Årets Bil-trean Cupra Formentor sticker ut med kaxig design. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Cupra Formentor VZ 1,4 e-Hybrid

Nya bilmärket Cupra firar tre år med en laddhybrid, och en elbil väntar runt hörnet. Vi fick tillgång till Cupra Formentor med nya laddhybriddrivlinan under en solig vinterdag i Stockholm. Men det är inte motorer och växellåda som drar till sig uppmärksamheten. Det är i stället den lite speciella formen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För att locka till sig uppmärksamhet rullade Cupra fram den sportigaste versionen av Formentor, VZ 2.0 i höstas. Där ackompanjerades det sportiga utseendet med en lika sportig motor på 310 hästkrafter, sjustegad automatlåda och fyrhjulsdrift.
Därmed hade puritanerna fått sitt.
Men strax efter julhelgen landade den förväntade storsäljaren i Formentor-familjen, laddhybridversionen av samma bil.

Under huven är tvålitersbensinaren utbytt mot en snällare 1,4-liters TSI. Automatlådan har blivit en växel kortare och på knappen för körlägen handlar det mer om eldrift och komfort. Vi känner igen det här knepet från andra laddhybrider från VW-koncernen med den lite äldre motorn och växellådan. Förklaringen är även den här gången att vridmomentet från elmotorn är så högt att denna kombination av motor och växellåda passar bättre. Eller så handlar det om ett smart sätt att kränga äldre motorer och växellådor för bra pengar. Cupra kommer också undan med att bilen bara är framhjulsdriven. Den ser liksom fyrhjulsdriven ut och har en tillräckligt råbarkad design, för många svenska bilköpare är det här viktigt.

Motor och växellåda arbetar väldigt mjukt och fint tillsammans och Cupra följer gängse standard med olika körlägen och olika sätt att hantera energiåtervinning. Det går till och med att ladda batteriet med bensinmotorn.
Det senare är något av en vattendelare i bilvärlden. De som kan det påpekar styrkan med att kunna se till att batteriet har tillräckligt med kraft för att köra bilen på el när du kommer fram till en stad eller till exempel en miljözon. De som inte har den möjligheten brukar påpeka det omoraliska i att åka runt och göra el av bensin.
Än så länge gissar jag att det är väldigt få som använder funktionen, även där den finns. Det kan bli aktuellt först när det blir hårda miljözoner med krav på eldrift, men då måste bilen också utrustas med någon form av gps-funktion som tvingar fram elläge i rätt område. I dag är det bara BMW som erbjuder den tekniken.

1 av 4: Varken suv eller kombi. Cupra Formentor vill vara i en klass för sig. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 4: Laddluckan till vänster men utan snabbladdning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 4: Gammal motor. Precis som i andra VW-gruppbilar används 1,4 TFSI till hybriderna och inte nya 1,5 TFSI. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Batteripaketet väger 140 kg och är placerat på ett sånt sätt att bränsletanken krympt från 55 liter på vanliga Formentor till 40 liter på laddhybridversionen. Det här blir ett större problem än man tänkt sig under längre resor, faktiskt mer än att förbrukningen ökar med anledning av det tunga batteriet. 40 liter bensin betyder att du behöver tanka ofta på långresan, vilket så klart spär på myten om att laddhybrider drar mycket bränsle i jämn, hög motorvägsfart.
Exakt hur mycket Formentor drar i verklig körning på svensk väg får vi återkomma till när bilen kan testas framöver. Först då vet vi om räckviddssiffran på 54 km är korrekt och om den mindre motorn med det tunga batteriet landar på samma förbrukning som tvålitaren, det vill säga 0,86 liter per mil vid blandad körning.

Formentor har en ombordladdare för 3,6 kilowatt, vilket är mindre än många konkurrenter. Men Cupras ingenjörer tycker räcker gott. Batteriet laddas upp på tre timmar och 40 minuter. En laddkapacitet på 7,4 kW kan eventuellt komma vid en ansiktslyftning om ett par tre år.
Vill du ha fyrhjulsdrift så erbjuder Cupra ingen fyrhjulsdriven laddhybrid-Formentor just nu men det finns en version med något lägre effektuttag, 204 hästkrafter i stället för 245. Med lite lägre effekt blir räckvidden på el 5,8 mil i stället för 5,4.
Det finns också planer på sportigare versioner av laddhybriden och framför allt ska det komma fler individuella styling- och prestandaval.

1 av 5: Det finns en billigare laddhybrid med färre hästkrafter men ingen med fyrhjulsdrift. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: Påminner om Porsche. Körprogramsväljare i snygga runda vred på ratten Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5: Rent och snyggt i kupén och såklart trådlös laddning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

När Cupra nyligen firade sin treårsdag handlade en stor del av firandet om hur återförsäljarna ska stöttas och om hur Cupra med hjälp av olika ambassadörer, motorsport med bland annat vår egen Mattias Ekström, och specialdesignade showrooms i viktiga städer ska märkas allt mer.
Runt hörnet väntar också elbilen Cupra Born – Cupras version av VW ID.3 och ID.4 samt Skoda Enyaq.
För att ytterligare stärka varumärket ska Cupra dyka upp i en science fiction-serie på teve som bland annat producerats av Game of Thrones-producenten Vince Gerardis. Därmed repriserar Cupras vd Wayne Griffith receptet från tiden på Audi där bland annat filmen I, Robot, 2004, med Will Smith visade upp en ny generation bilar från Audi och framför allt flera av Audis då nya designgrepp.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

BMW X2 xDrive25e
Lite mer åt suv-hållet än Formentor och med fyrhjulsdrift. Då blir det också lite dyrare. Jämförbar räckvidd. Vi gillar köregenskaperna i lilla X2.
Pris: 478 700 kronor.

Foto: Oskar Krüger / Teknikens Värld

Volkswagen Tiguan eHybrid
Syskonet i VW-gruppen är väldigt mycket mer anonym. VW har valt att prissätta Tiguan något högre. Också endast framhjulsdriven.
Pris: 469 900  kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!