Citroën C5

Provkörning av Citroën C5 HDI 110

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Succén C5 har blivit detaljförbättrad och framstår fortfarande som ett prisvärt köp i mellanklassen. Rymlig, bekväm och skapligt välutrustad. Men vänta dig ingen lyxkänsla i interiören.

Basfakta

C5 HDI 110

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare, partikelfilter. Borrning/slag 75/88,3, cylindervolym 1560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1750 r/min. 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 42,65 km/h.

Fjädring/hjulställ

Gashydraulisk fjädring. Mc Pherson fram, triangellänkarmar och krängningshämmare bak.

Styrning

Progressiv elektrohydraulisk servostyrning.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 215/55 WR16. 

Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 275, längd 475, bredd 178, höjd 148, spårvidd fram/bak 153/150. Tjänstevikt 1540, maxlast 404, tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acc 0-100 km/tim 11,3 s.

Förbrukning*

Blandad körning 0,54 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Karaktärsdanad

Den bäst säljande Cittran på mycket länge har modifierats, både front och bakparti har fått en välbehövlig karaktärsdaning. Och så varnar bilen om du byter fil utan blinkers.

Sedan lanseringen i Sverige 2001 har 11100 Citroën C5 sålts. Över hela världen är antalet sålda bilar 500000. Imponerande och ett tydligt bevis på att Citroën är rätt ute.

Till skillnad från tidigare Citroën-modeller är C5 konventionell till utseendet, mainstream säger några besviket. Men det är bara att erkänna - receptet har fungerat bra! Allmänheten har hittat Citroën och man behöver inte längre vara Citronist för att uppskatta de franska bilarna.

I stället lockas köparna av en rymd, komfort och ett pris som knäpper många konkurrenter på näsan.

Nya C5 har fått mer karaktär. Strålkastarna är nya, halvkombiversionens bakljus likaså och grillen följer den nya Citroën-stilen. Men det krävs en kännare för att se att C5 också fått ljusare dörrtrösklar och nya stötfångare.

Men fransmän är kännare. De stirrar och pekar, familjen med fjolårsmodellen av C5 utanför storköpet Leclair tvärnitar. 

- Ah, la noveau C cinq!

Jag misstänker att uppståndelsen inte skulle bli lika stor i Sverige om Saab 9-5 bytte strålkastare.

Inne i bilen känner jag också igen mig. Mittkonsolen har fått en ny design men för övrigt är det sig likt. Grått och plastigt, det känns inte särskilt påkostat.

Men utrustningsnivån är hög och till och med instegsversion Citroën C5 1,8i för 179900 kronor är utrustad med bland annat sju krockkuddar, cd-radio, antisladdsystem, klimatanläggning och färddator. Svårslaget!

Exemplaret jag kör har naturligtvis utrustats lite till. Bland annat med "Alert de Franchissement Involontaire de Ligne" - AFIL. I Sverige kallas finessen avåkningsvarnare och det är just vad det är. Sex infraröda sensorer bakom främre stötfångaren märker genom att läsa av filmarkeringarna om bilen verkar tappa kursen. 

Jag testar AFIL ute på motorvägen, överskrider filmarkeringen utan att slå på blinkern och i samma ögonblick börjar det vibrera i min vänstra skinka. Underlig känsla men det borde hindra en och annan att somna bakom ratten. Och efter någon dag i förarstolen när träsmaken blir alltför obehaglig är det bara att sicksacka lite på vägen så kommer blodcirkulationen snart i gång. Merkostnad 6000 kronor.

AFIL går att stänga av och systemet aktiveras inte heller förrän över 80 km/h, inte helt anpassat för det svenska vägnätet med andra ord.

Dieselturbon på 1,6 liter har hela 109 hk och drar starkt men blir lite surrig i högre farter och stör den för övrigt fina ljudkomforten.

Efter en testrunda med HDi 138 (som trots namnet har 136 hk) känns den mindre motorn slö, det är framför allt det högre vridmomentet som talar, 320 mot 240 Nm. Stor skillnad.

Den svagare versionen kostar 209900 kronor och den starkare 224900 kronor. Det är kanske värt att lägga till lite eftersom du även får en sjätte växel då.

Den vanligaste motorn i Sverige, 2,0 med 136 hk, har nu 140 hästar. 

Den gashydrauliska fjädringen blir bara bättre och bättre. Citroën har i alla tider varit oslagbara på dåliga vägar och med nya Hydractiv III är C5 inte sämre. Hål i asfalten, hemska länsmansryggar eller hastigt uppdykande fartgupp passeras med en liten gungning. Det enda fjädringen inte riktigt klara av är små skarvar i låg fart, då smäller det till i bilen men inte värre än i någon annan bil. Bara överraskande mycket med tanke på att bilen är så bekväm i övrigt.

I motorvägsfart sänks bilen några centimeter för att ge bättre stabilitet och lägre luftmotstånd. När det går långsamt och bilen känner att vägen är dålig höjs bilen i stället fem centimeter så att underredet inte riskerar att skrapa i.

I kombiutförande finns möjligheten att höja eller sänka bilen 16 centimeter via en knapp i bagageutrymmet utan att motorn går.

I de värre versionerna C5 HDi 138 och 3,0i V6 har fjädringen även ett sportläge men automatiken sköter själv systemet om du inte vill och den väljer komfort före sportighet.

Det är skönt med farthållare på långresan, nya C5 har även fartbegränsare. Ställ in en lämplig hastighet och bilen går inte fortare trots att du trycker ner gaspedalen. Det går naturligtvis att överskrida den inställda hastigheten men du måste trycka extra hårt på gaspedalen och forcera ett trögt läge. Fartbegränsaren är suverän eftersom den ger föraren mer kontroll. Bilen skenar inte i väg om du somnar. Fartbegränsaren kan aktiveras från 40 km/h, synd eftersom det är på 30-sträckor den skulle behövas bäst i Sverige.

Priset på Citroën C5 har både höjts och sänkts. Bensinversionerna har blivit runt 5000 kronor dyrare men de båda dieslarna har sjunkit ett par tusen. Gemensamt för alla är att utrustningsnivån höjts.

För en kombi med 1650 dm3 stort bagageutrymme får du lägga till 7000 kronor och det är det över 64 procent av kunderna i Sverige som gör. Men de missar de nya bakljusen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!