Chrysler Voyager 2.8 CRD LX

Provkörning av Chrysler Voyager 2.8 CRD LX

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd rad- motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare, common rail direktinsprutning. Kompression: 17,5. Borrning/slag 94/100 mm, volym 2776 cm3. Max effekt 149 hk (110 kW) vid 3800 r/min. Max vridmoment 360 Nm mellan 1800 - 2600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring, fjäderben med undre triangellänkar, bak stel axel med bladfjädrar samt Panhardstag. Krängningshämmare fram och bak. 

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 12 meter.

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 7 tum lättmetall. 215/65 HR16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 303, längd 510, bredd 200, höjd 175, spårvidd fram/bak 160/163. Tjänstevikt 2000, maxlast 550. Släpvikt 1600, med B-körkort 950. Tanken rymmer 75 liter.

Fartresurser*

Toppfart 182 km/h. Acceleration 0-100 km/h ingen uppgift.

Bränsleförbrukning

EU-norm bl körning 0,85 l/mil.

*fabriksuppgifter

Taxi, var god kör!

Taxi kan få sin dröm-Voyager redan i vår, men den flexibilitetssugne får vänta ännu något år.

Pris: 354900 kr (mars 2004)

Chrysler Voyager har i nuvarande utförande tjänstgjort sedan sekelskiftet, hög tid för uppgradering: Lite yttre kosmetika, en ny dieselmotor som också finns med automatlåda och framför allt bättre krocksäkerhet.

Det senare var en svaghet hos föregångaren som fick ynka två stjärnor när den 1999 krocktestades av Euro NCAP, vilket i dag räknas som underkänt. Nuvarande version har inte testats av Euro NCAP, men har klarat sig hyggligt i ett "snällare" amerikanskt krocktest. Med huvudkrockgardiner längs hela sidorna och en krockkudde som ska skydda förarens knän ska krocksäkerheten öka ytterligare.

Antisladdsystem finns däremot inte ens som tillval. Efter alla halkolyckor i Sverige med familjebussar är det osedvanligt korkat av Chrysler att inte erbjuda ett antisladdsystem år 2004.

Tidigare fanns Voyager med en 2,5-liters turbodiesel på 143 hk. Den nya maskinen har också common rail-insprutning, men motorn är nu på hela 2,8 liter fördelat på bara fyra cylindrar! Effektökningen är måttliga sex hästkrafter, men viktigare är bättre vridmoment vid lägre varvtal. Det gynnar samarbetet med den fyrstegade automatlådan och det märks tydligt att intentionen är att i möjligaste mån nyttja motorns maximala vridmoment (360 Nm vid 1800 - 2600 r/min) för att hålla dieselkonsumtionen nere. Lådan ligger gärna kvar på höga växlar och har en ganska trög kickdown.

Dieselförbrukningen uppges vara 0,85 l/mil, men under provkörningen drog bilen enligt färddatorn närmare en liter per mil blandad körning. Att "köra in" både den höga skatten på 9072 kr/år och merkostnaden på cirka 10000 kronor (jämfört med Grand Voyager 3.3 LX) kräver rätt många mil. Bensinsexan har en "normförbrukning" på 1,27 l/mil blandad körning men kan köras snålare - och är dessutom trevligare. 

Tidigare har Chrysler Voyager inte intresserat taxinäringen nämnvärt, eftersom den gamla dieseln inte fanns med automat. Men kanske blir det ändring på det, rymlig så det räcker är ju den här bilen, framför allt i Grand-utförande.

Chrylser uppger att man jobbat hårt med att sänka ljudnivån och minska vibrationerna i nya Voyager - och resultatet är inte oävet. 2,8 CRD är tyst i motorvägsfart, då hörs mer vindbrus än vägresonans och motorljud. Vid acceleration är det en annan femma: Då råmar motorn ljudligt som en skåpbilsdiesel, men utan störande vibrationer.

Den nya motorn är inget krutpaket, framför allt inte med två ton att släpa på, och med 7 passagerare och full last lär det bli rejält tungkört. 

Stolar nedfällbara i golvet, "Stow'n Go", finns i USA men ännu inte i Europa. "Stow'n Go" får inte inte plats i Voyager, som säljer mest i Europa, utan bara i svenskarnas favorit Grand Voyager .

Inredningen i nya Voyager är sig lik, men det finns nyheter som skjutbara förvaringsfack i taket och en ny rad varningslampor ovanför för hastighetsmätare och varvräknare. Fjädring och hjulställ är oförändrade, köregenskaperna likaså. Vilket innebär bekvämt och stabilt men inte så kul att köra.

Nya Grand Voyager med 2,8 CRD-motorn och automatlåda kommer hit i vår, men när i vår är osäkert. Priset blir 319900 kronor i SE-utförande, medan LX-modellen går på 354900. Då ingår bland annat klimatanläggning, farthållare och elmanövrerad förarstol.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!