Provkörning av Citroën C3 Picasso

Provkörning av Citroën C3 Picasso

Den nya Picasson är en riktig läckerbit. Med ett kryddmått suv-peppar får du ett charmigt busfrö i en klass för sig.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jag kliver av planet i Barcelona och möts av en armada av C3 Picasso, uppradade inför provkörningen. Synen piggar upp. Citroën är definitivt tillbaka i gammal god stil.

Formerna är precis så anslående som det anstår en bilmodell som är uppkallad efter den store konstnären. Xsara Picasso fick väl gamle Pablo att rotera i graven. Av vämjelse. 

 C3 Picasso är däremot en läckerbit. Både familjebuss och småbil. Några stänk suv-peppar sätter piff på anrättningen. Stora glasytor och en tredelad vindruta sveper runt cockpit, fronten står upp rak och hög som på en amerikansk truck. Bäst av allt: Allt ryms i 4,08 meter bil.

 Citroën bryter medvetet mot designnormerna i klassen. Det är bilköpare som vågar sticka ut som Citroën vill nå med C3 Picasso.

 Provkörningen tar fotograf Glenn Lindberg och mig upp i bergen, långt från strandorterna kring Barcelona. Bilen går tyst och kvalitetskänslan imponerar. Den byggs i Slovakien, i en PSA-fabrik där man också tillverkar Peugeot 207. 

 Det är rymligt i kupén, men inte onödigt mycket utrymme som i skåpbilar som konverteras till personbilar. Det räcker så här. Inte ens siamesiska tvillingar har två huvuden ovanpå varandra.

 Trots EU-stålar och en pulserande turistindustri bjuds exotismer som fåraherdar vid vägkanten. Som kliven ur ett vykort står han där plötsligt när Glenn fotograferar detaljer på bilen. Fårad, tidlös och ordlös begrundar han – och fåren – vår C3 Picasso. 

 ”Necesita siete asientos” – den skulle ha sju platser”, säger gubben plötsligt och pekar åt baksätet .

 Ja, kanske. Men den är nog i kortaste laget. Basen kommer från lilla C3 och Citroën definierar Picasso som en MPV i småbilsklassen. Men utrymmet på höjden gör att den lätt matchar kombimodeller i Golf-klassen. 

 I lastutrymmet kan vi få in 500 lådliter under insynsskyddet. Nästan lika mycket som Volvo V70 lastar, trots att V70 är 74 centimeter längre. Bagageutrymmet är dessutom praktiskt fyrkantigt. 

 Dessutom har Citroën-ingenjörerna hittat kluriga lösningar som gör bilen vardagspraktisk. Exempelvis kan hatthyllan vikas och placeras i ett fack under golvet. 

 Baksätet är skjutbart 15 centimeter och delbart 40/60. Inget revolutionerande, men fällningen av ryggstödet är smart, med enhandsgrepp och utan att man behöver ta bort nackskydden. 

 När ryggstödet fälls skjuts sittdynan framåt och ner mot golvet. Därför blir lastytan helt plan, och med en karosshöjd på 1,62 meter är det möjligt att frakta platt-tv till hela familjen, i storlekar som gör barn glada.

 Så långt idel lovord. Men det finns en liten hake med Picasso. Körglädjen. Den är obefintlig. Min fars rullator är roligare att köra. 

 Chassit är löst i hullet, bilen kränger lätt när vägen kurvar sig mellan El Corell och badorten Coma Ruga. Den variabla elservo-styrningen gör bilen knyckig. Växelspaken sitter bra till men har för långa slag. Jag försöker hitta trean. Läget är lika distinkt som i en gammal Amazon.

 Trots gunget i bilen får jag känslan av att köra spårvagn. Utsikten över det katalanska landskapet är nämligen, i en bil med dubbla takstolpar, tydligt uppdelad i tre sektioner. Men spårvagnsstuket fungerar bra, många familjebussar med framskjuten vindruta har mer skymmande takstolpar. 

 Precis som storebror C4 Picasso har C3 digital hastighetsmätare. Baktill är mätaren öppen, när solen skiner förstärks ljuset i displayen. Smart! Men det andra instrumenthuset, som innehåller färddatorfakta, är svårare att tyda än en Oldsberg-rebus. 

 Till Sverige kommer C3 Picasso med bensinmotorn på 1,4 liter och 95 hästkrafter. Motorn är utvecklad i samarbete med BMW och är en trevlig historia som går förbluffande tyst. Den sitter också i Mini One. Förbrukningen landar i EU-normen på 0,68 liter per mil. Relativt mycket, men höga karosser är törstiga. 

 Snålare är dieselalternativet, den klassiska 1,6-liters-motorn på 109 hästkrafter som vi även hittar i Ford, Volvo, Citroën, Mini och Peugeot. I C3 Picasso drar den 0,49 liter per mil. Definitivt att föredra, men dyrare i inköp (gissningsvis + 20 000 kronor) och straffad med 2 550 kronor i bilskatt. 

 Fabriken har kapacitet att tillverka 110 000 C3 Picasso per år. På kontinenten lär den tas emot med öppna armar. Att en rymlig bil är kort har ett stort mervärde. 

 Formerna lär uppskattas, Citroën har haft stor framgång med C4 Picasso som sålde i 188 000 exemplar under 2008.

 I Sverige blir det nog mer motlut. Klasskamraterna Opel Meriva och Renault Grand Modus säljer dåligt, förmodligen därför att bilar i småbilsklassen är andrabilar i Sverige. Då är det inte utrymme som efterfrågas. 

 Själv charmas jag – trots detta – av att bilen känns så lagom. Citroën Berlingo är väldigt mycket mer skåpbil, det hjälper inte att man har limmat en stuvbit från mattlagret på dörrsidan. Och Citroën C4 Picasso är stor, kanske för stor. 

 Då kliver C3 Picasso fram som ett spännande alternativ. Hemskt rymlig, hemsk att köra. Och hemskt läcker.

Citroën C3 Picasso

Pris

150 000 kronor.

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 77/75 mm, cylindervolym 1 397 cm3. Max effekt 95 hk (70 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 136 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak, individuell upphängning fram, halvstel bakaxel.

Styrning

El-servo, hastighetsberoende. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/55-16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 408, bredd 173, höjd 162, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt 1 376, maxlast ca 366, max släpvikt 1 100. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 178 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,9 s.

Bränsleförbrukning/skatt*

Stad 0,91, landsväg 0,55, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 157 g/km.

Skatt

1 215 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!