Provkörning av Citroën C5 V6 Kombi och Rover 75 Tourer

Basfakta

Motor 

Tvärställd 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinder-rad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 87,0/82,6 mm, volym 2946 cm3. Max effekt 207 hk (152 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 285 Nm vid 3750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda alternativt 4-stegad automat.

Fjädring/hjulställ

Gasvätskefjädring med automatisk nivåreglering. Fram fjäderben och triangellänkar, bak längsgående länkar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,8 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 215/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 476, bredd 177, höjd 152, spårvidd fram/bak 153/149. Tjänstevikt

1630, maxlast 510. Taklast 75, släpvagns-vikt 1600. Bränsletank 66 liter.

Plats för komfort

Rover 75 Tourer och Citroën C5 V6 kombi tilltalar den komfortinriktade individualisten.

Pris: 237900 kr (oktober 2001)

Marknaden vimlar av bilar som utger sig för att vara spänstiga och körglada. Snart sagt varenda småbil, familjebuss eller terrängbil är enligt hurtiga reklammakare lika underhållande som vilken sportbil som helst.

Därför känns det befriande att ta sig an två bilar som helt ställer sig vid sidan av alla sportiga resonemang. Varken Citroën C5 kombi 3,0 V6 eller Rover 75 Tourer 2,5 V6 gör några anspråk på att kunna ta hårnålskurvor snabbt eller underhålla föraren med gokartstyrning. Här handlar det i stället om att erbjuda en komfortabel och avslappnad körupplevelse.

På papperet har dessa V6-försedda, automatväxlade kombivagnar ganska många likheter, i verkligheten är de väldigt olika.

Rovern har en helt egen, elegant stil med markerad kylargrill och mängder av krom, till och med längs sidorna. Även om bilen till väldigt stor del bygger på den i samarbete med BMW utvecklade sedanversionen poängterar Rover stolt att 75 Tourer är den första modellen man tagit fram på egen hand, utan inblandning från tyskarna. För att understryka denna uppenbara överdrift pryds bakluckan av en engelsk flagga.

När Citroën premiärvisade sin C5 var det många som tyckte att bilen var ovanligt slött formgiven. Men ju mer man betraktar bilen desto intressantare blir karossformen, i synnerhet kombin med sitt familjebuss-stuk och sina bågformade bakljus.

I umgänget med en Rover 75 stöter man hela tiden på någon form av fysiskt motstånd. Dörrhandtagen är tröga, dörrarna går igen tungt och det omedelbara intrycket är att bilen är sammanskruvad på det här sättet för att ge en känsla av soliditet och hög kvalitet - vilket engelsmännen faktiskt lyckats med.

Framstolarna är sköna och lätt skålade med aningen för korta sittdynor. Långa som korta har lätt att hitta en bekväm körställning. Bakom ratten, ställbar både i höjd- och längsled, blickar man ut över ett hav av trä och läder. Mitt i blickfånget finns två gräddfärgade ovaler med hastighetsmätare och varvräknare. 

Om det är snyggt eller inte får var och en bedöma, funktionellt och lättavläst är det i alla fall. Och ganska trivsamt. Bilar som Jaguar S-type och nya Mini har någon form av påklistrad retroidentitet, Rover 75 känns mycket mer äkta.

Den höga fönsterlinjen bidrar till trivselfaktorn tycker några. Andra känner sig instängda och klagar på dålig sikt. Framför allt är bakåtsikten usel även om den är något bättre än på sedanmodellen.

Baksätetspassagerarna har tjänat i huvudutrymme på kombikarossens bättre takhöjd men att sitta tre där bak är inte roligt några längre sträckor. Som sig bör finns det trepunktsbälte och nackskydd på alla platser.

På vägen rör sig Rover lugnt och sävligt. Responsen i gaspedalen är allt annat än direkt och styrningen bjuder även den en hel del tröghet i känslan. Samtidigt förmedlas vägkänslan på ett bra sätt. Hjulupphängningarna härstammar från BMW 3-serie och chassit i Tourer är något styvare än i sedanmodellen, utan att på något sätt upplevas som stötigt. Om man pressar bilen på kurviga vägar suger den sig diskret fast i vägbanan och känns välbalanserat understyrd.

Rovermotorn är på 2,5 liter och 177 hk. Den är både mjukgående och tyst men saknar kraft på låga varv. Automatlådan är femstegad och samspelar fint med motorn men de klena lågvarvsegenskaperna gör att lådan ibland tvingas till hetsiga nedväxlingar.

Hela bilen försöker med sitt utseende och uppträdande ingjuta ett lugn i föraren - det här är ett fordon med värdighet som man minsann inte ska flänga fram med hur som helst. Och efter ett tag inser man att det är en ganska angenäm egenskap hos en bil och anpassar sitt körbeteende därefter.

Att flytta sig från Rover till Citroën innebär en stor kontrast. I C5 finns förvisso både läder och trä men hela interiören är mycket mer återhållsamt designad. Plasten i panelerna känns både billig och trist och kvalitetsintrycket är inte det högsta.

Stolarna är stora och sköna och det är väldigt gott om plats fram, på alla ledder. Den stora vindrutan och sidorutorna gör att kupén upplevs som mycket ljusare och luftigare än Roverns. De kraftiga vindrutestolparna och det faktum att man sitter en bra bit från den punkt där vindrutan möter motorhuven gör det svårt att hålla koll på var karossen slutar i framkant.

Baksätet är av storbilssnitt och sväljer ledigt tre vuxna i bredd, även benutrymmet är väl tilltaget.

Under huven i Cittran sitter en trelitersmotor på 207 hk, samma maskin som i bland annat Peugeot 406. Det är en väldigt lyckad konstruktion med silkeslen gång samtidigt som den har ett bra riv och härligt ljud när man varvar den. Automatlådan är fyrstegad och väldigt mån om att sköta växlingarna mjukt.

Jämfört med Rovern känns C5 alert och nästan lite nervös. Motorn svarar mer direkt om man trampar till på gaspedalen och styrningen är lättgående, på gränsen till okänslig.

C5 har Citroëns beprövade gasvätskefjädring och den stora bilen glider fram på ett mycket komfortabelt sätt, särskilt på större landsvägar. Systemet registrerar både förarens körsätt och vägens kondition och anpassar fjädringsrörelserna efter omständigheterna. Även om bilen inte på något sätt inbjuder till det så går det att köra ganska fort i böjarna. Någon riktig vägkänsla förmedlas där-emot inte till föraren. I kurvor och över krön, där Rovern tungt och följsamt klamrar sig fast i vägen, känns det som om C5:an liksom rinner ovanpå, gasvätskefjädringen neutraliserar och dämpar effektivt karossrörelserna. Över mindre ojämnheter hänger inte fjädringen riktigt med och C5 blir emellanåt lite småstötig.

Citroën C5 kombi är en riktig storlastare, Rover 75 Tourer är det inte. Mätföretaget Autograph har inte lasermätt lastutrymmena ännu men vårt backlastartest visar en enorm skillnad bilarna emellan. Med framfällt baksäte går det in 49 läskbackar i Cittran, Rovern sväljer inte mer än 35 stycken. 

Båda bilarna har en del finurliga detaljer i bagageutrymmet. Roverns lastgolv är gjort av en kraftig träplatta som, om man lyfter på den, hålls uppe av en gasfjäder så att man kommer åt att stuva småsaker i de dolda facken. C5 har en praktisk, vändbar matta och på väggen i lastrummet sitter manöverknappar till fjädringen så att man kan sänka karossen vid i- och urlastning. Rovern känns robust, på Cittran lossnade det ett invändigt plasthandtag på bakluckan och bilen har överlag lite sämre finish.

Citroën C5 med V6 tas inte till Sverige med mindre än utrustningspaketet Exclusive som innehåller det mesta från aktivt antisladdsystem, färddator och klimatanläggning till sidokrockkuddar, lättmetallfälgar och takrails och kostar 237900 kronor. Vår provbil hade dessutom automatlåda (12000 kronor), skinnklädsel (12900), navigationsutrustning (16500) och soltak (7500) och landade därmed på 286800 kronor.

Grundpriset för en Rover 75 Tourer 2,5 V6 är 261000 kronor och då ingår bland annat klimatanläggning, sidokrockkuddar, lättmetallfälgar och takrails. De flesta kommer nog att slå till på Connoisseur-paketet för 17000 kronor och då få bland annat läderklädsel, elmanövrerade stolar, starthjälpsystem (antispinn), dimljus och kromade ytterbackspeglar. Bilen vi körde hade dessutom automatlåda för 15000 kronor och ytterligare utrustningsgodis i form av ett Connoisseur plus-paket för 23000 kronor med bland annat färddator, parkeringshjälpsystem, farthållare och cd-växlare. Priset har då snabbt blivit 316000 kronor.

Rover 75 Tourer och Citroën C5 kombi är inga naturliga fiender, trots en del gemensamma drag. C5 med sina fina utrymmen riktar sig till den som söker plats för hela familjen plus en hel del packning och samtidigt vill unna sig rejäl komfort och en härlig motor. 

Rover 75 Tourer är mer en konkurrent till "livsstilskombisar" som Alfa 156 Sportwgon, Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring och nya Lexus IS 300 SportCross. Rovern har till skillnad från konkurrenterna inga sportiga ambitioner, utan lockar i stället med en överdos av elegans och egensinne, paketerat på ett sällsynt tilltalande sätt.

Att spendera runt 300000 kronor på en Rover är väl närmast att betrakta som effektiv kapitalförstöring. Citroën C5 V6 saknar vagnskadegaranti, kostar skjortan att försäkra och förväntas väl inte heller hålla ett särskilt högt andrahandsvärde. Trots det får den väl anses som det förnuftiga valet.

Men att välja mellan de här bilarna handlar mer om känsla än förnuft.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!