Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Citroën e-C4

Jag letar och letar. Det måste ju finnas där – det där typiskt franska lite konstiga. Aha! Där, på bildskärmen framför ratten. Den lilla symbolen som visar avståndet fram till nästa bil är format som Eiffeltornet. Annars är Citroën e-C4 överraskande fri från konstigheter och märkliga lösningar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Peugeot valde småbilen 208. DS tyckte att eldrivlinan ­passade bättre i den lilla suven DS3 Crossback E-Tense. Med mellanstora C4 visar Citroën att den nya plattformen e-CMP passar till även en klassisk bil i Golfklassen.
Nu är förstås valet av kaross högst medvetet från PSA-gruppen som kommer att bygga elbilar på så gott som alla modeller de kommande åren. För mig är det tredje gången jag provkör eldrivlinan med motor på 136 hästkrafter, 260 Nm, automatlåda och ett batteri på 50 kWh bruttoenergi. Eftersom PSA sedan ett par år äger även Opel och nyligen har gått samman med Fiat/Chrysler lär vi få stifta bekantskap med drivlinan många, många fler gånger.

Och inte mig emot. PSA har byggt en ­trevlig elmotor med lagom mycket effekt. När andra elbilstillverkare skryter om sportbilsprestanda har PSA satsat på mindre effekt, mer körbarhet och längre räckvidd. Batteriet har energi motsvarande 50 kWh brutto där 45 kWh kan användas i ­praktiken. Energiförbrukningen i körcykeln är ­väldigt låga 12,9 kWh per tio mil vilket skulle betyda en räckvid på en bit över 30 mil. Det ska bli intressant att mäta den verkliga energiförbrukningen och räckvidden när vi får möjlighet att testa e-C4 i vår egen svenska körcykel och jämföra med andra elbilar. Det har viskats om betydligt färre verkliga mil - men vi ska inte döma e-C4, inte än.

1 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4: Lite av varje. Citroën gör som Cupra med Formentor och blandar suv och coupé. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: e som i version. Citroën har valt att bygga en och samma modell, C4, med flera olika drivlinor. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: 100 kW snabbladdning och laddluckan sitter på vänster bakskärm. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Då Citroën valt en mjukare drivlina sett till acceleration så är det logiskt att det gäller även energiåtervinningen. När B-läget är valt i växellådan motorbromsas e-C4 lite kraftigare, men inte ned till helt stillastående. Det här kommer bli en av få verkliga skillnader på elbilars körbarhet, hur energin hanteras till och från bilen. Personligen gillar jag den lite ­mjukare varianten men å andra sidan betyder en motorbroms till stillastående att du kan köra bil på ett helt nytt sätt.

När Linda Jackson tog över som vd för Citroën 2014 tog hon ett rejält grepp om hela varumärket, designen och ekonomin. Det resulterade bland annat i färre tekniska innovationer men en satsning på ”komfort för alla – som inte kostar skjortan”. Nu har Jackson flyttat vidare till Peugeot men arvet lever kvar i nya C4 i form av den hydrauliska ”kudden” i fjädringen. På C4 kan fjädringen behöva lite justering då den upplevs mjuk vid aktiv körning men väldigt stötig över gupp och farthinder. Tyvärr verkar Citroën ha skrotat de lite mjukare stolarna som var en del av Jacksons knep för att skapa något unikt.
Jag undrar också om den energiska Linda Jackson verkligen har godkänt vindbruset från a-stolpen. Det är inte mycket komfort över det direkt.

Den något mjuka fjädringen rimmar illa med den kvicka styrningen. e-C4 är ­verkligen lätt och smidig på små utrymmen och tillsammans med den enkla ­eldrivlinan blir det här en mycket lättkörd bil. Lägg till ett rymligt baksäte och e-C4 kan bli en ­perfekt andrabil för alla korta resor med barn och prylar. Föraren som vill ha en lättkörd bil kommer troligen att störa sig på den dåliga bakåtsikten och den lika störande stora head-up-display-skärmen. Men samma förare kommer att gilla den tydliga instrumenteringen och knapparna för klimatkontrollen.

1 av 6: Den här vingen bak skymmer sikten. Samma fel som Mitsubishi gjorde med Eclipse Cross. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 6: Snygg och enkel bildskärm och staplarna visar inte smittoläget utan energiförbrukningen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 6: Bakåt och framåt och B för att återvinna rörelseenergi. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 6: Både fällbara säten och genomlastningslucka – det gillar vi. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 6: Kompisen bredvid kan montera sin läsplatta i den utfällbara hållaren. Konstigt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Citroën har satsat på en lite speciell design där hela C4-familjen ska ge sken av att vara något åt suv-hållet men med en sluttande taklinje som på en coupé. Det är många stilar som ryms i den här designen och tillsammans med Cupra Formentor är Citroën med och skapar en helt ny typ av bil.
Jag gillar det, jag gillar också att Citroën valt att elbilen, e-C4, är väldigt lik det övriga programmet. Här väljer Citroën samma väg som Kia har gjort med e-Niro och Stonic och Hyundai med Ioniq och Kona. En och samma grundmodell men med olika drivlinor. Det tar bort lite av det udda med elbilen för ska vi vara ärliga så är eldrift inte så speciellt längre.

En Peugeot e-208 kostar från cirka 360 000 kronor och en DS3 Crossback E-Tense finns på kampanj för 420 000 kronor. Med kampanjpris landar e-C4 ganska precis mittemellan.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.3
Volkswagens första bil i den nya ID-familjen. Storsäljare under hösten som nu möter allt större konkurrens.
Pris: 471 900 kronor

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Peugeot e-208
Samma teknik under huven och en lika mjuk och fin drivlina. Något mindre men troligen också lite billigare.
Pris: 359 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!