Chrysler Voyager

Provkörning av Chrysler Voyager

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

2,4: Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompresssion 9,4. Borrning/slag 87,5/101 mm, volym 2 499 cm3. Max effekt 150 hk (112 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 226 Nm vid 4000 r/min. Balansaxlar.

3,3: Tvärställd 6-cyl V-motor med stötstänger och 2 ventiler per cylinder. Kompresssion 9,3. Borrning/slag 93/81 mm, volym 3301 cm3. Max effekt 180 hk (134 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 4000 r/min. 

CRD: Tvärställd 4-cyl radmotor (common rail diesel) med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompresssion 17,5. Borrning/slag 92/93 mm, volym 2500 cm3. Max effekt 140 hk (104 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 312 Nm vid 1800 r/min. Balansaxlar.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift (som tillval fyrhjulsdrift via viskokoppling, endast 3,3). 5-växlad manuell låda alternativt fyrstegad automat. Diesel endast manuell, 3,3 endast automat.

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben med triangellänkar. Bak stel axel med längsgående bladfjädrar.

Styrning

Kuggstång med servo. 3,1 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m (Grand Voyager 12,0 m).

Bromsar

Skivor (de främre ventilerade). Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul och däck

Fälg 6,5 tum. Däck 215/65 HR16.

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 288 (Grand Voyager 303), längd 480 (510), bredd 200, höjd 175, spårvidd fram/bak 160/163. Tjänstevikt ca 1900 - 2200 kg beroende på utförande. Släpvikt 1600 kg. Tank 75 l.

Fartresurser (tillverkarens uppgift)

2,4 (automat inom parentes): Toppfart 180 (175) km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,6 (15,1) s.

3,3: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,7 s.

CRD: Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,6 s.

Bränsleförbrukning (tillverkarens uppgift)

2,4 (automat inom parentes): Stad 1,44 (1,56), landsväg 0,82 (0,87), blandad körning 1,04 (1,12) l/mil.

3,3 aut: Stad 1,73, landsväg 0,93, blandad körning 1,22 l/mil.

CRD: Stad 1,19, landsväg 0,68, blandad körning 0,86 l/mil.

Här får alla vara med

Elektroniska leksaker samsas i Chrysler Voyager med nostalgiska detaljer

Pris: 2,4 från 239900 kr (mars 2001), 3,3 från 274900 kr, CRD från 269900 kr.

Chrysler Voyager är en av de verkligt slitstarka modellerna, lanserad 1983 och ansedd som den första så kallade familjebussen. Nu är det dags för den fjärde generationen Voyager.

Karossen är ny och mindre bullig än tidigare och det lockas med nya finesser. Men grunddragen i konstruktionen känns lätt igen från förr, inklusive nos-talgiska detaljer som stel bakaxel med bladfjädrar och stötstångsstyrda ventiler.

Voyager är sjusitsig och finns i en kortare och en längre version (Grand Voyager). Motoralternativen är tre: 2,4-liters fyra, 3,3-liters sexa och 2,5-liters fyrcylindrig turbodiesel. Den senare tillverkas hos italienska VM. Bilar avsedda för Europa sätts samman i österrikiska Graz.

Totalt finns 19 versioner att välja på i Sverige, den billigaste kostar 239900 kr.

Merkostnaden för en diesel är 30000 kronor och för sexan 35000 kronor, fyrhjulsdriften ligger i spannet däremellan. Kostnaden för lång hjulbas kan räknas ut till 12500 kr. Till 3,3:an finns även fyrhjulsdrivning (med viskokopplingar).

Utrymmena är självfallet A och O när man väljer en bil som Voyager. När ekipaget väl är fullastat vågar jag påstå att knappologin är halva nöjet. Den som valt rätt bland utrustningspaketen har exempelvis elmanövrerad förarstol, 3-zons klimatanläggning, radio/cd/kassettspelare, färddator och farthållare att leka med - och så förstås de självstängande och självöppnande bakdörrarna.

Det är fråga om skjutdörrar som med hjälp av elmotorer öppnar och stänger sig enligt önskemål. Du kan antingen trycka på en knapp i den så kallade B-stolpen eller använda bilens fjärrlås. Att med muskelkraft öppna en tung skjutdörr på en bil som parkerats i utförsbacke är inte lätt, så här är kanske lösningen på ett gammalt problem.

Om lillen råkar lägga fingrarna emellan just när dörren går igen bromsas rörelsen och dörren backar. Det går dess-utom bra att använda handkraft.

En lika angelägen finess är öppning och stängning av bakluckan medelst elektricitet. Tyvärr är den ännu inte standardutrustning men fås som tillval. Ytterligare ett sådant är DVD-spelare för underhållning av passagerarna där bak.

Man sitter hyggligt fram utom i basmodellen, i den kan förarstolen inte jus-teras i höjdled och inte ratten heller. En lång förare får därmed svårt att läsa av hastighetsmätaren. Sedan försämras komforten ju längre bak i bilen passagerarna sitter. Grand Voyager är tre decimeter längre och det kommer de åkande till godo i form av mer benutrymme.

Europamodellerna har styvare chassi än de bilar som säljs i USA. Jämfört med förra generationen Voyager fungerar den nya förvånansvärt komfortabelt vad det gäller fjädringen. Gupp i längsled sväljs med god aptit, skutt i sidled kan vara svårare att bemästra.

Bullret känns väl dämpat så länge bilen rullar lugnt i tätortstrafik. Ute på landsvägen börjar däcken göra sig påminda kring 100 km/h och vindbruset var högt i alla de tre bilar jag provkörde. Värst är det längst bak, där till och med avgasljudet vid en omkörningsacceleration är påträngande.

Bromsarna är bättre dimensionerade än tidigare och har numera elektronisk bromskraftfördelare som effektivare portionerar effekten till fram- och bakhjul. Styrspindlar av aluminium bidrar till att styrningen känns mera exakt. Och automatlådan till 3,3-litersversionen har genomgått åtskilliga modifieringar som förhoppningsvis sätter punkt för en mycket lång rad av växellådshaverier.

Strålkastarna har enligt uppgift gjorts nästan dubbelt så effektiva efter många klagomål. Provkörningen skedde i dagsljus så jag törs inte ha någon uppfattning om ägarna kan spara in på utgiften för de hittills nästan obligatoriska extraljusen.

Den hårdaste kritiken mot Voyager har gällt krocksäkerheten. Krockprov har visat att de åkande riskerar att råka särskilt illa ut i en så kallad offset-kollision, alltså en träff snett framifrån. Den nya karossen sägs vara betydligt styvare och särskilt partiet kring motorrummet har förstärkts. Några nya krocktest som ger svart på vitt om effekten av förstärkningarna har ännu inte gjorts.

Krockkuddar och sidokrockkuddar samt bältesförsträckare är standard men någon motsvarighet till andra märkens krockgardiner finns inte.

Turbodieseln är inte precis diskret, på tomgång ruskar den om rejält. På typiskt turbodieselvis är den "nästan död" på riktigt låga varv men kommer desto mäktigare så snart turbon börjar ladda, vilket sker så tidigt att bästa vridmomentet ligger nere på 1800 r/min.

Dieseln har enligt tillverkaren lika kvick acceleration och samma toppfart som den fyrcylindriga bensinmotorn. Men bortsett från det lätt okultiverade uppträdandet på mycket låga varv har den betydligt mer spänst.

V6-motorn är mycket modifierad men i grunden en urgammal bekanting med stötstänger. Lågvarvig och beskedlig i karaktären passar den bra till den tunga bilen. Fast jag retade mig på automatlådans benägenhet att gärna växla upp och ner vid minsta stigning i en fart som kan beskrivas som ytterst svensk, 90-100 km/h. Sådant är inte bara irriterande utan kostar också bränslepengar. Trots att tanken rymmer 75 liter lär Grand Voyager 3,3 vara en trägen gäst vid soppaköken.

Bortsett från ett överdåd av armstöd och fack att ställa läskedrycker i ger interiören knappast något exklusivt intryck. Det är en myckenhet brun eller grå plast som i de mer påkostade utförandena matchas kongenialt av inlagda träbitar. Nu är Voyager ingen Bentley utan en bussig reskamrat när man skall till fjällen med ungarna och deras kompisar. Då är det inget finlir som gäller. Exklusivitet och körglädje är inte begrepp att förknippa med Chrysler Voyager. 

Men det är inte så dumt att alla får komma med.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!