Cupra Leon laddhybrid är syskonbil till Volkswagen Golf GTE. Modellerna har därmed mycket gemensamt, dock inte priset. Foto: James Holm / Cupra

Provkörning av Cupra Leon Sportstourer 1,4 TSI e-Hybrid plug-in 245 DSG6

Cupra Leon Plug-In lockar med prestanda, billiga elmil och är ett bättre köp än Volkswagen Golf GTE. Men du får skynda att köpa innan bonusen minskar med 30 procent.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Cupra Leon sticker ut prismässigt och är hela 70 000 kronor billigare än kusinen Golf GTE. Det är svårt att förstå prisstrategin inom koncernen, och varför någon köper Golf GTE. Cupra Leon är ju bättre och billigare.
Men hallå – vad är Cupra egentligen, undrar kanske några nytillkomna flanörer på bilmarknaden. Får man tro Cupra själva är det ett sportigt bilmärke med en alldeles egen twist. ”Cupra är ett exklusivt märke för unika människor” står det på hemsidan. Det säger ju allt.

1 av 3: Detaljer skiljer ut. Aero-fälgar, Brembo-bromsar, dubbla avgaspipor till exempel. Foto: James Holm / Cupra
2 av 3 Foto: James Holm / Cupra
3 av 3 Foto: James Holm / Cupra

Jag måste dock tillstå att Cupra Leon Sportstourer Plug-In utvändigt är påfallande lik Seat Leon Sportstourer Plug-In. För att inte säga identisk. Det är nästan så att man tror att de är tillverkade i samma fabrik!
Skillnader finns: Cupra-versionen har den starkare drivlinan på totalt 245 hästkrafter, fastare fjädring, sportstolar och fler finesser.
Likheten med Seat försöker man skaka av sig. Hittills har Cupra-modellerna stått i en ringhörna hos alla Seat-handlare, men i vinter ska det bli slut med det. Från och med nu kommer det bara gå att hitta Cupra-modeller hos hälften av Seat-handlarna, en utvald skara, utbildade i Cupra-vetenskap.

Per Brinkenberg, Seat/Cupra-chef Sverige. Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren

Man lovar också fler unika Cupra-modeller, modeller som inte har en motsvarighet i Seat-familjen. I höstas kom egna modellen Formentor, och fler egna Cupra-modeller är på gång.
Men även om Cupra Leon naturligtvis är mest lik Seat Leon så är det Volkswagen Golf man osökt jämför med. Nya Golf kommer nämligen med två laddhybridmodeller. Golf eHybrid på 204 hästkrafter och Golf GTE på 245 hästkrafter. Förstnämnda har samma drivlina som Seat Leon Plug-In och den sistnämnda, Golf GTE, delar drivlina med Cupra Leon Plug-In. Men medan Golf GTE kostar 429 900 kronor kostar Cupra Leon Plug-In 359 900 kronor. Med kombikarossen Sportstourer, som jag provkör, är priset 374 900 kronor.
Det är med andra ord en riktig prisbomb Seat, förlåt, Cupra kastar in i leken. Jag kan heller inte se att man har snålat in på detaljerna. Allt som en presumtiv prestandasökande laddhybridkund kan tänkas efterfråga finns här. Den stötiga och obekväma fjädringen, 19-tumsfälgar med 35-profildäck och ljudliga efterknallar vid gassläpp som gör att föraren känner sig unik.

1 av 3: Cupra-versionen ger 245 hk sammanlagt, precis som Golf GTE. Valet för den gasglade. Foto: Teknikens Värld
2 av 3: 5,2 mil i blandad körning, 6,6 mil i stadstrafik enligt WLTP. Ingen snabbladdning, max 3,6 kW AC. Foto: Teknikens Värld
3 av 3: Lastutrymmet är i princip detsamma som bensinmodellens. Rymligare än Volvo V60. Foto: Teknikens Värld

Drivlinan räcker till, med råge. Elmotorn trycker ut 330 newtonmeter direkt och det ger en riktig kickstart. 0-100 km/h går på sju sekunder.
Jag kan laborera med tre olika körprogram. Comfort, Sport och ”Cupra”, som är sport extra allt. Mer ljud, mer varv på växlarna men mindre antisladdsystem, mindre stötdämpning. Dessutom finns det möjlighet att ställa in alla parametrar efter eget tycke och smak.
Oavsett inställning är stötdämpningen överlag i hårdaste laget. Inte min kopp te, men kanske just det som får en annan att slå till. Allt beror på hur baklänges-kepsen sitter. Sportstolar är standard i Cupra, med mycket sidostöd och integrerade nackskydd. Man sitter tight, det är inget för breda rumpor.
Servostyrningen är progressiv, mindre direkt i högre fart. Kommunikationen med asfalten underlättas också av däckbestyckningen, 35-profildäck på 19-tumsfälgar. Det greppar!
Batteriet är på 12,8 kWh och det räcker för en räckvidd på 5,2 mil. Godkänt, men Seat-versionen med lägre effektuttag klarar en mil extra på el.

1 av 2: Testbilen saknar den speciella Cupra-ratten som är standard. Foto: Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Teknikens Värld

Cupra säljs just nu endast som laddhybrid så det finns ingen version utan batteri att jämföra med. Men priset är mycket konkurrenskraftigt. Speciellt efter bonusen som uppgår till 37 866 kronor. Merkostnaden körs in snabbt. Från och med april 2021 minskar bonusen till 27 000 kronor.
”Digital cockpit”, alltså den stora inställbara TFT-skärmen framför ratten, är standard. Du kan enkelt välja om du vill ha en kartbild framför ratten eller olika former av instrumenttavlor. Trådlös laddning av telefonen, rattvärme, navigation, automatiskt helljus och klimatanläggning, allt ingår. Säkerhetsutrustningen är omfattande och inkluderar autobroms, filassistans, vägmärkesavläsning samt adaptiv farthållare.

1 av 3 Foto: James Holm / Cupra
2 av 3 Foto: James Holm / Cupra
3 av 3 Foto: James Holm / Cupra

Sportstourer betyder kombikaross och den är riktigt rymlig. 4,66 meter lång och med bra utrymme som inte bara slår Golf på fingrarna, den är också rymligare än Volvo V60. Samma drivlina finns också med den kortare halvkombikarossen som är 15 000 kronor billigare. Notervärt är att Leon halvkombi har sex centimeter längre hjulbas samt är nio centimeter längre än Golf.

I Tyskland försöker man lansera Cupra som prisvärda, sportiga elektrifierade bilar. Det tycker jag är mitt-i-prick, för det är precis vad Cupra Leon Plug-In är. Jag nämnde i början av provkörningen att den framstår som ett fynd jämfört med Golf GTE. Men den framstår även som prisvärd jämfört med Seat Leon Plug In med 204 hästkrafter. Kombiversionen av Seat Leon Plug-In kostar 339 900 kronor, men saknar förutom 41 hästkrafter också en hel del av utrustningen som finns med i Cupra.

Mikael Stjerna känner sig för dagen ovanligt unik. Han kör en Cupra! Foto: James Holm / Cupra

Rivaler

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf GTE
Prisskillnaden är obegriplig. Cupra Leon kostar 359 900 kronor, Golf GTE med exakt samma drivlina kostar 70 000 kronor mer än Cupra.
Pris: 429 900 kronor.

Foto: Mercedes

Mercedes A 250 e
Sju mil i räckvidd är A-hybridens främsta egenskap, komforten en annan. Konkurrenskraftig privatleasing. Men saknar nerven en Cupra-utmanare bör ha.
Pris: 455 250 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!