Citroën Xsara Picasso

Provkörning av Citroën Xsara Picasso

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Citroën Xsara Picasso 1,8 16V (2,0 HDi inom parentes)

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 2 (1) överliggande kamaxlar och 4 (2) ventiler per cylinder (turbodiesel, direktinsprutning). Kompression 10,8:1 (18,0:1). Borrning/slag 82,7/81,4 (85,0/88,0) mm, volym 1749 (1997) cm3. Max effekt 117 hk/85 kW vid 5500 r/min (90 hk/66 kW vid 4000 r/min). Max vridmoment 160 Nm vid 4000 r/min (205 Nm vid 1900 r/min).

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Individuell upphängning runt om. Fram skruvfjädring och hydrauliska stötdämpare. Torsionfjädring bak. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo, 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,5 meter.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 6 tum. Däck 185/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 427, bredd 175, höjd 164, spårvidd fram/bak 143/145. Tjänstevikt 1 320 (1375), maxlast 550, taklast 80, släpvikt 1300. Tanken rymmer 55 (60) liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 190 (175) km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,2 (14,5) s, 80-120 km/h på högsta växeln 20,2 (17,9) s. Bränsleförbrukning landsväg 0,59 (0,46), stad 1,08 (0,70), blandad körning 0,77 (0,55) l/mil.

 

Inom ramarna

Visst finns det en gnutta egen inspiration bakom Citroëns bidrag till floran av flexibla bilar. Men mest är Picasso en kopia.

Pablo Picasso. En av 1900-talets mest berömda och inflytelserika konstnärer. Ett namn som även de minst konstintresserade garanterat känner till. Vad har han med en fransk bil att göra? Och man undrar ju hur mycket Citroën fick betala för att få döpa sin nya Xsara Picasso efter honom?

När den senare frågan tas upp under en presskonferens i samband med provkörningen i spanska Malaga - som för övrigt är Picassos födelsestad - så är man från Citroën ganska förtegen. Visst, det kostade en hel del, men det hade kostat mer om man med hjälp av reklam och kampanjer skulle etablera ett helt nytt namn. Sånt är dyrt och tar tid.

Och just tid har man inte så gott om. Snarare är det ganska bråttom för Citroën att få ut Xsara Picasso på marknaden. 1996 presenterades Renault Scénic. Den valdes till Årets Bil 1997 och skapade en ny trend i bilvärlden där flexibilitet är ordet. Många tillverkare har hakat på trenden med kompakta, rymliga och flexibla familjebilar. Senast i raden är alltså Citroën, drygt tre år efter Renault Scénic.

Xsara Picasso bygger på bottenplattan från Citroën Xsara, men är förlängd med 6,6 cm. Den har fått en helt egen kaross som är 427 cm lång, 175 cm bred, 164 cm hög och därmed bara marginellt större än Scénic vad gäller alla yttermått. Axelavståndet är däremot på 276 cm, hela 18 cm längre än Scénic. Det märks inne i kupén som är riktigt rymlig.

Det är lätt att stiga i och ur bilen, men inte svårt att hitta en bekväm körställning. Förarstolen har goda inställningsmöjligheter både i längd- och framför allt höjdled. Samma sak gäller för ratten som sitter relativt vertikalt, vilket ger förarplatsen mindre "busskänsla" än till exempel Opel Zafira och Renault Scénic. Ett minus är att sittdynorna är för korta.

Baksätet består av tre separata stolar och benutrymmet bak är väldigt generöst. Att sitta tre vuxna i bredd kan bli trångt men det underlättar att mittstolen går att skjuta fram 14 cm så att man slipper trängas i axelhöjd. Det är gott om plats för huvudet, även för långa baksätesresenärer. Annars uppskattas biltypen mest av barn. Här sitter man högt och ser bra genom stora sidorutor. Bakstolarnas ryggstöd kan justeras individuellt.

Med alla stolar på plats har Xsara Picasso ett av klassens största bagageutrymmen. Stolarna bak går att fälla var för sig eller lyfta ur helt. Mittstolen blir framfälld till ett fikabord med mugghållare. Lyfter man ut de tre stolarna går det att lasta hela 2 128 liter. Flexibilitet var ordet.

Väl på plats bakom ratten blickar man ut över stora glasytor och en böljande panel. Panelen reser sig i mitten, där de digitala instrumenten är placerade. Man sitter långt ifrån den punkt där vindrutan möter motorhuven och det är svårt att avgöra var bilen slutar i framkant. Reglage och knappar är logiskt placerade - signalhornet i blinkersspaken undantaget - och radion och GPS-navigatorn (extrautrustning) manövreras enkelt med knappar i ratten.

Varvräknare en onöda som kastades ut

Det tar ett tag att vänja sig vid instrumenteringen som består av ett digitalt, ovalt fönster mitt på den stora frontpanelen. Hastigheten återges i stora tydliga siffror som är lättavlästa. Skall man däremot försöka ta del av övrig information såsom färddator, trippmätare eller vald radiostation blir det knepigare. Små siffror och bokstäver placerade långt från förarplatsen gör att det är svåravläst. Är det dessutom starkt solljus blir det extra klurigt. Men man vänjer sig och efter ett tag har man lärt sig att hitta bland alla indikatorer. Någon varvräknare hittar man dock inte hur mycket man än letar. Den fick helt enkelt inte plats när instrumentpanelen formgavs. Varvräknaren är ett instrument som har låg prioritet hos konsumenten, hävdar Citroën och hänvisar till en marknadsundersökning.

Som extrautrustning går det att beställa ett GPS-navigationssystem. Man kan programmera in en rutt eller låta systemet hitta till en angiven adress. En syntetisk röst och en liten illustration på instrumentpanelen talar om vilken väg du skall ta. Efter en kort stund kommer man underfund med hur det fungerar och då är det både enkelt och funktionellt.

Runt om i kupén hittar man små förvaringsfack och ställen där man kan lägga ifrån sig prylar och leksaker, bland annat under golvet i baksätet och i den utdragbara lådan under passagerarstolen fram. På baksidan av framsätenas ryggstöd finns två nedfällbara brickor.

Hos Citroën går komfort före sport. Xsara Picasso uppträder tyst, mjukt och komfortabelt även i motorvägsfart. Fjädringen sväljer ojämnheter fint men är nästan för mjuk. Den höga karossen känns aningen svajig vid hård kurvtagning.

Apropå kurvtagning är sikten snett framåt vänster irriterande skymd av den sluttande takstolpen. Vänstersvängar på smala spanska bergsvägar kändes obehagliga, jag fick ständigt vrida mig för att kunna "titta runt" stolpen. Det finns ingen mittkonsol och växelspaken sitter i instrumentpanelens underkant. Servostyrningen är fartberoende och ger mer servoverkan vid låg fart och mindre vid hög.

"Multiplex" är benämningen på uppbyggnaden av det elektroniska system som också sitter i Picasso. Olika delar i systemet, placerade runt om i bilen, kommunicerar med varandra genom en central datorenhet som analyserar all information. Enklare uppbyggnad, större tillförlitlighet, färre ledningar och mer information till föraren är några av fördelarna.

Xsara Picasso kommer i Sverige att erbjudas med två olika motoralternativ. En helt ny 1,8-liters bensinmotor på 117 hästkrafter samt en dieselmotor på två liter och 90 hästkrafter, samma den så kallade HDi-diesel som sitter i bland andra Peugeot 206.

Dieselmotorn imponerar mest

Bensinmotorn, med cylinderblock i aluminium, arbetar tyst, vibrationsfritt och ger fin skjuts åt den ganska stora karossen. Men på branta bergsvägar är det dieselmotorn som imponerar. Den har bra bottendrag och gott om kraft genom hela registret. Satsningen på diesel har blivit en framgång för PSA-Peugeot Citroën, som med hjälp av sina HDi-motorer med "common-rail"-teknik erövrat stora marknadsandelar också i Sverige. Koncernen har även utvecklat ett partikelfilter som, enligt PSA, eliminerar utsläpp av partiklar och skadlig rök.

Dubbla krockkuddar, varav passagerarkudden är urkopplingsbar, sidokrockkuddar, balkar och förstärkningar i karossen skall borga för en hög passiv säkerhet. Nackskydd och trepunktsbälte på samtliga platser bak är också standard.

På papperet imponerar inte Xsara Picasso så särskilt. Största innovationen är den lilla hopfällbara shoppingvagn som är standard. I övrigt är idéer och lösningar hämtade från Renault Scénic. 

Men varför inte? Det är ju ett lyckat koncept och vad är det som säger att den som kläckte idén är bäst på att genomföra den? Xsara Picasso är ingen oäven utmanare i klassen och är rymligare än många av sina konkurrenter. Det dröjer till slutet av året innan den kommer till Sverige. Priset är inte satt ännu, men bilen kommer gissningsvis att kosta ungefär lika mycket som Renault Scénic. Omkring 155000 kronor för den enklaste versionen är alltså ingen djärv gissning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!