Foto: 04/2014

Provkörning av Citroën C4 Cactus Puretech 110

Det knasiga Citroën är tillbaka! Eller vad sägs om den nya golfklassaren med det utstickande namnet Cactus? Dessvärre räcker det inte med ett konstigt namn och utvändiga luftkuddar för att väga upp tydliga missar.

Tillsammans med C3 och C4 Picasso har nya C4 Cactus väckt hoppet om att det fortfarande finns en hel del tokiga människor i Citroën-leden. Det franska märket har länge stått som beskyddare för det udda, alternativa och oftast inte helt självklara i bilvärlden. Citroëns historia är fylld av mer eller mindre lyckade steg ”utanför boxen” och de gånger kunderna inte har strömmat till har entusiasterna ändå tagit bilarna till sina hjärtan. Bilvärlden behöver någon som vågar göra det annorlunda och Citroën har länge varit denna någon.

Efter några år av ovanligt konventionella modeller känns det som att Citroën är tillbaka. Både C3 och C4 Picasso har sina egenheter och nu står vi inför en ny, till det yttre, egensinnig Citroën-modell. Nya Citroën C4 Cactus började sitt liv som konceptbil på fjolårets Frankfurtsalong där besökarna visade stor uppskattning för Citroëns mjuka, snälla design. Drygt ett år senare är produktionsbilen här och den ser nästan exakt ut som konceptbilen.

En lätt avmätt spark ska bevisa förträffligheten med airbumps.

Det är idel runda former som dominerar och framtill känns designen igen från C3 och C4 Picasso. C4 Cactus ser stor ut på bild men är liten i verkligheten, basen är en utsträckt version av plattformen från C3. Axelavståndet är 260 centimeter och totallängden 416 centimeter, nästan 2 decimeter kortare än C4.

Citroën vill helst jämföra Cactus med C4, på grund av vikten. Cactus-modellen lanseras som en avskalad och lätt bil, 200 kilo lättare än C4, och det är därifrån man kan härleda namnet. Cactus är en bil som likt en kaktus kan leva på nästan ingenting (bränsle/vatten) och klarar de tuffaste förhållanden.

Det där med tuffa förhållanden bör dock tas med en stor näve salt. C4 Cactus går endast att få med framhjulsdrift och har inga som helst terrängackrediterande detaljer. Den är snarare skapt för storstäder och där fungerar den bra. Provkörningen sker i Amsterdam, staden där cyklisterna är vägens kungar. Här är vägarna raka och platta (läs: tråkiga), hastigheten låg och cyklisterna många. Endast på motorvägarna går det att köra snabbare än 50 km/h.

Inte de bästa förutsättningarna för en provkörning alltså men det är förmodligen i miljöer liknande de här som C4 Cactus kommer att leva.

Avskalad interiör och en pekskärm sköter de flesta funktionerna. Foto: Erik Wedberg

I provkörningsbilen sitter 110-hästars­versionen av PSA-koncernens nya tre­cylindriga bensinmotor. 82-hästars­varianten av samma motor kommer först till Sverige med ett pris från 139900 kronor medan den turboladdade 110-hästarn dröjer till slutet av sommaren. Därutöver kommer C4 Cactus med 92- eller 110-hästarsdieslar, med femväxlad manuell låda eller robotiserad sexväxlad låda. Den elstyrda lådan har vi klagat på många gånger tidigare och nu sägs den vara uppdaterad och fungera bättre men eftersom tiden är knapp i Amsterdam väljer jag att helt enkelt strunta i den och fokusera på den manuella.

Den trecylindriga motorn upplevs som stark, även på låga varv. Trots motorns litenhet går det att ligga kvar på höga växlar i låg fart och låta vridmomentet dra bilen upp till högre farter. Den manuella lådan bjuder inte på några överraskningar. Växelspaken löper mjukt och okänsligt genom kulissen och kopplingspedalen är kort och känns något svampig. I bakhuvudet minns jag hur Gunnar Friberg jämförde känslan att spaka en okänd fransk bil med att röra runt i en sämre bouillabaisse.

Desto bättre är köregenskaperna. Citroën har fått till en elservo som är precis lagom lätt och avslappnad men inte helt utan vägkänsla. Framvagnen styr in lätt och snabbt i kurvorna och fjädringen har inga problem att svälja även större gupp. Cactusen är helt enkelt riktigt trivsam att köra.

Köregenskaperna hjälps framför allt av den låga vikten. Beroende på motoralternativ väger C4 Cactus omkring 1200 kilo tack vare att Citroën har skalat bort det mesta. Motorhuven är i aluminium, inredningen är avskalad och till och med på en så liten detalj som spolarvätskebehållaren har man sparat vikt. På C4 Cactus kommer spolarvätskan genom munstycken på torkarbladens armar i stället för att sprutas upp från motorhuven. Citroën kallar det Magic Wash och hävdar att det går åt så lite spolarvätska att man klarar sig med en behållare som är hälften så stor som normalt. Där sparar man 1,5 kilo.

Viktbesparing framhålls som skäl till bristerna inne i kupén. Baksätesryggarna går endast att fälla framåt som en enhet, bältesinfästningarna är inte justerbara och bakrutorna går endast att öppna på glänt i bakkant.

I bakdörrarna finns dessutom bara hål i dörrsidorna i stället för riktiga handtag.

Viktbesparing till trots finns det en del modern teknik. Instrumentpanelen är avskalad och nästan alla funktioner styrs med en sju tum stor pekskärm som även kan visa backkamerans bild. Därutöver finns parkeringsassistans, start-i-backe-hjälp och SOS-anropningssystem.

På passagerarplats fram sitter krockkudden i taket. Detta för att frigöra utrymme för ben och handskfack. Och visst känns det rymligt där fram och handskfacket är stort men nackdelarna är att taklinjen går långt ned och att det inte finns någon spegel i solskyddet av säkerhetsskäl. I svenskt vinterklimat är det desto värre att det inte finns något ventilationsutblås på höger sida, vilket enligt Citroën-folket är en eftergift gjord för att inte inkräkta på det stora handskfacket. Som kompensation är passagerarens luftutblås i mittkonsolen större än vanligt, men ändå inte tillräckligt för att få bort imma från högra rutan.

När jag ”torrsitter” C4 Cactus på parkeringen innan provkörningen störs jag mest av att det är svårt att hitta en bra körposition. Stolarna är stora och bekväma men man sitter högt och ratten är endast justerbar i höjdled, ganska lite dessutom. Här har Citroën snålat. Man hade förstås kunnat sätta in en modern, längdjusterbar rattstång men valde i stället att ta en från hyllan. Närmare bestämt från kinabilen C-Elyssée. Riktigt krångligt är det också att fälla baksätet, vilket endast låter sig göras efter att båda spärrarna längst ut på vänster och höger sida trycks ned. Antingen måste man vara två eller så måste man klättra in i bilen.

C4 Cactus smälter in bra bland Amsterdams utflippade arkitektur men måste sammanfattas som en besvikelse. Det som på förhand såg ut som en enkel, billig, smart och lite rolig bil är i själva verket en opraktisk designprodukt. De stora luftkuddarna runt om, så kallade Airbumps, kan säkert locka köpare eftersom de effektivt skyddar karossen från småskador men i övrigt framstår Cactus som blek ställd mot sina Picasso-syskon.

Citroën C4 Cactus Puretech 110

Pris

Ej fastställt, säljs nu, första kundleverans augusti.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 416, bredd 173, höjd 153, spårvidd f/b 153/152. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 145, maxlast 355, max släpvagnsvikt 720. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 348–1 170 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,3 s, toppfart 188 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58, landsväg 0,39, blandad körning 0,46. CO2 105 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Peugeot 2008 1,2 VTi

Samma drivlina och prisbild som koncernsyskonet Cactus. Lyxigare framtoning men trängre interiört.

Pris: 149 900 kronor.

 

Fiat 500L Trekking 1,4

Även Fiat har byggt en hyfsat smidig stadsbil som vill se ut som en terrängbil. Mycket design, lite innovation.

Pris: 154 990 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!