Att bara ta plats i DS5 är en upplevelse. Lite som att ta på sig en gåbortkostym. Det känns annorlunda jämfört med vardagspaltorna. Glastaket som snyggt delas av den längsgående balken i taket där även en del knappar placerats. Inte så lite cockpitkänsla. Dessutom en väldigt snygg skinnklädsel i den sportpaketutrustade DS5 vi provkör. Tillsammans med den smakfulla yttre designen så känns det helt enkelt annorlunda, och lite roligt att ta plats bakom ratten.
Du känner dig avslappnad och uppspelt på samma gång. Lite världsvant funderar du på om det är skördetider i de franska vindistrikten och kanske dags för en helgtur dit ner för att prova sig fram bland vingårdarna.
Men så rycks du abrupt tillbaka till verkligheten. Och orsaken till uppvaknandet är drivlinan. Bensinfyran på 1,6 liters slagvolym ska ge 200 hästkrafter vid 5 800 r/min och 275 newtonmeters vridmoment från 1 400 r/min. Det låter bra i teorin men fungerar sämre i praktiken. Det känns då rakt inte som mycket toppeffekt eller vridmoment. Du kan göra säkra omkörningar och efter visst plågande få upp en anständig autobahnfart men det är inget glädjepiller till motor. Enligt EU-körcykeln ska bilen dra 0,67 liter per mil. Under vår provkörningssträcka, cirka 120 mil landsväg och stadstrafik kom vi ned i 0,73 liter per mil. Inte imponerande bra men inte heller dåligt.
Den sexväxlade manuella lådan har distinkta lägen och är lättarbetad. Inga fel på den men tillsammans med motorn blir det ändå lite ”jaha”-upplevelse. Att sitta och jaga 200 delvis försvunna hästkrafter för hand känns som raka motsatsen till själva essensen i DS5.
Nej, den här konfigurationen är inte representativ för DS5. Den skulle kunna plockas bort direkt. Den lär knappast bli en storsäljare.
En bil som DS5 avnjuts bäst med automatlåda och en stark diesel som skjuter fart från låga varv. Extra intressant blir den såklart i kommande Hybrid4-utförande. En dieselhybrid med fyrhjulsdrift som vi tidigare testat i Peugeot 3008 Hybrid4 (TV 7/12).
Citroën DS5 är en skönhet till bil, men den klär uppenbarligen inte i allt.
Rivaler
Audi A5 Sportback 1,8 TFSI
Här passar en sportigare konfiguration som till exempel manuell växellåda och bensinturbo. Inte lika charmig som DS5 men ändå en hel del GT-känsla även här.
Pris: 309 600 kronor.
Citroën DS5 THP 200
Pris
316 900 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl rakmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, turbo, intercooler. Kompression x. Borrning/slag 77,0/85,8 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 275 Nm vid 1 400 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,2 m.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 8,5 tum. Däck 235/40 R19.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 453, bredd 187, höjd 154, spårvidd f/b x/x. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 587, maxlast 463, max släpvikt 1 050, taklast 75. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 468 liter bak.
Fartresurser*
Toppfart 235 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,89, landsväg 0,55, blandad körning 0,67 l/mil. CO2 155 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, rostskydd 12 år.
Skatt
1 060 kronor.
* Tillverkarens uppgifter.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.