Basfakta
Teknik
R4, 1587 cm3. 110 hk vid 5750 r/min, 147 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 152. Tjänstevikt 1160, maxlast 360, släp-vagnsvikt 1176.
Fartresurser*
Toppfart 195 km/h, 0-100 km/h 10,7 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körn 0,65 l/mil.
*(enl. tillverkaren)
1,6 ger mer glöd bakom grillen
Pris: 137700 kr (juni 2002)
1,6-litersmotor får förra numrets testbil Citroën C3 1,4 att växa en klass. Surrigheten och det lama temperamentet är bytta mot betydligt bättre sprutt och angenämare utväxling - en mer komfortabel och duglig bil, helt enkelt. Vid en mätning siktades inte mindre än 198 km/h och segdragningsförmågan är påtagligt mycket bättre vid exempelvis omkörningar. Fortfarande kan C3 tappa andan en smula när man rundar gathörn på tvåan, men körbarheten är avgjort mycket bättre i 1,6 än i 1,4. En notervärd detalj i sammanhanget är att 1,6 har 15-tumshjul mot 14-tums för 1,4.
Påslaget i pris mellan modellerna är ungefär 20000 kronor i grundutförandet, sedan kan man hänga på rikligt med paketutrustning och arbeta upp priset i närmare 140000 kronor.
Det är förstås duktigt mycket för en småbil, om än hög, men jag tror att vi kommer att se allt mer av riktigt välutrustade småttingar framöver - försakelserna jämfört med större bilar blir allt mindre. I C3 kan man få krockgardiner, parkeringsradar, klimatanläggning, farthållare, regnsensor och en mängd andra mer eller mindre onödor som borde mildra saknaden efter en större kärra. Det knala utrymmet för knän i baksätet stör, synd eftersom man annars har ganska gott om plats i C3. Stolarna fram är utmärkta, lagom hårda, har strävt behaglig klädsel och armstöd som i den värsta USA-van. Bagageutrymmet är hyfsat och har också i denna version så kallat moduboard, ett system av fällbara skivor att variera utrymmet med.
Skönhetsfläckarna är få men ganska graverande. På dålig väg smäller det osnyggt i hjulställen både fram och bak och bilen är oväntat känslig för sidvindar. Bränsleförbrukningen höll sig kring 0,65 l/mil under provperioden - klart acceptabelt.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.