Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Citroën C5 Aircross 180 hk Automat

C5 Aircross är en ny sorts suv. En fransk suv. Tyst, mjukfjädrad och rymlig. Och snål i stället för fyrhjulsdriven. Invändningar, någon?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det blev inte alls som väntat. Innan man hämtar ut bilen som ska provköras brukar vi, motorjournalister och PR-folk, ljuga för varandra en stund. Vi lovar att hålla hastighetsbegränsningarna och köra försiktigt, och PR-gubbarna säger att den nya modellen är sportigast, har styvare chassi och slår alla konkurrenter på fingrarna när det gäller körglädje. Men C5 Aircoss-premiären är annorlunda.

Nedflugna fransmän står i ett tält på ett golf-hotell i öknen och mässar på franska om alla C5-företräden – de försöker fortfarande inbilla sig att franska är ett världsspråk – när vi journalister yrvaket börjar knuffa till varandra. Vad är det produktchefen Patrick Fontana säger? Att bilen ska vara bekvämare än någon annan bil i klassen? Jorå, jag hörde rätt. Bilen ska flyta fram över håligheter, som en ”flygande matta”. Tyst ska det gå. Dubbel vindruta ljudisolerar kupén. Inte ett ord om körglädje. Inte ett ord om sportighet. Det var den första överraskningen.

Citroën C5 Aircross har klassens mjukaste fjädring. Den gungar fram på Marockos landsvägar som en aladåb på Viking Cinderella. Foto: Mikael Stjerna

Den andra överraskningen kommer en halvtimme senare, när vi har klättrat upp i Atlasbergen och kryssar mellan fotbollsstora hål i asfalten och stenblock som fallit ned från bergssidorna. För det stämmer ju. Monsieur Fontana ljuger inte. Citroën C5 Aircross har klassens mjukaste fjädring. Den gungar fram på Marockos landsvägar som en aladåb på Viking Cinderella. Fjädringen är formidabel på att äta upp småstötar, stötar som hade skakat om konkurrentbilar ordentligt. Alla kommer förmodligen inte att älska anrättningen, men personligen tycker jag att det är ett stort steg framåt. För vem älskar stötiga bilar?

Det är ingen kort provtur, vi kör sex timmar med bilen på en väg som varierar från vederstygglig till vedervärdig. Men oavsett om det är räfflad grusväg eller en asfaltsväg som gjordes för 35 år sedan så klarar fjädringen av jobbet. Att man har kunnat satsa på mjuka fjädrar­ beror på att C5 Aircross har Citroëns nya progressiva stötdämpare med hydrauliskt dämpade ändlägen. Det är samma stötdämpare som sitter i nya, faceliftade C4 Cactus som kom tidigare i år. Tekniken utvecklades­ för Citroëns rallybilar där fjädrar och stötdämpare får ta maximalt med stryk. I produktionsbilarna är syftet ett annat, men resultatet är lika bra.

Digitalt mätarkluster. Nav, trådlös laddning, aktivt helljus m.m. är standard i Shine. Foto: Mikael Stjerna

Den andra egenskapen som sticker ut är tystnaden. Ljudisoleringen är förstklassig, och i landsvägsfart hör jag nästan inget alls av motorn. Inte heller vägljudet är störande. Provbilen har en 1,6 liters bensinmotor på 180 hästkrafter som standardmässigt gängas med en ny, åttaväxlad automatlåda från japanska­ Aisen. Förbrukning i WLTP-cykeln är mycket konkurrenskraftig, 0,57 liter per mil vilket ger låga 3 000 kronor i Malus-skatt i tre år. Vi klarar en bergstur på i genomsnitt 0,65 liter per mil. Bra!

Motorn i sig är ganska anonym, kraftutvecklingen kan beskrivas som linjär, och det är väl inget fel i det. Lådan däremot är värd en applåd. Växlingarna sker nästan helt omärkbart, hade det inte varit för att växlingsindikatorn ändras i displayen hade man inte noterat växlingen vid normal körning. Den högsta växeln är inte en överväxel, den kan gå i redan vid 80 km/h.

Citroëns ”grip-control” (standard på toppversionen Shine) anpassar antispinnsystemet till underlaget, men om några år kommer vredet kanske att försvinna. Bilen kommer själv att detektera underlag och temperatur och anpassa drivningen efter det. Foto: Mikael Stjerna

Lika imponerad är jag inte över den elektroniska växelspaken, men det är förstås en smaksak. Spaken vippas mellan neutral och drive, och upp i backläget om man håller in en knapp på sidan. Själv föredrar jag mer ”fysiska” lägen där man kan se att den ligger i drive. Självklart kan lådan också manövreras manuellt med paddlar framför ratten. Men vem gör det om man har köpt en automat?

Den andra motorn som kommer till Sverige är en tvåliters diesel på 180 hästkrafter och har samma automatlåda. Instegsmodellen i C5 Aircross-serien har PSA-koncernen trecylindriga 1,2 litersmotor på 130 hästkrafter, men den fanns inte med vid presskörningen.

Baksätet är tredelat och skjutbart, Notera det platta golvet, kardantunnel saknas. Foto: Citroën

Rutten tar mig söderut, upp i bergen mot passet Tizi n´ Tassaft, 1 900 meter över havet. Området är relativt fattigt, och det är uppenbart att vägunderhåll inte är prio ett. Jag har blivit uppmanad att testa bilens ”Grip Control”, standard i lyxversionen Shine, på de sämsta vägavsnitten. Grip control är ett vred där man kan ställa in bilens antispinnsystem för att passa öken, berg, snö eller asfalt. Problemet är att det inte behövs i dag. Bilen har 23 centimeter markfrigång och helt nya Michelin-däck. Den blir inte stående för att det lutar mer än vanligt eller för att vägbanan plötsligt är täckt av småsten.

Jag vrider på reglaget men ärligt talat – jag märker ingen skillnad. Jag tror att vredet har kommit dit av helt andra skäl än att hjälpa ägarna framåt om det skulle krisa. Citroën uppger att 75 procent av kunderna i segmentet väljer tvåhjulsdrift. Men självklart vill Citroën konkurrera på fyrhjulsdriftsmarknaden också. Då tror jag att Citroën-chefen Linda Jackson kom med ett smart förslag. ”Kanske tror de inte att C5 Aircross är en suv för att den bara är framhjulsdriven… nu vet jag! Vi sätter dit ett vred med berg och öken och snöflingor. Det har ju Land-Rover och Jeep! Då fattar alla att de har köpt en riktig suv. Och skriv inte ”2WD” på bakluckan, Jacques!”

Under lastgolvet hittar vi ett riktigt reservhjul. Det var inte i går! Foto: Mikael Stjerna

Eftersom Linda är chef så blir det som hon har sagt, och därför sitter jag här med ett vred som ingen kommer att använda. Och inte står det 2WD på bakluckan. Men Citroën är i gott sällskap. Hur många gånger tror du Land Rover-ägare i Europa väljer ”öken” med deras ”Terrain Response”-reglage?

Stolskomfort vågar jag knappast skriva om längre, alla har olika åsikter. Men låt mig säga att Citroëns nya ”Advanced Comfort Seat” passar min uppfattning om komfort. Det påstås att flera skikt av skum med olika densitet eliminerar de förhatliga stötarna. Kan så vara, jag sitter i alla fall utmärkt. Baksätet är högt placerat vilket ger bra sikt ut, även för barn. Eftersom fyrhjulsdrift saknas i modellprogrammet saknas också kardantunnel. Golvet är nästan helt plant där bak med bra plats även för mittpassageraren.

Tydlig suv-look. Bakrutan är ovanligt högt skuren, och bakre sidorutorna är som gluggar. Foto: Mikael Stjerna

Baksätet är skjutbart och tredelat, utmärkt vid transport av skidpaket. Citroën skryter om lastvolymen på 580 -720 liter och kallar den ”bäst i klassen”. Sådana påståenden brukar bero på tillverkarens definition av klassen, men här tror jag att det stämmer, lastutrymmet är väldigt rymligt. Man mäter nämligen volymen under insynsskyddet och detta har för säkerhets skull placerats högre än jag har sett på någon annan bil. Vilket har fört med sig att de bakre rutorna är minimala. För oss som alltid ställer insynsskyddet i garaget tills bilen säljs gör placeringen hur som helst ingen skillnad för lastmöjligheterna.

Komfortkryssaren i toppversionen Shine kostar med bensinmotor på 180 hästkrafter och automatlådan 369 900 kronor. Introduktionspriset, som brukar ha en förvånansvärd varaktighet, är 339 900 kronor. Dyr men bekväm och välutrustad. Jag hoppas att den inte försvinner i bruset av nya modeller, fjädringskomforten känns som en frisk fläkt. För övrigt var det som det brukar vara. Vi körde självklart försiktigt och följde alla hastighetsgränser i Sahara.

Tre frågor

Foto: Mikael Stjerna

Patrick Fontana – Produktchef C5 Aircross.

De flesta biltillverkare satsar på att ladda modellerna med sportiga attribut. Varför tror ni kunderna vill ha komfort?

– Vi har frågat dem! De vill ha mer komfort. Bilarna har blivit styvare, mest på grund av säkerhetsutvecklingen, men kunderna vill ha tillbaka komforten. Moderna bilars styvhet är en teknisk konsekvens, inte ett val. När vi har testat våra nya stötdämpare i kundundersökningar har resultatet varit mycket positivt.

Enligt Citroëns reklammaterial så frågar inte kunderna efter fyrhjulsdrift. Men är det inte det man vill ha i en suv?

– Det finns ett gap på 20 gram CO2 mellan­ 2WD och 4WD. I framtiden, med WLTP, kommer det att bli svårt att sälja 4WD, marknaden kommer att begränsas till dem som verkligen behöver riktig fyrhjulsdrift. Vi kommer dock att överväga 4WD på vår elhybrid.

Vad hände med era ”airbumps” som lanserades på första C4 Cactus? Gillar ni dem inte längre?

– Airbumpsen delade kunderna i två läger, antingen älskade man dem eller så hatade man dem. Vi har därför gjort dem till tillval på C3, och har förminskat dem på nya C4 Cactus. På C5 Aircross har vi i stället en svart nederdel av dörrsidorna. Det gör att bilen ser ut att lyfta sig från marknivån.

Citroën C5 Aircross 180 hk Automat

Pris

Feel 349 900, Shine 369 900 kronor, säljs nu. Introduktionsrabatt 30 000 kronor.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 77,0/85,8, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (133 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 10,7 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 235/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 450, bredd 184, höjd 167, spårvidd f/b 158/160. Markfrigång 23. Tjänstevikt 1 430, maxlast 560, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580 (720)-1 630 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 219 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,71 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,57 l/mil. CO2 128 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 066 kronor per år de första tre åren, därefter 734 kronor per år.

Ford Kuga 1,5T AWD automat ST-line 180 hk

”Måttstock” för C5 Aircross, men Kuga är något mindre och törstigare. Med fyrhjulsdrift så har den 275 gram CO2 och 18 495 kronor i årlig Malus-skatt.

Pris: 310 000 kronor.

Peugeot 3008 GT-Line automat 180 hk 

Kusinen från Peugeot säljer bra och visar att suv-design går hem. Finns med samma motor och automatlåda. Saknar fyrhjulsdrift dock.

Pris: 327 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!