Tuffing i stan

Provkörning av Citroën C2 1,6i VTS

Första intrycket

C2 är bland det smidigaste som finns att få och i VTS-utförande är den betydligt tuffare än tidigare. Den är också dyr för sin storlek. Som alltid när det gäller "busbilar" blir det en kamp mellan hjärta och hjärna. Det går inte att komma ifrån att C2 VTS är charmig som få.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,8. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1587 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 143 Nm vid 3750 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, triangellänkar. Bak halvstel axel med längslänkar. 

Styrning

Kuggstång med elektrisk servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 10,7 meter. 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/45 R16. 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 232, längd 367, bredd 166, höjd 147, spårvidd fram/bak 144/144. Tjänstevikt 1 130, maxlast 264, max släpvikt 1130. Tank 41 liter. 

Fartresurser*

Acceleration 0?100 km/h 8,3 s, toppfart 202 km/h. 

Förbrukning*

Blandad körning 0,69 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

 

Kompakt bus

122 hästkrafter får Citroëns minsting C2 att skutta iväg på GTI-vis. Med sina extremt kompakta yttermått är bilen som gjord för stan.

En titt i Citroën prislista skapar förvirring. Skillnaden mellan C3 och den mindre C2 är minimal. Planen är att C3 med sina mjuka former och praktiska proportioner ska attrahera ansvarsfulla kvinnor. Killarna ska välja den mindre och stöddigare C2. Gärna med massa tillbehör. Nåja.

Nu kommer C2 1,6i VTS och puttar ner tidigare värstingen 1,6i VTR från täppan. VTS skryter med 13 extra hästkrafter tack vare bland annat nya kamaxlar, andra ventiltider, nytt insprutningssystem och avgasrör. Även chassit har tuffats till. Kraftigare krängningshämmare och styvare fjädring gör att C2 blir ännu hårdare än tidigare. Den elektriska servostyrningen har kalibrerats för att vara mer direkt. 

Inne i kupén är växelspaksknoppen i borstad aluminium och ratten klädd i skinn. Borrade pedalställ hör till konceptet. Det gör också en välkryddad nota; VTS kostar 139900 i grundutförande. Provbilen är utrustad med klimatanläggning, cd, regnsensor och parkeringssensor och blir så 9400 dyrare. VTS har antisladdsystem som standard, bra!

Borta är den halvautomatiska Sensodrive-växellådan som är standard i VTR. Här jobbar vi med en "normal" manuell låda. Skönt. 

C2 trivs utan tvekan bäst i stadsmiljö. Där kommer de kompakta måtten till sin rätt, lättare fickparkerare finns inte, möjligtvis med undantag för Smart.

Utväxlingen i C2 VTS stärker stadsidentiteten, runt kvarteret är den perfekt och kvick men på motorväg varvar motorn med plågad ton. Där är bilen också vindkänslig och uppträder nervöst på grund av det korta axelavståndet. En hel del vägbrus ljuder från hjulhusen. Färden blir livlig, inte konstigt alls. I en småbil är man närmare allt oljud.

C2, som sedan den svenska lanseringen hösten 2003 sålts i drygt 1000 exemplar, vänder sig till storstadsbon med krav på design, kompakthet, bra plats för två och möjlighet till plats för fyra. Baksätespassagerare åker med i nödfall. Bagageutrymmet, som nås via den tvådelade bakluckan, är flexibelt. De två stolarna bak går att skjuta och fälla separat men någon packåsna talar vi inte om. Inredningen är trivsam, modern och småknasig med sin stora digitala hastighetsmätare framför föraren.

C2 i VTS-utförande erbjuder dessutom mer av attityd, fart och look. Givetvis till ett högre pris. Det skiljer hela 45 000 kr i pris mellan VTS och "instegs-C2:an" 1,1i. Det är mycket för en småbil. Om det är värt det kan bara ditt hjärta avgöra. Kille som tjej.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!