Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Citroën e-C4

Jag letar och letar. Det måste ju finnas där – det där typiskt franska lite konstiga. Aha! Där, på bildskärmen framför ratten. Den lilla symbolen som visar avståndet fram till nästa bil är format som Eiffeltornet. Annars är Citroën e-C4 överraskande fri från konstigheter och märkliga lösningar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot valde småbilen 208. DS tyckte att eldrivlinan ­passade bättre i den lilla suven DS3 Crossback E-Tense. Med mellanstora C4 visar Citroën att den nya plattformen e-CMP passar till även en klassisk bil i Golfklassen.
Nu är förstås valet av kaross högst medvetet från PSA-gruppen som kommer att bygga elbilar på så gott som alla modeller de kommande åren. För mig är det tredje gången jag provkör eldrivlinan med motor på 136 hästkrafter, 260 Nm, automatlåda och ett batteri på 50 kWh bruttoenergi. Eftersom PSA sedan ett par år äger även Opel och nyligen har gått samman med Fiat/Chrysler lär vi få stifta bekantskap med drivlinan många, många fler gånger.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!