Citroën C2

Provkörning av Citroën C2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl rak med en överliggande kamaxel. Två ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/77 mm, volym 1360 cm3. Max effekt 74 hk (54 kW) vid 5400 r/min. Max vridmoment 118 Nm vid 3300 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med krängningshämmare. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,9 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram och trummor bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälgbredd fram 5 tum, däck 165/65 R 14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 231, längd 366, bredd 166, höjd 146. Spårvidd fram/bak 144/144. Tjänstevikt ca 1100 kg, maxlast ca 290 kg, taklast 50. Bränsletank 41 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100km/h ca 13,6 s, toppfart 169 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,61 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Grabbdröm

Citroën C2 ska vara killarnas alternativ till C3. Sportig profil och hög utrustningsnivå är lockbeten.

Pris: Från 92900 kr (oktober 2003)

Den ser lite annorlunda ut, nya lilla C2. På presskonferensen utanför Paris förklarar pr-chefen från Citroën, Floriane Brisabois att profilen ger bilen ett "dynamiskt" utseende.

En alternativ, mer illasinnad tolkning är att bilen ser ut att ha backats in i en mur i hög hastighet. 

Bilen är stadsmässigt kort, bara 3,66 meter, 19 centimeter kortare än C3. Lättparkerad, i synnerhet som bakluckan stupar, men kupétrång. Till skillnad från C3 är C2 fyrsitsig med två separata stolar bak. Och det är trångt där bak. Citroën kan visserligen skryta med att baksätena är skjutbara på de två dyrare versionerna. Men om jag skjuter fram stolen får inte benen plats. Och drar jag stolen bakåt får jag grym närkontakt med taket.

Komforten fram är det bättre beställt med, stolarna är fullstora och ger bra stöd. Instrumenteringen är kopierad från C3, och lider av en viss plastighet samt en i mina ögon obegriplig digital hastighetsmätare. I C2 är dock inredningen enligt den franska pressinformatören mer "dynamisk". Jag tror hon menar växelspaken som är draperad i genomskinlig plast, ett material som också går igen på dörrsidan.

Jodå, tittar man två gånger så ser man ju att det är dynamiskt.

Tre bensinmotorer finns att välja på: 1,1, 1,4 samt 1,6 liter. I Sverige tror Citroën på att det är 1,4-litersmodellen för 105900 kronor som kommer att bli storsäljaren. Floriane lovar, inte helt oväntat, att C2 ger en "dynamisk" körupplevelse, bilen har en hårdare fjädring och lägre utväxling än familjebilen C3.

Jag provar först C2 1,4 med 74 hästkrafter. Den vid det här laget uråldriga motorn räcker till för den lilla bilen, även om accelerationen känns förvånande blek med tanke på bilens vikt på 1100 kg. 

Med 1,6-litersmotorn på 109 hk känns C2 inte längre som en minibil; den är piggare och betydligt tystare än med den mindre motorn. 

Citroën vill gärna framhålla att C2 både är stads- och landsvägsbil, och med den största motorn stämmer det. Motorn är elastisk och man kan accelerera ryckfritt från 50 km/h på femman. 

Men priset har sprungit upp till 121900 kronor. Då ingår Citroëns sekventiella låda med automatisk koppling. Vippa växelspaken upp eller ned, eller använd paddlarna vid ratten, och lådan växlar och frikopplar automatiskt. Lägena går i snabbt och effektivt. Automatläget ger inte samma komfort som en traditionell automatlåda, största nackdelen är att den växlar för sent; det är irriterande bullrigt att automatiken väljer fyran på 70-väg.

Den progressiva, elektriska styrservon fungerar utmärkt, lätt i stadstrafik och jag tycker att den bjuder på tillräcklig vägkänsla på landsväg. Den vanliga växellådan, som sitter i C2 1,1 och 1,4, är inte riktigt invändningsfri, lägena känns lite motsträviga ibland. 

Säkerhetsutrustningen är riklig - för storleksklassen. Krockkuddar fram och i sida. Citroën hoppas att C2 ska få fyra stjärnor av Euro NCAP precis som C3.

En rolig detalj är den tudelade bagageluckan. På en så liten bil som C2 känns det nästan som överkurs, men de flesta uppskattar nog att bakluckan blir mer hanterlig.

Enligt Citroën vänder sig C2 med sin kantiga, sportiga karaktär mest till killar, C3 uppfattas med sin runda profil som mer kvinnlig. Och eftersom killar gillar prylar erbjuder Citroën en omfattande tillvalsutrustning; till exempel regnsensor, farthållare, klimatanläggning, antisladdsystem etc. 

I Sverige hoppas Citroën-chefen Jean-Baptiste Thomas att sälja 500 bilar per år. 

- Bilen är det inget fel på, men marknaden för tvådörrars bilar i den minsta klassen är oerhört liten. Men vi hoppas på att segmentet ska växa med C2, säger Thomas.

Frågan är om han hoppas förgävas. För Citroën-kunden som vill ha en liten stadsbil talar alla praktiska argument för C3. Den är betydligt mer användbar, och prisskillnaden är minimal. De tusenlappar som man sparar i inköpspris försvinner i samma sekund bilen rullar över bilhandlarens tröskel, tvådörrarsversioner kallnar illa kvickt på begagnatmarknaden.

Återstår designen som köpargument. Hur var det nu - är den dynamisk? Eller ritades fram- och bakpartierna av två olika designers som aldrig träffades?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr