Citroën Grand C4 Picasso Foto: Citroën

Provkörning av Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDI 150 AUT6

Citroën C4 Picasso har redan börjat synas på gator och torg. Då är det dags för Grand-versionen att göra debut. Lite större, lite dyrare. Är den lite bättre?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Svensken är en bestämd typ. Finns det ett kombialternativ så väljs det. Och finns det möjlighet till sju sittplatser i stället för fem är det vad som gäller. Om det sedan behövs eller ej är en helt annan femma.

Citroën C4 Picasso har just börjat ­säljas här hemma. Men nu kommer storebror Grand Picasso som kommer att om inte ta livet av lillebror så i alla fall kraftigt reducera dess försäljning, Två av tre Picassoköpare väljer Grand. Varför inte?

Körupplevelsen är i stort sett densamma. Den sjutton centimeter längre karossen upplevs aldrig som ett problem. Gör den det kan du eliminera detta med att kryssa för Park Assist (5 000 kronor) som per halvautomatik tar bilen in på en önskad parkeringsplats.

Om man gitter lyssna på Citroëns PR-maskineri så är det mycket som är ”best in class or segment” när det gäller Grand C4 Picasso. Bästa utrymme på rad två och tre, bästa åtkomlighet på rad tre, största bagageutrymme, längsta axelavstånd, rekordlåga avgasutsläpp.

Ja, då är det väl inget att fundera på. Här har du marknadens bästa bil. Isegmentet. Eller i klassen.

Det kanske den är. Låt oss återkomma till det när vi har möjlighet att vid ett test jämföra den direkt mot konkurrensen. Låt oss här och nu bara konstatera att Citroën Grand C4 Picasso är en väldigt kompetent och smart familjebil.

Det är lätt att få de flesta att trivas ombord. Den andra sätesraden är tredelad och ­separat justerbar såväl i längd som lutningsvinkel på ryggstödet. Insteget till den tredje ­sätesraden är generöst. Hela stolen framför trollas i stort sett bort med ett enkelt handgrepp. Inte bara stolsryggen fälls, hela stolen tar ett skutt framåt.

Utrymmet för ben i den tredje raden beror främst på hur generösa de framför är med att ge plats. Men som oftast, om inte alltid, i den här typen av bil är den tredje sätesraden främst till för barn eller i alla fall kortväxta och inte under någon längre tid. 

När tredje sätesraden inte behövs fälls den enkelt ner i golvet och då erbjuds ett stort bagageutrymme som lätt sväljer vad de då fem personerna som kan åka med kan tänkas behöva, även på långresa.

Det är just på långresa Grand C4 Picasso kommer till sin rätt. Oavsett vad Citroën vill få dig att tro är detta ingen bil med vare sig speciellt märkvärdiga eller roliga köregenskaper. Helt okej i segmentet men inte mer.

Nej, sträck ut på långa färden och låt bilen göra det den är bäst på. Att komfortabelt ta dig och familjen till dagens etappmål.

Förutom det extra utrymmet bak är Grand C4 Picasso och C4 Picasso i stort sett enäggstvillingar. Den längre versionen har dock fått en annan front som ger den ett något ”mildare” utseende.

Invändigt är det alltjämt ett hav av glas och en av marknadens absolut största ­framrutor. Något som uppskattas är den relativt stora extra sidorutan fram, i den delade A-stolpen, som verkligen underlättar placering av bil på väg. Något större på Grand, som sig bör.

Två stora pekskärmar tar hand om i stort sett alla funktioner i bilen. De är inte helt lätt att komma överens med, men det är förstås en vanesak. Man kommer dock att sakna ett rejält vred till fläkten när väderomslaget ute gör att vindrutan på nolltid immar igen. Och glöm att över huvud taget göra något på skärmen med handskar eller vantar.

Sedan gillar inte alla, i alla fall inte jag, att titta snett i bilen för att göra någon justering. Ungefär som att skicka ett SMS på mobiltelefon under färd.

Lite märkligt är det att bilföretagen satsar miljoner på system som ska hålla dig kvar på vägen samtidigt som de konstruerar system som gör att du tappar koncentrationen på det du egentligen ska göra. Köra bil.

På motorsidan handlar det i detta fall till nittio procent om diesel och en stor stark 150 hästars tvåliters oljebrännare gör debut. En mysig motor med mycket ork om än kanske inte lika silkeslen i gången som de mindre alternativen.

Den använder sig av en ny metod som minskar kväveoxidutsläppen med 90 procent och samtidigt, för sin styrka och storlek, har ett lågt koldioxidutsläpp. Med automat 117 gram per kilometer, med manuell låda (som kan beställas i Sverige men inte lagerförs) är det 110 gram. De flesta kommer dock att välja automat som sköts med en liten klen pinne på övre delen av instrumentpanelen.

Instegsdieseln, 115 hk, börjar på 210 900 kronor och klassas som miljöbil. Allra billigast är bensinmotorn på 120 hk från 199 900 kronor.

Rivaler

Ford Galaxy 2,0 TDCI

Med S-Max och Galaxy har Ford två bilar som kan ta sju personer. Standard i Galaxy som är mer inriktad på komfort än S-max.

Pris: 275 000 kronor.

Opel Zafira Tourer 2,0 CDTi

Trendsättare 1999 som den första sjusitsiga bilen i kategorin. Lika många säten i dag men har vuxit 20 centimeter på längden.

Pris: 250 900 kronor, 136 hk.

Citroën Grand C4 Picasso e-HDI 150

Pris

Från 264 900 kronor, säljs nu, första kundleverans januari 2014.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,7:1. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda alt. 6-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel med bakåtriktade bärarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg/Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 460, bredd 183, höjd 164, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 11. Tjänstevikt ca 1 710, maxlast 570, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 575 – 1 843 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,5 s, toppfart 207 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,52, landsväg 0,41, blandad körning 0,45. CO2 117 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 089 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!