060306_toyota_billig

Provkörning av Dacia Logan

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Logan 1,6

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 90 hk (64 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 128 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min, högsta växeln: 33,94 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med fjäderben, krängningshämmare. Fram undre triangellänkar (McPherson), bak halvstel torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 TR15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 425, bredd 174, höjd 153, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt ca 1100, maxlast ca 440. Tank 50 l.

Fartresurser*

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,5 s.

Förbrukning*

Stad 1,0, landsväg 0,58, blandad körning 0,73 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Pris: 45000 kronor!

I Rumäniens nya stolthet Dacia Logan förflyttas du 30 år tillbaka i tiden - men det gäller även prisnivån.

Har bara hunnit köra några meter, tvekar att fortsätta, tror att något är fel - men inser att det bara är avsaknaden av servostyrning som ger denna känsla. Det är som att flyttas 30 år tillbaka i tiden. 4,5 veviga varv med ratten och diffus styrrespons är inte det enda som ger känslan av tidsmaskin, men det är starkt bidragande till att den rumänska billighetsbilen känns gammal fast den är alldeles ny.

Dacia Logan har utvecklats som "5000-eurobilen" av Renault för produktion i lågkostnadslandet Rumänien och försäljning främst i östra och centrala Europa samt norra Afrika. Rumänska Dacia har sedan slutet av 1960-talet byggt avlagda Renault-modeller av enklare snitt för den östeuropeiska marknaden men ägs sedan 1998 av Renault. Att fransmännen är inblandade i Logan framgår av emblemet "by Renault" på bakluckan och enligt uppgift ska det också framgå genom att Logan uppfyller hyggligt höga krav på krocksäkerhet, något som ju Renault numera är duktiga på. Logan bygger på Renault-Nissans B-plattform (Modus-Micra) och den inofficiella ambitionen lär vara fyra Euro NCAP-stjärnor.

Men även om karossen i sig är krocksäker har ambitionerna inte räckt hela vägen. I den basversion jag först kör saknas inte bara modern komfortutrustning - allt är handjagat och ratten oställbar - utan också ABS-bromsar och all annan modern säkerhetsutrustning utom bälten, nackskydd och en krockkudde i ratten.

Motorn är en avlagd tvåventils Renault-fyra på 1,4 liter med 75 hk och ganska trist karaktär, men ändå betydligt trevligare än den sladdriga 5-växlade lådan. Förarmiljön är tydlig och även ganska prydlig samt väl fungerande. Men en närmare titt avslöjar plastmaterial som ger allt annat än kvalitetskänsla. Stolarna är heller inget lyft, platta dynor som man sitter mer på än i, och baksätet är heller inte särskilt bekvämt om än rymligt. Dock inte fällbart som i vanliga bilar, men där bakom finns ett rejält men mycket naket bagageutrymme - så mycket oklädd plåt i en ny bil har inte synts till på 30 år. Plåtigt låter det också när dörrarna stängs, det låter som om de studsar utan att gå i lås.

Men allt detta måste förstås ses i relation till priset: 5000 euro motsvarar bara lite drygt 45000 kronor för en ny femsitsig och relativt rymlig och säker om inte så kul och bekväm bil!

Detta pris gäller dock i Rumänien, vad det skulle bli i Sverige lär vi aldrig få veta - "snik-Logan" ska inte säljas väster om gamla Järnridån.

Möjligen kan en lite mer påkostad version leta sig hit. Renault har i alla fall beslutat sälja Logan även i vissa "utvalda" västeuropeiska länder, men då i en mer påkostad version till cirka 50 procent högre pris.

För knappt 70000 kronor (inkl rimliga skatter, inte svenska) handlar det då om en mycket trevligare bil - så mycket betyder servostyrning med 3,2 rattvarv och hygglig vägkänsla - med större motor på 1,6 l och 90 hk och mer påkostad utrustning.

Med den "nya" styrningen klarar Logan en häftig undanmanöver med äran någorlunda i behåll. Maxlastad går den brett men inte över styr, styrningen är snabb nog för att föraren ska hinna parera bakvagnens omkörningsförsök.

I "västversionen" har Logan både elhissar och centrallås samt passagerarkrockkudde och en del annat smågodis, och även om ytterspeglarna får ställas manuellt så sker det i alla fall med små pinnar inifrån bilen. Men komforten är det fortfarande inte så mycket bevänt med och även den här motorn (också en ex-Renault) låter mer än den levererar.

Någon höjdarbil är det som framgått inte alls och det vore väl också mycket begärt, men i 1,6-versionen med lite mer utrustning känns det i alla fall bara som en 15 år gammal bil - men till ett lika gammalt pris och ändå med hyggligt modern säkerhetsstandard.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!