Provkörning av Citroën C4 Coupé VTS

Provkörning av Citroën C4 Coupé VTS

Första Intrycket

En sjätte växel och en ännu större motor så kan C4 bli en riktig Golf GTI-utmanare. Nu är det snarare en stadsbil med varvvillig motor och spännande förarmiljö.

Basfakta

Pris

 204400 kr (mars 2005) 

 Motor

 Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1 997 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 7000 r/min. Max vridmoment 202 Nm vid 4 750 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänkar. Bak halvstel axel med torsionsstavar.

 Styrning

 Kuggstång med elektrohydrauliskt servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,8 

 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/50 R17

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 261, längd 427, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt 1 430, maxlast 338, max släpvikt 1401. Tank 60 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 227 km/h.

 

Förbrukning*

 Blandad körning 0,84 l/mil.

 *Tillverkarens uppgifter

 

En rejäl sexa, tack!

Med 177 hästar under huven, kupélinjer och vinge på bakluckan vill Citroën sälja en sportig bil. Med ytterligare en växel i lådan, skönare stolar och tystare kupé skulle de ha lyckats.

När du vrider om nyckeln i Citroën så slås du omedelbart av två saker:

 1) Du behöver hålla ögonen på tre digitala displayer under färd, en fjärde om du vill justera temperaturen. 

 2) Motorljudet hörs överraskande mycket.

 Om vi börjar med displayerna så sitter den digitala varvtalsdisplayen ovanpå ratten. Hastighet visas på en digital skärm uppe på mitten av instrumentpanelen, nästan vid fönstret. Färddatorn sitter där bilstereon brukar återfinnas på mer konventionellt designade bilar.

 Det är direkt läge att älska eller hata bilen. Utan att vara en beundrare av Citroën och deras "tokigheter" måste jag säga att som förare fann jag mig överraskande snabbt vid denna uppdelning och de tydliga displayerna, detta gäller dock inte varvräknarditon som är alldeles för liten.

 Men det räcker inte med detta. Rattnavet är centrerat och därifrån kan flera funktioner skötas. Själva rattkransen är det enda som rör sig när du svänger. Ytterligare en åsiktsdelare. Det fasta rattnavet medför att krockkudden är optimalt placerad vid en krock - på vanliga bilar där rattnavet svänger skyddar kudden sämre om du har ett snett rattutslag vid kollisionen.

 Ganska snabbt anpassade i alla fall jag mig till att manöverknapparna satt "fast". Något jag aldrig anpassade mig till däremot var däremot förar- och passagerarstolarna i skinn. Trots alla möjliga positioner och inställningar fick jag kraftig träsmak efter en timme. Riktigt uselt faktiskt. 

 Den fyrcylindriga motorn i VTS måste varvas hårt att för avslöja sina 177 hästkrafter. Först vid 4750 varv kommer maxvridet, 202 Nm. Men motorn fortsätter glatt förbi 7000 varv utan att det känns för ansträngt.

 När motorn är så högvarvig samtidigt som den manuella växellådan är lågt växlad så skulle den sjätte växel som är onödig i många bilar tvärtom behövas i VTS. Att lyssna till den rätt dåligt isolerade motorn är ingen fröjd när redan 110 km/h kräver 3500 varv. En sjätte växel hade gjort underverk för den här bilen. 

 Om man tittar på formen så är det alltså en kupé som man gärna vill ta längre resor i men utan den sjätte växeln vill du hellre hålla dig till stadstrafik och då är de stora dörrarna väldigt opraktiska i parkeringsgaraget.

 Nu är det inte bara en pina att köra Citroënkupén. Fjädringen är precis lagom fast, styrningen är väl anpassad för att vevas runt i stadstrafik och samtidigt vara trygg i motorvägsfart. Du kan absolut njuta av bilens sportighet men att kalla den en GTI-bil är verkligen att ta i. Snarare en landsvägs- och motorvägscruiser, om den sjätte växeln funnits i lådan.

 Där bak kan två vuxna bända in sig utan större problem. Utsikten bakåt är dock löjligt liten eftersom vingen och den vinklade bakrutan stjäl synfält. Kvar finns ett vertikalt fönster som snabbt skitar igen och är utrustat med något som måste vara världens minsta vindrutetorkare. Parkeringssensor bakåt är alltså till stor hjälp när det ska backas.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!