Nu är den här, Cupra Born som initialt hette Seat el-Born. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Cupra Born 77 e-Boost Range Pack

Bilen som i grunden är en Volkswagen, började sitt liv som en Seat och nu är en Cupra är här. Vi möter bortbytingen Cupra Born i Danmark och undersöker vad som skiljer från Volkswagen ID.3.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Med rumpan på plats i förarstolen behöver man bara vrida växelreglaget framåt till D. Ett snäpp till för B-läget ger mer motorbroms vid gasuppsläpp. Det vore en underdrift att säga att känslan är bekant. Ratten, instrumenteringen, pekskärmen och fönsterhissknapparna – allt är identiskt med delarna som sitter i Volkswagen ID.3.

Men det här är Born, Cupras första elbil som förhåller sig till ID.3 precis som Cupra Leon gör till Volkswagen Golf, Seat Leon och Skoda Octavia. Precis som ID.3 byggs den på MEB-plattformen och det är lika bra att avslöja redan nu att det inte finns mycket att höja på ögonbrynen över. Cupra Born är som ID.3.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!