Provkörning av Corvette Z06 Foto: Corvette

Provkörning av Corvette Z06

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Götapetter vilket rivjärn! Sportversionen av Corvette med den smått legendariska beteckningen Z06 suddar för evigt ut bilden av Corvette som glidar- och gimmickbil. 27 lyckliga svenskar får sin bil i år, jag är tyvärr inte en av dem. Hoppas Europaimportören får en större kvot nästa år.

Basfakta Corvette Z06

Pris 783 850 kronor. (Februari 2006)

 Motor 8-cyl längsmonterad V-motor, stötstänger och centralt placerad kamaxel, 

 2 ventiler/cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 104,8/101,6 mm, 6 997 cm3. 

 Max effekt 512 hk (377 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 637 Nm vid 4 800 r/min.

 Kraftöverföring Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

 Fjädring/hjulställ Dubbla triangeltvärlänkar, tvärliggande glasfiberbladfjäder, krängningshämmare fram och bak. 

 Styrning Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vändcirkel 12,6 meter.

 Bromsar Ventilerade och borrade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul (fram-bak) Fälgbredd 9,5–12 tum, däck Goodyear Eagle F1 GS 275/35 ZR18–325/30 ZR19.

 Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 446, bredd 193, höjd 125, spårvidd fram/bak 161/158. Tjänstevikt ca 1 488, maxlast ca 175 kg. Tank 69 liter.

 Fartresurser* Toppfart 320 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,9 sekunder.

 Bränsleförbrukning* Bl. körning 1,47 l/mil 

 * Tillverkarens uppgift

 

Rätt Sport-Corvette

Corvette Z06 är inget för hjärtsvaga. Noll till hundra på 3,9 sekunder, toppfart 320 km/h och seriöst racingtänk placerar jänkaren i högsta divisionen på alla punkter utom en – priset.

När senaste Corvettegenerationen lanserades för drygt ett år sedan blev vi européer för första gången på drygt 50 år varse att en amerikansk sportbil kan utmana en europeisk dito. Snabb, körglad och med bättre sammansättningskvalitet än tidigare gick C6 från förbisedd plastleksak till värdig Porschekombattant.

 Men kriget om de kräsna europeiska kunderna är därmed inte över. Corvette har sparat det bästa till den vässade versionen Z06.

 Bilen har utvecklats i nära samarbete med teamet bakom Corvettes framgångar i Le Mans – där Corvette C6R utklassat allt motstånd i GT1-klassen under 2000-talet. 

 Utvändigt är skillnaderna inte så stora mot standardmodellen, men där finns ändå racingattribut som luftscoop på huven, fetare frontspoiler och breddade bakskärmar, slitsade för att ge kylluft till bromsarna.

 Att Z06 är ämnad för racerbanan råder inga tvivel om när jag kör på de lite ruffiga provanska vägarna som bär till testbanan Paul Ricard. Bilen rullar visserligen lugnt och tryggt på tomgångsvarv på sjätte växeln, men fjädringen är så hård att njurarna riskerar att hoppa lös över de värsta potthålen. Men mest av allt drabbas föraren av den frustration i att inte kunna ge järnet överallt utan att vara en trafikfara för andra. En dutt på gaspedalen och vrålet är skäl nog för att ta något lugnande.

 V8-motorn är samma old school small block som i C6 men nu borrad ytterligare en liter till totalt sju. Toppeffekten är 512 hästkrafter vid 6 300 r/min. Med torrsumpsmörjning och dubbla pumpar klaras oljetrycket vid höga g-krafter. Inkråmet är tåligt och lätt med vevstakar och insugsventiler i titan – som dock fortfarande är stötstångspåverkade.

 Väl framme vid banan dröjer det inte länge förrän det är grönt ljus ur depån. V8:an drar en djup suck och sedan träffas jag av en hästspark i mellangärdet. Brölandet passerar hörselorganen och tränger vidare genom både märg och ben. Noll till hundra avklaras på 3,9 sekunder, om nu chauffören mot förmodan skulle lyckas undvika hjulspinn med de extremfeta baksulorna i profilen 325/30 på nittontumsfälgar! 

 Men när det väl greppar är drivet makalöst effektivt, vilket också vindrutans head-up display intygar. De blågröna siffrorna tickar iväg med en rasande fart. 

 När motorn varvat ur vid 7 000 r/min flyttar jag högernäven till den välplacerade spaken och trycker i nästa kugg. Lådan har förstärkts för att klara den ökande motorkraften, känslan är grov men slagen är ändå tydliga. 

 Bromsarna andas samma fina sportbilsanda. Fram greppar sexkolvsoken i 355 millimeter borrade skivor. 

 Så smått börjar jag förstå hur det var möjligt att Z06:an klockats på imponerande 7,47 minuter runt Nürburgrings nordslinga. Porsche Carrera GT är visserligen något snabbare, men bara när självaste Walter Röhrl sitter bakom spakarna. 

 Men sport-Corvetten vore inte så snabb utan ett utvecklat och uppstyvat chassi. Stor möda har lagts vid att få ner vikten. Z06 är 90 kg lättare jämfört med standardbilen, bland annat tack vare ramverk i aluminium och magnesium. Framskärmarna och golvet är av kolfiber.

 Resultatet är ett vikt-effektförhållande på 2,9 kg/hk, att jämföra med 3,5 för BMW M6. Viktfördelningen är optimala 51/49.

 Det är lätt att ta sikte i böjarna med skärmarna som bullar upp sig på var sin sida om huven, styrningen är välavvägd och finkänslig. Uppträdandet är försiktigt understyrt i grunden, men desto giftigare på gränsen till väggreppet. Är man inte tillräckligt progressiv på gasen finner man sig själv körandes baklänges ut ur kurvan. Med antisladdsystemet aktivt hejdas utflykterna, men ingreppet kommer ganska brutalt med obalans som följd. 

 Traction/ESP-systemet fungerar bäst i så kallat Competition mode där bilen tillåts drifta en hel del innan det griper in. Vill man på effektivaste sätt utnyttja bilens hela potential gäller det att vara med på noterna, Z06 är inte en speciellt förlåtande bil att köra hårt med. Men förbenat kul!

 Invändningar då? 

 Samspelet mellan låsningsfria bromsarna och stabiliseringsystemet kunde varit mer sofistikerat. Fjädringen är väl hård för den som tänkt att köra sin bil på annat än racerbanan och vägbullret från de tokbreda däcken är på gränsen för vad man står ut med. Soppatörsten är uppenbar, utom vid långkörning då motorn inte varvar mer än 1 000 r/min i 90 km/h på den höga sexan. Detaljfinishen lämnar fortfarande en del övrigt att önska och de fjösiga stolarna platsar inte i en bil av denna kaliber. Positivt är att det kommer en hel del finesser med grundpriset. 

 170 000 kronor utöver standardbilen kan verka häftigt för lite racingprylar, 100 extrahästar och ett par (meningslösa?) tiondelar på stinten 0–100 km/h. Men ställ Corvette Z06 i ligan där den hör hemma med Ferrari, Lamborghini och Porsche så framstår den närmast som ett fynd.

Hundranittiotre centimeter på bredden gör Z06 fet så det förslår. Taket går inte att lyfta av.

Sexväxlade lådan har känslan men inte snabbheten.

Ratten har krympt jämfört med första årsmodellen av Corvette C6.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!