Provkörning av Citroën C3 1,6 SX

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1587 cm3. 110 hk vid 5750 r/min, 147 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 152. Tjänstevikt 1160, maxlast 360, släp-vagnsvikt 1176.

Fartresurser*

Toppfart 195 km/h, 0-100 km/h 10,7 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,65 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

1,6 ger mer glöd bakom grillen

Pris: 137700 kr (juni 2002)

1,6-litersmotor får förra numrets testbil Citroën C3 1,4 att växa en klass. Surrigheten och det lama temperamentet är bytta mot betydligt bättre sprutt och angenämare utväxling - en mer komfortabel och duglig bil, helt enkelt. Vid en mätning siktades inte mindre än 198 km/h och segdragningsförmågan är påtagligt mycket bättre vid exempelvis omkörningar. Fortfarande kan C3 tappa andan en smula när man rundar gathörn på tvåan, men körbarheten är avgjort mycket bättre i 1,6 än i 1,4. En notervärd detalj i sammanhanget är att 1,6 har 15-tumshjul mot 14-tums för 1,4.

Påslaget i pris mellan modellerna är ungefär 20000 kronor i grundutförandet, sedan kan man hänga på rikligt med paketutrustning och arbeta upp priset i närmare 140000 kronor.

Det är förstås duktigt mycket för en småbil, om än hög, men jag tror att vi kommer att se allt mer av riktigt välutrustade småttingar framöver - försakelserna jämfört med större bilar blir allt mindre. I C3 kan man få krockgardiner, parkeringsradar, klimatanläggning, farthållare, regnsensor och en mängd andra mer eller mindre onödor som borde mildra saknaden efter en större kärra. Det knala utrymmet för knän i baksätet stör, synd eftersom man annars har ganska gott om plats i C3. Stolarna fram är utmärkta, lagom hårda, har strävt behaglig klädsel och armstöd som i den värsta USA-van. Bagageutrymmet är hyfsat och har också i denna version så kallat moduboard, ett system av fällbara skivor att variera utrymmet med.

Skönhetsfläckarna är få men ganska graverande. På dålig väg smäller det osnyggt i hjulställen både fram och bak och bilen är oväntat känslig för sidvindar. Bränsleförbrukningen höll sig kring 0,65 l/mil under provperioden - klart acceptabelt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!