Citroën C3

Provkörning av Citroën C3

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 78,5/82 mm, volym 1 587 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5750 r/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 4-växlad automatisk med möjlighet till manuell växling. Hastighet vid 1000 r/min på 5:e växeln 34,1 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (Mcherson). Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med hastighetsavkännande elservo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,3 m.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

Fälg 5 tum. Däck 185/60 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 152, spårvidd fram/bak 144/144. Tjänstevikt ca 1140, max last ca 385. Taklast 60. Släpvikt 900. Tankrymd 47 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning*

Landsväg 0,52, stad 0,86, blandad körning 0,65 l/mil.

*) enligt tillverkaren

Lilla jätten

Citroën C3 reser sig över mängden småbilar med sina 152 cm.

Pris: 100000 - 130000 kr

Kompakt och ekonomisk men ändå med hyggliga utrymmen, mängder av utrustningsalternativ och riktigt skaplig säkerhet - ja, det är en beskrivning som stämmer väl in på Citroën C3. Den råkar passa bra till ett gäng andra bilar också. Ford Fiesta, VW Polo, Renault Clio, Skoda Fabia, Opel Corsa, Renault Clio, Toyota Yaris, Peugeot 206, Fiat Punto, Seat Ibiza, Audi A2 - ett helt fotbollslag. 

I Sverige delar de på lite mer tio procent av den totala bilmarknaden. Men i Europa utgör de en tredjedel av försäljningen. Klart att många vill vara med och spela i den ligan.

I det här sällskapet är risken stor att hamna på reservbänken. Men Citroëns svenska dotterbolag räknar med att kunna placera 1 500 exemplar av C3 årligen, under återstoden av 2002 omkring 700. Eftersom märket under många år hållit sig borta från den svenska småbilsmarknaden - Saxo har aldrig importerats hit - betyder det att Citroën är ute efter att öka sin marknadsandel betydligt.

Åtskilligt i bilen kommer från koncernkollegan Peugeot, motorer och kraftöverföring till exempel. Men själva plattformen delas ännu inte med någon Peugeot-modell.

Höjdrädsla har aldrig varit något utmärkande drag för Citroën - tänk bara på den galna geni-skapelsen 2CV - och i småbilsklassen är C3 bland de djärvaste när det gäller att satsa uppåt. 152 centimeter till det rundade takets högsta punkt gör att C3 reser sig över mängden.

Det är just höjden som gör det möjligt att skapa bra kupéutrymmen. Det går att behålla kepsen på i C3. Fram räcker benutrymmet även för kraftigt byggda. Fast om de är alltför stadigt konstituerade uppstår problem med knäutrymmet i baksätet.

Normalt klarar i alla fall C3 att frakta fyra vuxna en kortare sträcka, det hela underlättas av att fyra dörrar är standard. Dessa har dessutom en välkomnande öppningsvinkel och det är lätt att komma in eller ut.

Bagageutrymmet är tillräckligt. Det är delat på mitten av en vikbar plastskiva i flera sektioner så att last av olika format smidigt skall kunna placeras utan att fara omkring. Dylika modulsystem är en trend bland bildesigners just nu, avgör själv om det är att betrakta som en finess eller bara en gimmick.

Min personliga erfarenhet från Citroën C3 är att man ganska lätt klämmer fingrarna på kuppen.

C3 kommer med tre bensinmotorer på 1,1, 1,4 och 1,6 liter. Alla tre är bekanta från olika Peugeot- och Citroën-modeller och gör sitt jobb utan att göra användaren varken särskilt glad eller direkt besviken. Alla tre kommer till Sverige, där 1,4 på 75 hk väntas bli vanligast

Två dieselmotorer med common rail finns också, i ett senare skede även med partikelfilter för bättre renade avgaser. Men en småbil med diesel har små utsikter att vinna vänner i Sverige på grund av den fyrfaldiga fordonsskatten.

Jag körde mest med 1,6-versionen, vars 109 hk i kombination med manuell växellåda gör den lätta bilen riktigt pigg. 1,4 med automatlåda (samma som Peugeot) kändes desto trögare. 

C3 har elektrisk servostyrning, alltså utan oljebehållare och effektstjälande drivremmar. En lösning som på en del bilar kan ge dålig vägkänsla i styrningen, men som här fungerar bra med fin precision i kurvorna och lätt gång vid fickparkering och andra komplicerade övningar i låg fart.

Men på mig imponerade det mest att C3 trots kraftig blåst gick på spikrak kurs även hög fart och i stort sett inte krävde någon passning alls med ratten.

Fjädringen verkar anpassad för att ge bekväm gång i första hand. Men C3 känns inte alls "franskt gungig" utan ligger platt i kurvorna även i friskt tempo. Vid en forcerad undanmanöver kändes det däremot som om bakvagnen släppte sitt grepp lite väl hastigt, men underlaget var tveksamt och jag kan inte förmå mig att kalla min lilla gir för ett vetenskapligt test.

När C3 kommer till Sverige under försommaren blir det intressant att se vad den verkligen går för i ett "älgtest" med full last. Aktivt antisladdsystem (ESP) blir tillval.

Arbetet med ljudisoleringen har varit framgångsrikt. Att det dånar från däcken på riktigt dålig väg är väl mer eller mindre 

oundvikligt i en sådan här liten burk till bil.

Trots åtskilliga förtjänster förmår C3 inte slå konkurrenterna på teknisk knockout. Det är alltför jämnt i toppen. Avgörandet sker i ett priskrig som lär bli skoningslöst. Helst ska bilen ligga under 100000 kronor. Det är meningen att en sparsamt utrustad C3 1,1 inte skall kosta mer än så. Fast en fransk bil utan elektriska fönsterhissar fram vore väl knappast tänkbar? Höj/sänkbar förarstol, krockkuddar, sidokrockkuddar och ABS-bromsar är också standard liksom centrallås. Så kallad krockgardin kan beställas mot extra kostnad.

Till 1,4- och 1,6-litersversionerna kommer att erbjudas ett "Pack" som innehåller farthållare, radio/cd med reglage i ratten, och ytterlister lackerade i samma färg som karossen.

På tillvalslistan finns bland annnat navigationssystem, automatisk klimatanläggning, lättmetallfälgar, parkeringsvarnare, läderklädsel och elmanövrerat soltak av glas.

Senare kommer även en extra innerbackspegel så att föraren kan hålla ett öga på vad ungarna har för sig i baksätet. På det mer körtekniska området utlovas en sekventiell växellåda med elektroniskt styrd manövrering via knappar i ratten.

Redan från start finns en intressant möjlighet att "koppla upp" C3 mot serviceverkstaden så att elektriskt betingade störningar kan rättas till med hjälp av fjärrkontroll. Det skall i bästa fall kunna räcka med ett mobilsamtal till servicechefen - må han nu finnas i Aborrträsk eller i Hammenhög - för att felet skall vara fixat. 

Vem vet, kanske verkar?n kan hjälpa dig att knappa in P3 också?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!