Ingen bergsget

Provkörning av Citroën C3 X-TR

Första intrycket

Citroën C3 är en trivsam liten bil. Schysst design både ut- och invändigt, dock med väl plastiga material. Rymlig och luftig interiör. X-TR ser lite tuffare ut med alla svarta plastbitar och utrustningsnivån är hög. Motorn på 109 hästkrafter gör den lilla bilen till en raket mellan rödljusen. Räknar man in all utrustning så är priset faktiskt inte helt i det blå.

Basfakta

Motor

Tvärställd R4, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 78,5/82 mm, cylindervolym 1587 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5800 r/min, max vridmoment 147 Nm vid 4800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell växellåda. Hastighet vid 1000 r/min på femman: 34 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 2,8 rattvarv, vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6 tum, däck 185/60 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 385, bredd 167, höjd 153, spårvidd f/b 144/144. Tjänstevikt 1200, maxlast 340, max släpvikt ca 1100. Tank 47 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. Acceleration 0-100 km/h 19,7 s.

Förbrukning*

Blandad körning 0,65 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter.

 

Falsk marknadsföring

Designen andas terräng, fyrhjulsdrift och äventyr. Men Cittran klarar maximalt en grusväg och trivs bättre med att korsa snabbköpsparkeringen än Sahara.

Citroën har nu svaret på Rover Streetwise, som vi har väntat. Alltså en uppiffad och mer skräckinjagande version av en befintlig modell. Snälla Citroën C3 har tuffat till sig med både polisonger och mustasch. 

Fransmännen har försett den näpna lilla bilen med svarta skärmbreddare och svarta plastsjok både fram och bak. Därtill svart grill, dimljus, takreling och andra fälgar. Eller som Citroën själva beskriver det: "en bil med tuff och kraftfull design och som med sitt robusta och personliga utseende ger ett pålitligt intryck. Med sin speciella utformning och externa utrustning är C3 X-TR som gjord för att lämna de asfalterade vägarna och ge sig ut på äventyr."

Som vore den en värsting-SUV, men det är den såklart inte. Fyrhjulsdrift? Nej. 

Lågväxel? Nej. 

Differentialspärr? Nej. 

Hög markfrigång? Nej.

Ändå en trevlig liten filur som med sin starka 1,6-litersmotor pinnar på riktigt bra. 109 hästkrafter i lilla C3 ger kvicka prestanda.

Att den skulle ge sig ut i terrängen är dock befängt eftersom markfrigången inte är högre än för en vanlig C3. Grusvägar i varierande skick är okej men sedan är det stopp.

Priset kan tyckas avskräckande men utrustningsnivån är tämligen hög. 144900 kronor jämfört med 127 000 kronor för vanliga C3 1,6i SX som 136900 kronor för SX Komfort. Men ska man ha metalliclack, aluminiumfälgar och barnsäkerhetspaketet till SX Komfort så blir den faktiskt tusenlappen dyrare än X-TR, och då missar man ändå rakrelingen och plastkittet. Alltså är X-TR billigare.

Det som skiljer är för det första alla de olackerade plastbitarna runt om. Dessa anses vara mer stryktåliga för repor och stenskott. X-TR har också speciella 15-tums aluminiumfälgar och takrelingar som kan ändras från längsgående till att lasthållarna blir tvärgående. Bra för olika laständamål. Vikten som taket får bära är 60 kilo. I övrigt finns luftkonditionering, cd-radio, farthållare, dimljus, läderratt och metalliclack som standard. Två färgalternativ finns. Sandbeige och silver. Aktivt antisladdsystem finns som extrautrustning för 4700 kronor.

Dörrarna bak kan låsas med knapp från förarplats och ovanför backspegeln sitter en liten vidvinkelspegel så man kan se vad småttingarna har för sig. Gör de som det är tänkt så använder kidsen de uppfällbara borden i framstolarnas ryggstöd. I borden finns pennhållare och mugghållare samt en liten krok att hänga saker på. Bak finns också ett 12-volts uttag till spel och annan 12-volts-lek.

C3 X-TR är ingen bil man korsar Sahara med, men att åka ned till badstrandens parkering eller sno runt inne i stan lär gå desto bättre.

Man kan till och med morsa på Volvo XC70-ägare, lite coolt så där, som om man tillhör samma skara - men det känns nog lite pinsamt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!