LED-strålkastare är standard oavsett utrustning. Sandero har nu även autobroms. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Dacia Sandero Stepway TCe 90 Comfort

Sveriges billigaste bil Dacia Sandero har fått nytt liv med ny plattform och teknik. Frågan är om den räcker till, och kan Sandero fortfarande betecknas som den billigaste bilen i landet?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nysnön i Arlanda-trakten krasar krispigt under friktionsdäcken när vi far fram bland vittyngda träd. Sandero Stepway poppar med sin Orange Atacama-färg ut i det uniforma landskapet och ser mer argsint ut än tidigare. Orsaken till det är dels ny fräsch design som ger ett bredare och lägre intryck, dels de nya LED-strålkastarna som får bilen att se lite dyrare ut. Med betoning på just lite då helt nya Dacia Sandero bara kostar 4 500 kronor mer än den nu över tio år gamla bilen den ersätter. Den bil som satte Sandero på Sverige-kartan som landets billigaste bil med det låga priset 79 900 kronor. Under de senaste åren har Dacia dock skruvat upp priset en del och utgående Sandero kostar nu från 112 400 kronor. För 116 900 kronor får du alltså helt nya Dacia Sandero men det är inte denna vi lägger fokus på i dag.

Jag rattar den lite tuffare Sandero Stepway som Dacia tror kommer stå för 70 procent av försäljningen i Sverige. Vilket kanske inte är så konstigt då den kostar 10 000 kronor mer och du får saker som 39 millimeter högre markfri­gång, lite tuffare detaljer som ”hasplåtar”, bulligare motorhuv, färgglada detaljer invändigt och takrails. De senare är smartare än de må se ut då jag med en torxskruvmejsel kan skruva lös dem och montera på tvären, och vips så har jag ett takräcke.

De tidigare hårdplasthandtagen är utbytta till karossfärgade handtag som kan greppas både under- och ovanifrån, en enkel detalj som får bilen att kännas lite mer påkostad. Dörren går igen med ett lätt burkigt ljud som man kan förvänta sig i prisklassen. Kupén domineras liksom tidigare av mörk hårdplast men nu finns färgklickar och delvis ­tygklädd instrumentpanel som tillsammans med en mer genomtänkt design livar upp en del. Denna bil är utrustad med Comfort-paketet vilket betyder att det sitter en åttatums pekskärm på instrumentbrädan, en våning högre upp än hos föregångaren vilket underlättar handhavandet. Här kan du ansluta till Apple CarPlay eller Android Auto trådlöst och det finns mobilhållare och laddkontakt bredvid ­skärmen. I den lägre Essential-nivån finns ingen skärm men i stället en hållare till telefonen som via en app kan anslutas till bilen och agera skärm. Provbilen är även utrustad med nyckellöst system, à la Renault-nyckelkort, och bilen startas med en knapp.

1 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 7: Lite roligare interiör än tidigare, här utrustad med den stora infotainmentskärmen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 7: I utrustningsnivå Essential fungerar din telefon som infotainmentskärm via app, radio fungerar utan telefon. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Motorn puttrar bekant när vi tar oss fram på landsvägarna och det typiska trecylindriga ljudet hörs även hos Renault Clio. Denna enlitersmotor med 90 hästkrafter är den enda som säljs till Sandero i Sverige och är i grunden en likadan motor som i föregående Sandero.  Skillnaden är att den nu kan kopplas till en automatlåda av steglös typ, CVT, som jobbar riktigt fint ihop med den lilla motorn. Färden är bekymmerslös och jag kan ­fokusera på saker som att jag fått till en helt okej körposition tack vare att ratten nu är ställbar i längd- och höjdled, stolarna är ­ganska bekväma med sidostöd i dyna och ryggstöd och den ganska gamla instrumenteringen. Två analoga mätare för varvtal och ­hastighet där en liten TFT-skärm är placerad mellan dem. En lösning med cirka tio år på nacken men som är fullt duglig. Vid längre turer finns det viss risk att stolarna kan vara snäppet för mjuka men justeringsmöjligheterna är bättre än tidigare.

Styrningen är avslappnad men ändå tillräckligt fast för att kommunicera vad framhjulen sysslar med och Sandero Stepway känns mer planterad än föregångarens ganska vingliga karaktär. En del vägljud tränger in i kupén men det är inte alls lika påträngande som tidigare tack vare mer och bättre ljudisolering. Även på motorväg känns Sandero Stepway stadig och samtidigt börjar ett visst vindbrus träda fram kring A-stolpen och sidospeglarna. Det är dock ett mindre problem än det brus som hörs från den automatiska klimatanläggningen, tillval, som brusar störande hela tiden trots lågt ställd temperatur på 19 grader och Auto-läge aktiverat.

Jag tar även en sväng i vanliga Sandero med manuell låda. Till skillnad från tidigare har den sex i stället för fem växlar och med den upplevs bilen som snäppet kvickare än de utrustade med CVT-låda. Något som även syns på specifikationerna. 160 newtonmeter i maxvrid med manuell växellåda och 142 med CVT-låda. Oavsett vilken växellåda som ­sitter monterad är Sandero en bil du bör planera dina omkörningar med.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nya Sandero har likvärdiga yttermått med bilen den ersätter och det är en bil som är lätt att överblicka. För att ytterligare underlätta detta finns det parkeringssensorer både fram och bak samt backkamera och döda-vinkel-varnare som tillval. Säkerhetsnivån är högre än tidigare med saker som autobroms, sex krockkuddar och bältessträckare. Trots det siktar Dacia inte på något toppbetyg i kommande krocktest.
– Vi ger oss inte in i stjärn-racet hos Euro NCAP. Men vi har höjt säkerheten från tidigare generation, säger Michel Bensoussan, programansvarig Dacia. Något som troligen betyder fyra stjärnor vilket skulle vara ett kliv upp från nuvarande tre men det återstår att se.

Exteriört må nya Sandero vara lika stor som tidigare, men i baksätet har de lyckats få till fyra cm extra benutrymme och jag sitter bekvämt bakom mig själv. Stolsryggen är lätt bakåtlutad och fötterna får utan problem plats under framförvarande stol. I övrigt är baksätet ganska rensat på komfortdetaljer då saker som mittarmstöd, ventilationsutblås och mugghållare saknas.
Den nya plattformen är förberedd för elektrifiering och bilar som Renault Clio med samma plattform finns med hybridlösning. Trots det fokuserar Dacia på befintliga motorer och någon elektrifiering verkar inte komma inom den närmsta framtiden.

1 av 7: Stepway-paketet får Sandero att se lite roligare ut och kommer stå för majoriteten av försäljningen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 7: Okej med utrymme i baksäte och Robin mäter 176 cm. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 7: Smarta takrails som snabbt förvandlas till takräcke. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 7: Baksätesryggen delas 40/60 och här ryms 90 liter mer bagage än hos föregångaren, totalt 410 liter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

– Nu försöker vi hitta den bästa ration mellan teknik och värde/kostnad för kunden. Vi siktar på att vara så attraktiva som möjligt när det kommer till pris. Men i framtiden kan det bli aktuellt om kostnaden för sådan teknik kan bli lägre och våra kunder efterfrågar det, säger Denis Simard, produktspecialist Dacia.

Nu ska du inte stirra dig blind på det låga instegspriset då det är ingen, eller väldigt få, som faktiskt kommer att köpa en ­basutrustad Sandero. De flesta väljer troligen Sandero Stepway med Comfort-paket och då landar priset på 154 900 kronor vilket visserligen fortfarande är lågt sett till många konkurrenter. Du får en bättre bil för pengarna och den kan fortfarande betecknas som Sveriges billigaste bil.

Rivaler

Hyundai i20 1,25 MPi 84
Kom i ny generation i slutet av 2020 och med minsta motorn, lägst utrustningsnivå och kampanjpris blir den likvärdig i pris.
Pris: 159 900 kronor.

Foto: Renault

Renault Clio TCe 90
I stort sett likadan bil som delar både plattform och motor men Renault-logotypen höjer priset avsevärt. Full pott i krocktest.
Pris: 186 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!