Foto: Seat

Provkörning av Cupra Ateca

Cupra står nu på egna ben och först ut är Ateca. Vi provkör i hemlandet och ser om den relativt lilla suven kan hantera sina 300 hästkrafter under huven.

Seat Ateca Cupra, eller nej förlåt. Endast Cupra Ateca menade jag förstås. Att Seats vassaste gatbilar heter Cupra går tillbaka till 1999 med halvkombin Leon som var först ut. Sen dess har även kombiversionen av samma bil blivit Cupra liksom minstingen Ibiza. Nu har Cupra växlat upp och byggt suv samtidigt som de nu står under egen flagg och har skrapat bort Seat-emblemen. För det är i princip det som har hänt, trots avsaknad av emblem är det Seat rakt igenom.

I Comfort-läget går Cupra Ateca likadant som en vanlig Ateca, stabilt och bekvämt. Foto: Seat

Både Ateca och Cupra-modellerna har sålt bättre än förutspått i Sverige. Är kombinationen av de bägge den gyllene medelvägen? Jag har tagit mig ner till ett väderväxlande Barcelona för att utröna om det här är rätt väg att gå. Personligen är jag ingen beundrare av suvar och prestandasuvar ligger ännu längre bort från hjärtat, men jag är öppen för en tankeställare.

Vi börjar med det viktigaste, Cupra Ateca är bestyckad med samma drivlina som Leon Cupra. Överlag är det inte så mycket nytt hos Cupra Ateca, det är snarare ett nytt sätt att sätta ihop gamla delar. Motorn är alltså en två liter stor turbomatad fyrcylindrig bensinmotor­ på 300 hk och 400 Nm. En motor som vi kört tidigare i Seat Leon Cupra och Volkswagen Golf R och som inte utmärker sig från konkurrenternas likvärdiga motorer. Kraftutvecklingen är väldigt linjär och motorljudet är okej men inte mer.

Bak avslöjar de fyra piporna att det rör sig om något annat än en vanlig Seat. Foto: Seat

Atecas fyra utblås överraskar med ett tydligt och långt bludder vid nedväxlingar, något som inte känns igen från tidigare två nämnda modeller. De fyra utblåsen är även det som utmärker utseendet mest, men även Cupra-emblem och annat kjolpaket skiljer från vanliga Ateca. Exemplaret jag provkör besitter­ även unika kopparfärgade 19-tumsfälgar med Pirelli P Zero som står för kontakten mot asfalten. Sulorna har ljudisolerande matta på insidan­ av slitbanan för att dämpa buller och inget däckljud märks på de släta och tysta vägarna här nere.

I Comfort-läget går Cupra Ateca likadant som en vanlig Ateca, stabilt och bekvämt. De 300 hästkrafterna beter sig stillsamt och växellådan växlar inte ner vid minsta gaspådrag. Vrids vredet som ställer körläget, som nu inte utgörs av en knapp på mittkonsolen som på andra Cupra-modeller, till Cupra-läget blir fjädringen nästan helt stum och gången riktigt­ hård. Lite väl hård, men tur att det går att ställa alla inställningar individuellt. Även styrning, växellåda, motorljud och motorkaraktär är ställbart genom knapptryckningar.

Interiören känns igen från Seat, endast detaljer gör Cupra Ateca unik. Foto: Seat

Jag viker av motorvägen och in på ett, av arrangörerna, avstängt vägparti. Likt starten på ett rally radas bilarna upp bakom varandra.­ Första bilen sticker iväg och ljudet från utblåsen är lika tydligt utifrån som bakom ratten. Jag rullar fram till startlinjen, lägger ESP i Sport, och trycker ner bägge pedalerna samtidigt för att aktivera launch control. Klartecken ges från en skäggig spanjor med walkie-talkie i ena handen och startflagg i den andra. Fast i tanken på att det här är rally på riktigt flyger­ vänsterfoten av bromspedalen reptilsnabbt och bilen är med på noterna.

Snarare är det jag som blir överraskad för accelerationen på de första två växlarna är riktigt imponerande.­ Papperet säger att 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder men känslan bakom ratten säger att det går fortare än så! Motoreffekten gör såklart sitt men fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda är nästan ett måste för en så kvick acceleration. Dock är detta enda konfigurationen på drivlina då Cupra Ateca inte går att få med manuell låda. Jag styr växelväljaren i det manuella läget, tyvärr är det inte helt manuellt utan kickdown är kvar liksom uppväxling strax innan varvstopp. Men växlingarna är väldigt explosiva och samtidigt sömlösa. Dock kunde paddlarna varit större och lite mindre plastiga.

60/40-fällningen av baksätesryggen kompletteras med genomlastningslucka. Foto: Seat

Utan riktig kartläsare pendlar blicken konstant mellan bilens navigation och vägen. Chassit kränger mindre än väntat och styrningen­ är spänd men feedbacken tillbaka i ratten blir aldrig helt hundra i en suv. Det är alltid kul att köra fort men Cupra Ateca imponerar inte, men den gör mig heller inte besviken. Jag hade helt klart haft roligare i en Seat Leon Cupra, helst med manuell låda och framhjulsdrift!

Till Cupra Atecas försvar­ ska tilläggas att jag kört bland andra Mercedes-AMG GLC 63 S, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X4 M40i och aldrig riktigt imponerats av prestandasuvarnas vägegenskaper när de pressas till gränsen.

De kopparfärgade fälgarna är unika för Cupra. Borrade bromsskivor sitter inte på en vanlig Ateca. Foto: Seat

Med ett stadigt ökande suvsegment verkar jag tillhöra en minoritet som inte gillar suvar. Men även om Cupra Ateca inte är min favorit­ bör den gå hem i Sverige. Cupra Ateca har inte heller några riktiga konkurrenter. Vill du ha en snabb suv i dag får du slanta upp mycket pengar då det bara är premiumtyskarna som finns i segmentet. Cupra Ateca är så klart inte lika extrem som en Mercedes AMG GLC 63 S eller ens mindre GLA 45, men däremot vettigt prissatt, 409 900 kronor. Och betydligt mycket roligare än en Volkswagen Tiguan! Jag spår att det nya bilmärket får en lyckad start!

Cupra genom åren

Foto: Seat

1996 var första gången bokstäverna Cupra nämndes tillsammans med Seat. Då handlade det om en Seat Ibiza Cupra som även tävlade i rally. Det dröjde fram till 1999 då Leon Cupra kom och utökade Cupra-floran. Cupra symboliserar motorsport inom Seat och det är snarare inom racing än rally Seat varit mest framgångsrika. Meritlistan inom standardbilsracing är lång och störst framgångar har man haft i kategorins tuffaste mästerskap, WTCC.

Men Cupra fortsätter än idag och kammade i fjol hem segern i Europeiska TCR samt en andra plats i svenska TCR-mästerskapet – STCC. Sedan 22 januari i fjol står Cupra på egna ben och till 2020 ska fyra nya modeller presenteras. Två av dem är Leon och Leon ST. Den tredje kallas CUV, en coupé-suv eventuellt med namnet Terramar och den fjärde, som presenteras redan i år, ska stå som en helt fristående modell.

Cupra Ateca

Pris

409 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,3:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 300-6 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000-5 200 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar per sida.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/40 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 438, bredd 184, höjd 161, spårvidd f/b 157/155. Markfrigång 17,5. Tjänstevikt 1 615, maxlast 535, max släpvagnsvikt 2 100. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 485-i. u liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 247 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(NEDC): Stad 0,89 l/mil, landsväg 0,65 l/mil, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 168 g/km. Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,85 l/mil. CO2 192 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.

 

Skatt

7 046 kronor per år de första tre åren därefter 1 614 kronor per år.

Rivaler

Foto: Daimler AG

Mercedes-AMG GLA 45

Cupra Ateca har få konkurrenter i samma prisklass. GLA 45 är betydligt dyrare men bara 80 hästkrafter starkare. Och mycket trängre.

Pris: 585 900 kronor.

Foto: Linus Pröjtz

Volkswagen Tiguan 2,0 TSI 220 hk 4Motion

Tiguan finns inte som prestandaversion, men TSI 220 landar väldigt nära prismässigt. Något rymligare med sina 449 cm.

Pris: 387 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!