Citroën Picasso HDi

Provkörning av Citroën Picasso HDi

Basfakta

Teknik

R4, 1997 cm3. 90 hk vid 4000 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 1900 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad. Skivor fram och bak, ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 428, bredd 175, höjd 1164, spårvidd fram/bak 144/145. Tjänstevikt

1380, max last 470. Tankrymd 60 liter.

Fartresurser

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h uppgift saknas.

Bränsleförbrukning

Blandad körning enligt tillverkaren 0,55 l/mil.

Dieseltrivsel i rustibussen

Pris: 157900 kr (juli 2001)

Körtråkiga bilar behöver inte ha körglada motorer. Citroën Picasso är i total avsaknad av körglada ambitioner och en tvåliters dieselmotor på 90 hk är därmed inte vanprydande på något sätt.

Tvärtom passar dieselmotor utmärkt i den lilla rustibussen. Faktiskt bättre än den ganska livlösa bensinmotor som vi testade i TV16/00.

Dieselmotorn bygger på så kallad commonrail-teknik och har förstås turbo. 205 Nm låter inte mycket i dessa vridmomentsrusiga dagar men Picasso upplevs som relativt kraftfull. Möjligen ett frågetecken för att det maximala vridmomentet infaller redan vid 1900 r/min. Högre varv än så krävs för att få fart på bilen, i synnerhet med last.

Riktigt hur höga varv är svårt att veta eftersom Picasso är en av få nya bilar som saknar varvräknare. Men den digitala hastighetsmätaren tycker i alla fall jag fungerar utmärkt.

Omkörningar på landsväg kräver en smula planering. Från femman till trean är absolut nödvändigt om fartökningen ska bli acceptabel. Sedan snabbt till fyran för att inte motorn ska tappa flåset som dieslar plägar på höga varv. Den panelmonterade växelspaken är toppen men vi undrar varför inte Citroën utnyttjat konstruktionen för att ge mer svängrum åt de resande i framsätena.

Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,55 l/mil. Provkörningen medgav inte någon exakt kontroll av förbrukningen, men visst är det långt mellan tankningarna. HDi-versionen har dessutom fem liter större tank än den bensindrivna. Priset är 10000 kronor högre och utrustningen jämbördig. De ekonomiska aspekterna kanske inte talar för HDi, men det gör trivseln.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!