Citroën Xsara VTS

Provkörning av Citroën Xsara VTS

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 193 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPehrson) med undre triangellänk. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, servo, 2,4 rattvarv. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 5,5 tum, däck 195/55 VR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 419, bredd 170, höjd 140, spårvidd fram/bak 143/144. Tjänstevikt 1310, maxlast 389. Tankrymd 54 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,0 sek, toppfart 220 km/h.

Bränsleförbrukning*

0,93 l/mil blandad körning.

*fabriksuppgifter

Diskretion hederssak

Med ny front och lägre pris hävdar sig Citroën Xsara VTS bättre i GTI-klassen.

Pris: 167500 kr (september 2001).

Citroën Xsara VTS genomled ett hårt GTI-test för drygt ett år sedan (TV 11/00). Motståndet bestod av systermodellen Peugeot 306 GTI, Audi A3 1,8 T Quattro, Seat Leon 1,8 20 VT och VW Golf GTI. 

Xsara klarade sig hyfsat, slutade trea. Vann gjorde Peugeot.

Skulle testet körts i dag kanske resultatet blivit annorlunda - och inte enbart för att Peugeot 306 GTI numera slutat tillverkas.

Xsara VTS har fått ett nytt, betydligt modernare (och snyggare) utseende med nya fram- och bakljus samt ny grill. Men den stora skillnaden är att Xsara VTS (liksom andra modeller från koncernen) sjunkit i pris. "Gamla" VTS kostade 182900 kronor i maj 2000, ett pris som låg bilen kraftigt i fatet vid slutbedömningen.

"Nya" VTS kostar 167900 kronor i september 2001. 15000 kronor bort i ett nafs och plötsligt är Xsara VTS om inte billig så i alla fall mycket prisvärd. Klimatanläggning, elstyrda fönster och backspeglar samt ratt ställbar i längs- och höjdled ingår.

Under den moderniserade karossen är allt sig likt. Tvålitersmotor på 163 hk (fast Citroën säger 167) och ett maximalt vridmoment på 193 Nm. Enligt faktabladet har fransoserna sänkt den punkt där effekt och vridmoment är som högst, från 6500 till 6000 r/min. 

I ovan nämnda test klagade vi på att bakvagnen lätt kastade ut vid gasuppsläpp. Några sådana tendenser märkte vi inte på nya Xsara VTS. Tvärtom höll den i med bakvagnen och det var i princip omöjligt att få några underhållande bakvagnskast. Styrningen är i toppklass.

I samband med provkörningen fanns även en vass konkurrent i testflottan, Renault Clio Sport med 172 hk. Skillnaderna mellan bilarna är uppenbar. Xsara VTS har ett fint drag i motorn från bottenregistret, Clio måste varvas rejält för att det ska bli kul. 

Växellådan är betydligt bättre i Xsara VTS.

När varvtalsregulatorn klipper till vid drygt 7000 r/min låter Citroën som en retad tiger, ett ljud man knappast förknippar med just Citroën, men desto roligare att konstatera.

Xsara VTS har en mjuk yttre framtoning. En diskret spoiler på bakluckan är allt som avslöjar att det finns muskler under den polerade ytan. Och i jämförelse med många andra GTI-bilar är Xsara VTS betydligt mer komfortabel. Det går att åka både långt och länge utan träsmak.

Att bilen ändå lockar fram djävulen i föraren bevisas om inte annat av att provkörningsbilen kändes "hårdkörd". Ett idogt kluckande från bakvagnen i vänsterkurvor och vid ojämnheter skvallrade om ett trasigt hjullager eller en sliten bussning.

Inte acceptabelt på en nästan ny bil, men när pressen griper in brukar det hända saker!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!