Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Citroën C5 Aircross

C5 Aircross tillverkas redan i Kina, men ska nu också börja byggas i Frankrike. C5 Aircross siktar på att bli det bekväma alternativet.

De bilmärken som inte kan erbjuda suvar i alla upptänkliga storleksklasser kan i princip hälsa hem. Det har alla tillverkare förstått vid det här laget. Citroën också. Därför har de lagt ned produktionen av ”vanliga” C5, och därför plockar fransoserna i stället hit deras kinesiska suv-modell C5 Aircross. En kurvig mellanklass-suv på 4,5 meter som också blir märkets nya flaggskepp.

Den tillverkas sedan förra året i Kina, men de bilar som säljs i Europa från och med årsskiftet­ kommer att tillverkas på Citroën-fabriken i Rennes i nordvästra Frankrike. Turordningen är för övrigt talande för Kinas betydelse för bilindustrin i dag. Förr skickade man gamla pressverktyg till Kina, modeller som inte längre gick att sälja i Europa. I dag är det tvärtom. Först säljs bilarna i Kina, och sedan plockas de över till Europa.

C5 Aircross är en rymlig och bekväm suv. Eftersom den bara säljs med framhjulsdrift så har man kunnat minimera tunneln i mitten. Foto: Nicolas Zwickel

Hur som helst: Jag har provkört Europa-debutanten C5 Aircross en kort sträcka i Paris. Det bestående intrycket är komfort. Jag skulle också kunna säga ”kors i taket”. Så ovanligt är det nämligen. Suvar är ju normalt sett en smula stötiga när vi möter dem på pressvisningar. Dels för att tillverkarna ofta sätter på grandiost stora fälgar för utseendets skull. Det betyder att utrymmet som blir över i hjulhuset passar bättre för lakritsremmar än för däck. Alltså inget vidare för komforten.

Dels ligger det i suvarnas grundkonstruktion. De är i grunden högbyggda och har stor fjädringsväg. Därför är de benägna att kränga i kurvorna. För att motverka detta sätter de flesta tillverkarna på kanonhårda fjädrar och stötdämpare. Men Citroën har en annan agenda. Med sin revolutionerande tagline ”Comfort is the new Cool” vill man positionera sig som märket med mer komfort än andra märken. Tanken svindlar. I princip har motsatsen, sportighet,­ dominerat all marknadsföring de senaste decennierna. Alla märken har velat vara ett alternativ till BMW, och det vanligaste adjektivet i pressreleaser sedan 1993 är ”dynamisk”.

De praktiska ”air-bumpsen” på dörrarna har krympt betydligt, och är nu så små att de inte har någon skyddande verkan. Foto: Mikael Stjerna

För C5 Aircross betyder komfort-ambitionen­ en hel del. Bilen är utrustad med Citroëns nya stötdämpare med hydrauliska ändlägen. ”Progressive hydraulic cushions” kallas den nya finessen. Körsträckan var för kort för en riktig utvärdering, men jag vet att stötdämparna gör ett utmärkt jobb i nya Citroën C4 Cactus som jag körde nyligen. Enkelt uttryck gör dämparna det möjligt att ha en mjukare fjädring än annars. De nya dämparna får den stora fjädringsrörelsen att bottna på ett mjukare sätt.

För att höja komfortnivån ytterligare kan man tillvalsutrusta sin C5 Aircross med komfortstolar med 15 millimeter extra skumvaddering. ”Vi vill vara en måttstock för komfort inom bilindustrin” säger Xavier Peugeot, produktchef på Citroën till oss biljournalister i Paris.

En suv behöver inte säljas med fyrhjulsdrift idag. C5 Aircross gör det inte. Foto: Nicolas Zwickel

C5 Aircross kommer att säljas med nya motor­alternativ för den europeiska marknaden. Två olika bensinmotorer erbjuds, en trecylindrig på 130 hästkrafter och fyrcylindrig på 180 hästkrafter, samt två dieselmotorer som även de är på 130 respektive 180 hästkrafter. 2020 kompletteras programmet med en laddhybrid.

Den europeiska utrustningen är inte helt identisk med den kinesiska. I Kina säljs C5 Aircross med en hel baksoffa, i Europa är baksätet tredelat. Någon sjusätesversion, som i kusinen Peugeot 5008 SUV, är inte planerad. En kinesisk influens är däremot klimatanläggningen, för övrigt en av många delar i C5 Aircross som görs i Kina. Kineser gillar inte helt skärmstyrda lösningar, därför ställs temperaturen med direktreglage.

Den korta provturen tillåter mig inte att bedöma bilens köregenskaper, men jag kan i alla fall konstatera att C5 Aircross är en rymlig och bekväm suv. Eftersom den bara säljs med framhjulsdrift så har man kunnat minimera tunneln i mitten, vilket har gett ett utrymmesvänligt platt golv i baksätet.

Mikael provar baksätet, inga större platsbekymmer fast han är hattbeklädd. Foto: Nicolas Zwickel

Priserna är inte klara, men gissningsvis lär de bli i samma härad som Peugeot 5008. Räkna med startpris på 250 000 kronor för instegsmodellen med trecylindrig 1,2-liters motor. Den största begränsningen på svenska marknaden lär vara avsaknaden av fyrhjulsdrift, något som kommer först med hybridmodellen 2020. Kunderna som prioriterar komfort får helt enkelt ha överseende med det.

Citroën C5 Aircross

Pris

Ej prissatt, säljstart vintern 2018, första kundleverans i början av 2019.

 

Motor (preliminära uppgifter):

Bensin. Tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 75,0/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i. u.

 

Bromsar

i. u.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 215/65 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 451, bredd 186, höjd 167, spårvidd f/b i. u. Markfrigång 23. Tjänstevikt ca 1 490, maxlast ca 425, max släpvagnsvikt i. u. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580-1 630 liter.

 

Fartresurser

i. u. Bränsleförbrukning: i. u. CO2 i. u.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

i. u.

Rivaler

Peugeot 5008 SUV 130 hk

Peugeots stora suv är precis som C5 Aircross framhjulsdriven, men däremot något större och möjlig att få med sju sittplatser. Pris: 239 900 kronor.

Kia Sportage 1,6 GDI Advance 2WD 132 hk

Kia Sportage är 4,48 meter lång och jämnstor med C5 Aircross. Instegsmodellerna är framhjulsdrivna. Bra pris och lång garanti.

Pris: 239 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!