Provkörning av Citroên C3 1,6 HDI

Provkörning av Citroên C3 1,6 HDI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

164 900 kronor.

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 110 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 152. Tjänstevikt ca 1 240, maxlast 360, max släpvikt 1 160. Tank 46 liter.

Fartresurser 

Toppfart 190 km/h. 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning 

Stad 0,57, landsväg 0,38, blandad körning 0,45 l/mil.

 

Rubrik

Citroën C3 är som så många andra småbilar högbyggda. 152 centimeter upp till det bulliga takets högsta position har inte heller förändrats när nu generation två gör debut.

Förändringarna är minimala till det yttre. Du måste i princip ställa en etta mot en tvåa för att upptäcka att grillen fått en ribba mindre, spoilern fått lite mer luftinsläpp och att chevronen gjorts ett snäpp större. Även om du vandrar mellan de båda bilarna har du svårt att upptäcka att interiören modifierats till den mildaste grad.

 Men bakom ratten, ute på vägen, märker du direkt att C3 fått en ny dieselmotor på 1,6 liter och 110 hästkrafter. En riktigt trevlig oljebrännare som passar utmärkt i den här lilla bilen. Motorn är dessutom försedd med partikelfilter och har en förbrukning på 0,45 liter per mil.

 Som tidigare är C3 franskt fjädrad och sväljer ojämnheterna längs vägen föredömligt. Kraftöverföringen är ganska rå och osofistikerad, samarbetet mellan gas, koppling och växellåda är inte helt perfekt.

 Utrusningsnivån är hög på C3 1,6 HDI. Antisladdsystem, automatisk luftkonditionering, farthållare och lättmetallfälgar är till exempel standard. Vidare ingår fyra krockkuddar, regnsensor, cd/radio, färddator och dimljus.

 Farthållaren, vars funktioner inte är helt klockrena och lättbegripliga, har en finess: hastighetsbegränsare.

 Utrustning kostar förstås pengar, och ser man bara till prislistan så är C3 1,6 HDI långt ifrån någon billig bil: 164 900 kronor är ett rätt saftigt pris, men absolut inget ocker om du ser till vad det kostar att utrusta konkurrentbilar med samma prylar. Sedan är det ju naturligtvis upp till var och en om man värdesätter exempelvis dimljus och färddator.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!