget känns PT Cruiser osofistikerad. Antisladdsystem saknas och finns inte ens som tillval, styrningen är av det diffusa slaget och delar av konstruktionen lyser det sista minuten-lösning om. 

 I bagageutrymmet hittar vi till exempel ett järnrör på tvären mellan hjulhusen. Det stadgar upp bilen, kanske en välkommen åtgärd, men är också i vägen när man ska lasta bagage. 

 PT Cruiser är trots denna invändning lastmästaren i sammanhanget. Dels är bagageutrymmet hyfsat stort, dels är bakstolarna fällbara. En ovanlig finess på en cabriolet. 

 Fäller man upp suffletten uppstår en plötslig solförmörkelse. Bakrutan är ruskigt liten och de breda sufflettstyckena i sidorna hindrar nästan all bakåtsikt. Tyvärr är det så här man upplever bilen nio månader om året och det är ingen trevlig upplevelse. 

 Sammantaget känns Chryslers cabriolet som en väldigt sammansatt personlighet. Lastutrymmet och baksätesutrymmet gör den till en lämplig familjekombi. Men den bångstyriga turbomotorn är överkurs för familjen. Och ska man verkligen acceptera ett baksäte utan nackskydd år 2005? Det är nostalgi i överkant.

 Trots att de amerikanska bildesigners som ritat Volkswagen Beetle varit originalet troget känns Beetle cabriolet påtagligt mer uppdaterad än Chrysler PT Cruiser. 

 Designen interört och exteriört är minimalistiskt modern. Man blir glad av att se på de välbekanta, bulliga skärmarna. Precis som förr domineras instrumentet av en enda stor hastighetsmätarskala.

 Originalet var i Europa en redig, tysk familjecabriolet när det begav sig. I USA däremot ofta en ungdomsbil med flower-power-smak. Det var också från Volkswagen of America propån kom att göra en ny "Skalbagge". 

 Nykomlingen verkar hamna någonstans mittemellan. Som cabriolet tycker jag formerna faller på plats. Det är också lättare att acceptera dålig takhöjd i baksätet i en cabriolet. I modellen med med tak gör det bara ont i skallen när någon dänger igen bakluckan. 

 Suffletten tar några sekunder extra att fälla ned jämfört med PT Cruiser. Den veckar sig snyggt ovanpå plåten, precis som på gamla Skalbaggen. Dessutom betyder det att bagageutrymmet är detsamma oavsett om suffletten är upp- eller nedfälld. 

 Beetle är 4,08 meter lång medan PT Cruiser är 4,29 meter. Därför är baksätet något trängre i Beetle. Benen får plats, men ryggstödet har nästan 90 graders vinkel vilket är svårt att trivas med i längden. 

 Fram sitter man däremot mycket bra, vi trivdes absolut bäst i Volkswagens breda, relativt plana stolar. Till skillnad från PT Cruiser har Volkswagen bara genomlastningslucka i baksätet. 

 Ändå är Beetle en hyfsad familjecabriolet. Det är lätt att stiga i- och ur baksätet, och säkerheten finns där med automatiska nackskydd i baksätet som skjuts upp och skyddar passagerarna vid eventuell rundslagning. Antisladdsystem är standard och vägegenskaperna har den trygga, lite sävliga karaktären, precis som vanliga Beetle. 

 Vi provkör modellen med en 115 hästkrafter stark tvålitersmotor som kostar 246900 kronor. Det finns också en turbomodell med 150 hästkrafter för 261900 kronor, men de extra hästkrafterna var inget vi saknade. Den femväxlade lådan är varken bra eller dålig. Till skillnad från originalet är spaken kort, den toklånga gamla VW-spaken har däremot hamnat i PT Cruiser. 

 För 11900 kronor får du en automatlåda, förmodligen ett ganska populärt alternativ.

 Med sufletten nedfälld är vinddraget större än i PT Cruiser. Man kan sätta upp en vindavvisare över baksätet, det gör det nästan dragfritt för dem som sitter fram. Tyvärr är vredet som låser suffletten i vindruteramen trögt och svårarbetat.

 Karossen flexar och gnisslar en del med suffletten nedfälld. Vi såg också en del osköna missar i monteringen vilket antyder att standarden inte håller vanlig Golf-nivå. Men vad gör det? Man trivs ju så förbålt i denna charmiga tidsmaskin.

 När taket fälls på känns fortfarande kupén relativt ljus tack vare de höga sidorutorna som släpper in mycket ljus. Bilen är också lättare att parkera än PT Cruiser, trots att bakrutan är så liten. Ljudkomforten är bra, det märks att Volkswagen inte har slarvat med isoleringen. Vi upplevde Beetle som den tystaste bilen, klart bättre isolerad än Mini. PT Cruiser cabriolet kom i mitten vad gäller buller med sufflett på, kanske något närmare Volkswagen Beetle än Mini Cabriolet. 

 Vi avslutar med Mini Cooper, den av BMW konstruerade uppföljaren till Hundkojan. Tyskarna har tagit upp stafettpinnan där Hundkojan lämnade in. Från början var ju Austin 850 en billig och praktisk minibil. Konstruktören Alec Issigonis hade nästan fostrande folkhemsambitioner med sitt bygge. "Vi säljer inte flärd, vi säljer en transport från A till B" lär Issigonis ha sagt om bilens design. 

 Men när succébilen till slut somnade in hade den, utan att förändras, gått från billig transport till designikon med kultstatus. Och det är de sistnämda kvaliteterna som BMW:s

 ingenjörer har utvecklat. Det fina i kråksången är förstås att man inte glömde körkvaliteterna. Mini är en fröjd att köra, med styrkänsla som en gocart. I testbilen har det dock gått till överdrift. Vi rullar på 17 tums fälgar med 205/45 däck. Det blir stötigt och hoppigt värre på alla vägar som inte är släta som matsalsbord. 

 Komforten blir heller inte bättre av att framstolarna har påtagligt korta sittdynor. I baksätet har man mycket dålig plats för benen, takhöjden är däremot bättre än i Volkswagen Beetle.

 Att begära mer utrymme hos en bil som är 3,64 meter lång och försedd med sufflett vore att fråga efter det omöjliga. Bagageutrymmet är ytterst begränsat. Men variationsrikt. Kör man med suffletten uppfälld kan man spänna upp suffletthyllan i lastutrymmet så att man kan lasta mer. Vidare är baksätets ryggstöd delbara och fällbara. 

 Suffletten är av en speciell konstruktion. En vettig detalj är att man inte behöver lossa några hakar manuellt, det är bara att trycka på öppningsknappen. I första steget skjuts taket tillbaka ett läge bakom förarens huvud. Då fungerar öppningen som en gigantiskt sollucka. Vill man fälla ned hela taket är det bara att trycka på knappen en gång till så fälls taket ned i sin helhet. 

 Mini Cooper har en 115 hästkrafter stark motor som räcker väl till. Toppfarten anges till 193 km/h och accelerationen 0-100 km/h till 9,8 sekunder. Pris 193000 kronor. Den starkare Cooper S med 170 hästkrafter går lös på 238000 kronor, men ärligt talat saknar vi inte effekt i den lilla och relativt lätta bilen. 

 På önskelistan står egentligen bara mer komfort. Mini Cooper är nämligen mer än en aning bullrig. Suffleten är inte lika bra ljudisolerad som Volkswagen Beetle, och det låter mycket av både väg och vind även med suffletten uppfälld. 

 Trots denna invändning är det Mini Cooper som vinner våra hjärtan med sin charm. En perfekt, somrig strand- och stadsbil. Priset ligger på rätt sida om 200000 kronors-strecket och andrahandsvärdet är hittills mycket bra. 

 Lika charmig tycker vi egentligen Volkswagen Beetle är. Med sufflett har den har ett högst påtagligt berättigande som enda öppna modell i Volkswagen-programmet. 

 Den bjuder på mer komfort och bättre utrymmen än Mini Cooper, men merpriset är drygt. Kanske ändå motiverat om man föredrar lugn och sansad "cruising". 

 PT Cruiser då? Visst är det drag i turbomotorn, och nog rymmer bagaget en hel del. För 269900 kronor känns dock bygget väl lättviktigt. Och så var det den där Hot Rod-känslan, är den något att stå efter? Nej, jag tänkte väl det.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!