Provkörning av Citroën C3 1,4 HDi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 17,9. Borrning/slag 73,7/82 mm, volym 1398 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet på 5.an vid 1000 r/min: 44 km/h.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, elservo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälgbredd fram 5 tum, däck 175/65 TR 14.

Mått/vikt

Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 153. Spårvidd fram/bak 144/144. Tjänstevikt 1140 kg, maxlast 360 kg, taklast 60. Bränsletank 47 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100km/h ca 13,4 s, toppfart 165 km/h. 

Förbrukning*

Blandad körning 0,42, stad 0,51, landsväg 0,38 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Snålbilen

Lilla Citroën C3 drar 0,38 l/mil med ny commonrail-diesel under huven.

Pris: 122900 kr (maj 2004)

Lilla C3 har nu kommit i en dieselversion. Kombinationen småbil och dieselmotor är ovanlig i Sverige men vardagsmat i Frankrike. Och varför inte? C3 1,4 diesel har commonrail-insprutning och ger 68 hästkrafter vid 4000 r/min. Nog för att den nätta och lätta bilen ska kännas riktigt pigg, både i stadstrafik och på landsväg. Som alla andra dieselmotorer är den björnstark redan vid 2000 r/min. 

Och snål är den. Tillverkaren säger 0,38 l/mil på landsväg. Så lågt kom inte vi ner när vi körde, men det är inga problem att köra landsvägssträckor under halvlitern. 

Ljudkomforten är som i moderna dieselbilar inget problem. I svensk motorvägsfart genererar bara en lågmäld, lågvarvig ljudmatta från motorn. Däckbullret är heller inte onödigt högt eftersom bilen inte har idiotbreda däck. Men vägljudet hörs ändå.

Långresekomforten hjälps upp av hyggliga stolar med armstöd fram, det känns familjebussigt och resproffsigt. 

Kupéutrymmet är inget att klaga på med tanke på att bilen är blott 3,85 meter lång och 1,67 meter bred. Bagageutrymmet är relativt smalt men djupt. En praktisk finess är plastlocken som trollar fram två våningar i bagageutrymmet. 

Bilens dimensioner och den ultralätta styrservon passar storstäder. Men dieselmotorn kommer inte till sin rätt i stadsmiljön. Motorgången är hård och ljudlig på tomgång. Kopplingen har ett mer abrupt ingrepp än i bensinmodellerna. Men till motorns fördel talar den frustande dragviljan redan från låga varv. Man kan ligga i treans växel nästan hela tiden.

Oavsett hur mycket man uppskattar vridmomentet i en dieselmotor förväntar sig nog alla att dieseln ska kunna "räknas hem" jämfört med bensinversionen. Så låt oss räkna: Priset för C3 1,4 HDi är 122900 kronor, 13000 kronor mer än motsvarande bensinversion, C3 1,4i SX. Modellerna har likvärdiga prestanda men dieselmotorn är snålare; 0,42 jämfört med 0,63 l/mil. I kronor betyder det 6,30 kr/mil för bensinmodellen, 3,57 kr/mil för dieselmotorn. Du sparar alltså 2,73 kronor per mil bara på bränslet. Men skatten är 3952 kronor för dieselmodellen, 1032 kronor för bensinmodellen. Det tar med andra ord 1070 mil per år att köra in den extra dieselskatten. Sedan ska merpriset på 13000 kronor tjänas in. Det tar totalt 4760 mil. Fördelat på fyra år betyder det ytterligare 1190 mil per år. (Efter fyra år kan man inte räkna med att dieselmodellen har något mervärde på begagnatmarknaden.) Jämviktsläget ligger alltså vid en årlig körsträcka på omkring 2200 mil per år. Kör du mindre är dieselmodellen dyrare än bensinmodellen. 

Med den kalkylen kommer C3 1,4 HDi att bli en rar blomma i vår flora. Synd, för det är en riktig trevlig milkamrat.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr