Dacia Logan MCV Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Dacia Logan MCV 0,9 TCe

Lastkapacitet för de största IKEA-paketen och ett grundpris på 87 900 kronor. Nya Dacia Logan MCV är det logiska valet om Ingvar Kamprad ska välja tjänstebil.

Året är 1992. Ingvar Kamprad, grundare av IKEA och vid denna tid ledare för möbeljätten, får tråkiga nyheter från Torslanda. Volvo ska lägga ned 240-serien nästa år. 

Ingen stor sak för IKEA:s vd, kan tyckas. Men i Ingvar Kamprads huvud är det precis tvärtom. Volvo är det självklara valet som företagets tjänstebilar. Men oavsett ställning i företaget får det inte köras någon lyxig 740 eller hemska tanke en 760, senare 900-serien. Nej, 240 är i princip den enda bil du kan köra om du är berättigad tjänstebil på IKEA. Det går så långt att IKEA hör sig för vad det skulle kosta att köpa en extra batch 240-bilar under 1994 och framåt. Det blir emellertid ingen extra 240-serie i IKEA-edition. Kamprad själv fortsatte dock så sent som 2010-talet att köra sin 240 från 1993. Hur det ser ut i dag vågar vi inte svara på.

Sedan dess har bland annat Skoda varit tjänstebilar hos IKEA, men frågan är om inte den tjeckiska tillverkaren i dag blivit väl vräkig och dyr för IKEA:s och Kamprads smak? 

Från Rumänien har Dacia gjort en liknande framgångsresa de senaste åren som Skoda gjorde under 90-talets slut och 00-talets början. Billiga bilar baserade på äldre teknik, i detta fall från ägaren Renault. Från att ha haft usel krocksäkerhet och saknat antisladdsystem så har nu alla modeller som säljs i Sverige i dag ESP och åtminstone senaste Dacian i Euro-NCAP:s uppdaterade, tuffare krocktest, Sandero presterade fyra stjärnor. Alltså samma antal stjärnor som nya BMW i3. 

Hur det är ställt med nytillskottet Logan MCV vet vi inte eftersom bilen inte testats av Euro-NCAP ännu. Eftersom Logan MCV – där MCV står för Max Capacity Vehicle, alltså maxkapacitetsfordon – till stor del bygger på samma delar som Sandero och därmed förra generationens Renault Clio så räknar Dacia/Renault med fyra stjärnor. Självfallet inte bra men konkurrenten Skoda Fabia mäktade inte heller med mer än fyra stjärnor när den krocktestades i dåtidens, snällare, Euro-NCAP-prov 2007.

Konkurrenterna heter exempelvis Skoda Fabia kombi och Seat Ibiza kombi, som dock har maxbetyget fem stjärnor i ”gamla” Euro-NCAP-provet.

Oavsett vad rivalen heter så är det två områden där Logan MCV går på knock. Bagageutrymmet sväljer 573 liter enligt VDA-normen – alltså endast två liter mindre än Volvo V70 – och hela 1 518 liter med fällt baksäte, som fälls 60/40. Fabia mäktar med 505/1 485 medan Ibiza kombi tar 430/1 164 liter. Dessutom är utrymmet där bak praktiskt utformat med tämligen släta sidor, alltså ett bagageutrymme inte helt olikt Volvo 240: s. 

Nästa rond där Logan MCV avgår med segern är prislappen. Billigaste versionen heter kort och gott Logan och kostar 87 900 kronor. Jo, du läste rätt. Då ingår till exempel lyxartiklar som 15-tums plåtfälgar med liten navkapsel, manuella fönsterhissar fram och bak, ventilationsanläggning med hela fyra hastigheter och ytterbackspeglar manuellt justerbara inifrån. Däremot varken högtalare eller radio. Tyvärr ingår också Renaultkoncernens både slöa och törstiga 1,2-liters bensinare på 75 hästkrafter och maximala vridmomentet 107 newtonmeter vid 4 250 r/min. 0-100 km/h tar oändliga 14,5 sekunder och förbrukningen sägs stanna på 0,58 liter per mil, men vi vet sedan tidigare att den är törstig.

Nej, det lär säljas väldigt få Logan MCV för 87 900 kronor, ifall inte IKEA lägger en stororder. Vill du få någon av de högre utrustningsnivåerna Ambiance eller Laureate slipper du den gamla 1,2:an och får i stället välja på Renaultkoncernens tämligen nya trecylindriga bensinare 0,9 TCe eller den fyrcylindriga dieseln 1,5 dCi. Dieselalternativet på 90 hästkrafter och 220 Nm från 1 750 r/min ska nöja sig med 0,38 l/mil men är inte särdeles snabb från stillastående. 12,1 sekunder tar sprinten till 100. Den lilla bensinaren på 898 kubikcentimeters slagvolym kombinerad med turbo ger även den 90 hästkrafter i toppeffekt men stannar vid 135 Nm från 2 500 r/min. Lättaste motorn är också snabbast till 100 km/h, 11,1 sekunder.

98 900 kronor kostar 0,9 TCe i Ambiance-utförande medan 1,5 dCi kostar 113 900 kronor. Då täcks plåtfälgarna av en hel navkapsel(!), armstöd i dörrpanelerna fram ingår, bagagerumsbelysning ingår också liksom dimljus fram, elstyrda fönsterhissar fram, fjärrstyrt centrallås, eluppvärmda framsäten, förberedd för montering av radio och högtalare fram, lätt tonade rutor, tygklädsel Ambiance och ventilationsanläggning med recirkulation. Någon speldosa får du alltså fortfarande inte. 

Nej, då krävs det att du köper Laureate då AC och manuell luftkonditionering ingår, samt radio, cd och MP3-spelare med rattreglage liksom elmanövrerade och eluppvärmda sidospeglar, farthållare med fartbegränsare, höjdjusterbara säkerhetsbälten fram, färddator med sju funktioner, höjdjusterbart förarsäte, insynsskydd för lastutrymmet, längsgående takbågar, höjdjusterbar ratt, tygklädsel Laureate och yttertemperaturmätare.

Då kostar bensinalternativet 108 900 kronor och dieseln 123 900 kronor. Hastigt och (o)lustigt landar Logan MCV långt ifrån de utopiska 87 900 kronor. Tittar vi sedan på de bilar som hittills sålts i Sverige så väljer 96 procent av svenskarna det dyraste Laureate-utförandet och lilla bensinmotorn. En del slänger även på parkeringsradar bak för ytterligare 1 500 kronor, elfönsterhissar bak för 1 500 kronor samt navigation för 4 200 kronor.

Puh, mycket utrustningsval och priser. Men Logan MCV är inte så smålänningsbillig som den först kan framstå även om 108 900 kronor för den acceptabelt utrustade storsäljaren fortfarande är ett riktigt bra pris.

Så, då återstår bara att ta plats i just en sådan version och se om den går att leva med. Först kan jag konstatera att jag tack vare den höjdjusterbara stolen kan hitta en bra körställning även om ratten endast är skjutbar i höjdled. Under provperioden hinner jag avverka dryga 150 mil i både stadstrafik och på småvägar och blir glatt överraskad av att bilen inte uppvisar några tydliga svagheter. Visst är ljudisoleringen inte den allra bästa men lite oljud får du oftast räkna med när du köper en mindre bil. Chassit är på Renaultvis väl avstämt, inte så körglatt som i nya Clio och nuvarande Megane men klart roligare än förväntat. Här märks det också att Logan MCV inte väger speciellt mycket, 1 206 kilos tjänstevikt bidrar till att det går lätt och snabbt att omfördela tyngden över hjulen. Den stora sjutumsskärmen som rymmer infotainment är lättnavigerad och ger en viss air av nyutvecklad bil samtidigt som stora delar av interiör och instrumentering i övrigt avslöjar att det är en ombakad Clio från 2005. Istadstrafik är Logan MCV lättplacerad tack vare stora glaspartier. Med tanke på hur mycket som går in i bagageutrymmet förvånas jag ständigt över hur små parkeringsfickor som behövs. 

Hur många ägg jag än placerar under gaspedalen så är det omöjligt att nå ned till de angivna 0,50 liter bensin per mil. Istället stannar snittförbrukningen på 0,59 l/mil. Långt ifrån IKEA-snålt men acceptabelt.

När det är dags att lämna tillbaka Logan MCV fylls jag inte av någon större separationsångest. Däremot saknar jag det rejäla bagageutrymmet och den ständigt återkommande frågan från folk i omgivningen:

– Vad är det där för bil?

En Dacia Logan MCV, den kostar från 87 900 kronor men går att leva med från 108 900 och lastar som en Volvo V70.

– Åh, sjutton, låter ju som ett perfekt nybilsköp i stället för en dyrare bil som begagnad.

Med tanke på att Dacia ökat försäljningen med drygt 200 procent under året och under 2014 siktar på en marknadsandel på en procent så finns det helt klart ett sug efter billiga, praktiska nya bilar, både i Älmhult och i resten av Sverige.

Rivaler

Skoda Fabia Combi

Trevlig storlastare från Tjeckien som sjunger på sista versen. Inte samma grund som nuvarande VW Polo och Seat Ibiza utan en uppdatering av föregående Fabia, och det märks.

Pris: 133 800 kronor.

Seat Ibiza ST

Samma grund som Volkswagen Polo och på alla sätt en trevlig vagn. Modernare i det mesta jämfört med Logan MCV men ingen storlastare. 

Pris: 138 900 kronor.

Dacia Logan MCV 0,9 TCe

Pris

98 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl rad, 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,2/73,1 mm, cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 5 250 r/min, max vridmoment 135 Nm vid 2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5 växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,5 meter.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 449, bredd 174, höjd 152, spårvidd f/b 148/147. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 113, maxlast 507, max släpvagnsvikt 1 150. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 573-1 518 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 175 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,64, landsväg 0,43, blandad körning 0,50. CO2 116 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, lack 2 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!