Provkörning av Citroën C4 Picasso

Provkörning av Citroën C4 Picasso

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

 Ej fastställt, förmodligen från 185 000 kronor.

Motor

 4-cyl tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 75,0/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5/6-växlad manuell, alt 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar fram och bak. Fram triangellänkar, bak torsionsaxel. Luftfjädring tillval.

Styrning

 Servo. Vändcirkel 11,3–11,8 meter.

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul

 Fälg xx tum, däck 205/55-15

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 273, längd 459, bredd 183, höjd 168, spårvidd f/b 150/154. Tjänstevikt 1 614, maxlast ca 630, max släpvikt 1 500. Tank 60 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 0,68, landsväg 0,51, blandad körning 0,57 l/mil. CO2150 g/km

* Enligt tillverkaren.

 

Strålande utsikter

C4 Picasso känns som den perfekta familjebilen. Plats för sju personer, fullmatad med fiffiga finesser. Men världens största vindruta, hur smart är det?

Bakom ratten känns vindrutan nästan oändlig. Den har klättrat långt upp i taket och gjort det ljust som i ett växthus i bilen. Enligt Citroën ger det dubbelt så bra sikt framåt. 

 Men det är lögn. Egentligen menar de dubbelt så bra sikt uppåt. 

 För det är mer himmel och moln och husväggar jag ser. Inte mer väg och trafik.

 Och efter att ha provkört bilen i både i förmiddags- och eftermiddagssol är jag inte lika övertygad om fördelarna. Hur man än styrde så fick antingen jag eller passageraren solen i ögonen. 

 Räddningen blev de enorma solskydden som dras ned från innertaket som rullgardiner i ett sovrum. Men det är väl inte därför man köper en bil med panoramaruta?

Om elefantrutan känns något tveksam är resten av bilen desto mer övertygande. C4 Picasso är en riktigt smart familjebil. Extremt rymlig utan att vara otympligt stor. 

 Den är lägre och smidigare än vanliga familjebussar, och samtidigt aningen större än de sjusitsiga bilar som vi sett hittills i lilla mellanklassen. Och det känns väldigt lagom.

Två bensin- och två dieselmotorer finns att välja på. Däribland den lilla 1,6-liters dieselmotorn på 109 hästkrafter. Med 0,57 l/mil i förbrukning blir bränslekontot minimalt och skatten relativt låg – 3 885 kronor per år. Bensinmodellen på 2,0 liter och 143 hästkrafter väntas dock bli populärast i Sverige.

Standard på tvålitersmodellen blir en ny sexväxlad sekventiell växellåda som kallas EGS, ”Electronic Gearbox System”. Det ska inte liknas vid Citroëns förra kopplingsfria växellåda ”Sensodrive”, den nya lådan växlar snabbare och jämnare.

Det roliga med C4 Picasso är att Citroëns konstruktörer, precis som förr i tiden,  har filurat ut massor av fiffiga finesser.

 Ta inredningen till exempel. Borta är otympliga stolar som ska släpas i och ur sjusitsiga bilar innan man kan shoppa loss på Ikea. Alla fem stolar bakom framstolarna kan med enkla handgrepp fällas ned, utan att man behöver kämpa med nackskydden, nota bene!

Lastgolvet blir då helt plant. Stolarna kan på familjebussvis fällas separat. Du kan till exempel fälla mittstolen i mittraden om du har mycket semesterbagage och vill stoppa syskonkrigen mellan ungarna. 

 De extra sittplatserna i bagageutrymmet är riktigt bra och räcker för vuxna. Bra takhöjd och rejäl bredd. Och man slipper sitta med knäna i hakan.

Framför allt är insteget bättre än hos konkurrenterna. Sittdynan på stolen i mittraden fälls uppåt som på en biofåtölj. Sedan skjuts stolen framåt på skenor.

 I de bakre stolarna är den gigantiska vindrutan faktiskt en stor behållning. Tillsammans med rejäla sidorutor skapas bra utsikt.

Andra finesser är att man har tagit bort mittkonsolen och flyttat växelspaken till panelen. Köper du den automatiska, sekventiella växellådan sitter spaken på ratten. Det skapar en öppen golvyta med plats för portfölj eller handväska. Där radio och klimatanlägging normalt sitter har Citroën placerat ett kylfack, precis som i storasyster C8. Det drivs av bilens luftkonditionering och är av den intelligenta sorten. Läsken hålls med andra ord kyld även när du vintertid har varmluft i kupén.

 Avåkningsvarnare, doftampuller som parfymerar bilkupén, innerbelysning som kan tas loss och användas som ficklampa är andra finesser.

Parkeringsmätare finns som tillval, med en knapptryckning mäter den storleken på parkeringsluckan när man kör förbi. Sedan får föraren besked om parkering är möjligt, svårt eller rent av fysiskt omöjligt.

 En Citroën ska ha en egen karaktär och vara en aning ”avantgarde”. C4 Picasso verkar ha karaktär så det räcker och blir över.

Nu väntar jag bara på att faceliften om fyra år innehåller en hastighetsmätare i form av badrumsvåg.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!