Provkörning av Citroën Xsara Picasso 2,0 automat

Basfakta

Motor

Rak 4-cyl, 1997 cm3. 136 hk vid 4000 r/min, 90 Nm vid 4000 r/min. Framhjulsdrift, fyrstegs automat.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 428, bredd 175, höjd 164. Tjänstevikt 1440, maxlast 392, släpvikt 1300. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. 0-100 km/h 12,3 sekunder.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn. 0,86 /mil.

*Enligt tillverkaren

More is less

Nu finns Citroëns sympatiska och femsitsiga flexibil Xsara Picasso med fyrstegad automatlåda och PSA-gruppens välkända tvålitersmotor på 136 hk. I paketet ingår hel del utrustning såsom regnsensor, farthållare, klimatanläggning, cd-radio och antisladdsystem. Allt för 171900 kronor, mycket konkurrenskraftigt.

Synd då att den extra lyxen inte alltid funkar så bra. Automatlådan har vi provat tidigare i Peugeot 307 och då anmärkte vi på att den "adaptiva" lådan var lite ojämn i temperamentet och emellanåt växlar när man minst anar det. Det gäller även i Picasso. Lådan växlar ofta ryckigt och oförutsägbart, särskilt i tät trafik. Motorn som i vanliga fall är ett under av smidighet handikappas av automatlådan och känns ofta ansträngd. Vid omkörning vet man aldrig om lådan ska växla ned eller ligga kvar på en högre växel, det beror på hur du kört tidigare. Det finns ett sportläge att tillgå, vi saknar ett komfortläge... 

Farthållaren är inte heller något vidare. Försöker man låsa den på 85 km/h får man finna sig i att hastigheten sedan pendlar mellan 80 och 90 km/h, något som är lätt att hänga upp sig på eftersom hastighetsmätaren är digital.

Picasso är i mycket en sympatisk bil. Fjädringskomforten är mycket bra för biltypen och riktningsstabiliteten god. De många och stora fönsterytorna ger god överblick och det finns gott om avläggningsytor och smarta fack. Men många av de extra "lyxdetaljer" som ingår i automatversionen känns billiga och provocerande hafsigt utförda. Därför är grundversionen med manuell låda och 1,8-litersmotor betydligt mer attraktiv - rena fyndet för 139900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!