Provkörning av Citroën DS4 Puretech 130 S&S

Nu får DS tillgång till PSA-gruppens lilla goding, bara 1,2 liter stor men liten gör inte bort sig. Inte björnstark men duger gott i vardagstrafiken.

Fejslyftet är minst sagt minimalt, i stort sett handlar det om en ny rad med ledlampor som agerar dagljus. Men det är under huven som den stora skillnaden skett.

Citroën DS4 PureTech 130 ersätter den tidigare VTi 120 och gör det övertygande. Då den gamla motorn var fyrcylindrig är den nya trecylindrig på 1,2 liters cylindervolym. Med en turbo ger den 130 hästkrafter vilket är tio hästkrafter mer än föregångaren.

Men det mest imponerande är vridmomentet som ökat från 160 till 230 Nm, en ökning på 44 procent!

Vridmomentet finns tillgängligt från 1 750 r/­min och det är också vid riktigt låga varvtal som PureTech-motorn inte direkt levererar. Den är faktiskt lite trött längst ned i varvtalsregistret och det är också där man kan skönja att det är en trecylindrig motor. Vid högre varvtal hörs det knappt något alls, motorn är riktigt tyst.

Citroën DS4 PureTech 130 kommer med start/stopp funktion som standardutrustning, vilket hjälper till att hålla ner bränsleförbrukningen. Motorn är tio procent snålare än den VTi 120 den ersätter och vill ha 0,51 liter per mil vid blandad körning.

Den nya motorn är med andra ord bra, frågan är om det kommer att hjälpa till att öka DS4-försäljningen.

Det finns möjlighet att beställa sin DS4 med annan färg på taket. Tre olika färgkombinationer är möjligt.

Sedan lanseringen i mars 2011 har 398 bilar levererats till kund fram till november 2014. Men under 2014 (januari till november) såldes bara 18 bilar. Under året fyller dock DS-modellen 60 år och Citroën kommer att låta det bli känt i vidare kretsar än de redan trogna.

DS4 har dock en del problem som inte låter sig hjälpas av en ny motor.

Bilen har stötig gång eftersom den är hårt fjädrad.

Stadskörning är ingen paradgren då runtom-sikten är urusel, även om man tar bort de tre nackstöden bak som effektivt förhindrar bakåtsikten.

Insteget till baksätet är krångligt och väl där sitter man djupt nere och har ingen vidare sikt ut genom sidorutorna som inte är öppningsbara.

Citroën DS4 PureTech 130 S&S

Pris

199 000 kronor. Säljs nu, första kundleverans juni 2015

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 75/90,5 mm, cylindervolym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (90 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 428, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 395, maxlast 395, max släpvagnsvikt 1 450. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 385 – 980 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 198 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,63, landsväg 0,44, blandad körning 0,51. CO2 119 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år

 

Skatt

536 kronor per år.

Rivaler

BMW 116i 5-d

Trevlig och körglad bil även med som här 136 hästkrafter. Känns mer premium än DS vilket också avspeglas av prislappen.

Pris: 230 300 kronor.

 

Nissan Juke 1,2 DIG-T

Nissans fula ankunge. Hatad av många men har ändå sålt i över 420 000 exemplar. Du får stå ut med att många pekar finger åt dig.

Pris: 163 990 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!