Provkörning av Citroën C5 2,0 kombi automat

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1997 cm3. 136 hk vid 6000 r/min, 190 Nm vid 4100 r/min. Framhjulsdrift. 4-stegs automat. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 476, bredd 177, höjd 152. Tjänstevikt ca 1510, maxlast 460, släpvagnsvikt 1500.

Fartresurser*

Toppfart 194 km/h, 0-100 km/h 11,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,87 l/mil.

(*enl. tillverkaren)

Automatdrömmen i kras

Pris: 190900 kr (december 2001)

Citroën C5 är utan tvivel en av de mest spännande nyheterna i år. Testlaget har hunnit smaka på flera modeller vid det här laget och mest aptitlig är föga förvånande kombimodellen med treliters V6-motor och automatlåda. I förhållande till utrustning, storlek och motorstyrka är den dessutom prisvärd. Ändå kan 249900 kronor (kombikaross, automatlåda) vara mer än mången hushållsbudget mäktar.

Manuell växling känns aningen avigt i en komfortinriktad bil som C5. Därför var vi nyfikna på hur den fyrcylindriga motorn på 136 hk passar med automat.

Med kombikaross och klimatanläggning blir priset 198800 kronor. Sålunda en rejäl besparing jämfört med 3,0 V6.

Men anrättningen stämmer dåligt. Automatlådan rycker och knycker och förmår aldrig skapa den harmoni som genomsyrar den sexcylindriga bilen. Särskilt påtagligt är det vid stadskörning då växellådan har svårt att bestämma sig för vilket läge den ska inta. Passagerarna får ideligen parera för knyckigheten.

Dessutom går automatiken ganska hårt åt motorns ork. Enligt Citroën tar 0-100 km/h 11,8 sekunder, att jämföras med tio blankt för den manuella växlade. Det känns som om skillnaden är ännu större. Omkörningar med tungt lass går trögt och då falnar onekligen en del av glansen för långfärdsvagnen.

Ett annat bekymmer är detaljkvaliteten. Ingen av de C5 vi kört har imponerat och den här kombin gnisslar i styrningen, gnekar i panelerna och visar allmänt tendens att ramla sönder. Möjligen kan det tillskrivas att bilen är bland de första ur fabriken, men bättre än så här måste det bli om bilden av C5 ska bli komplett.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!