Daewoo Nubira kombi

Provkörning av Daewoo Nubira kombi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.

1,6

Kompression 9,5. Borrning/slag 79,0/81,5 mm, cylindervolym 1598 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 5800 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 4000 r/min.

1,8

Kompression 9,8. Borrning/slag 80,6/86,0 mm, cylindervolym 1799 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 5800 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 4600 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 4-växlad automat (1,8). Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 37,3 km/h (1,6).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare. Fram undre triangellänk, bak enkla längsläkar, dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, elektromekanisk servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 458, bredd 173, höjd 146, spårvidd fram/bak 148/148. Tjänstevikt ca 1250-1300, maxlast ca 465. Släpvikt 1200. Taklast 100. Tank 60 l.

Fartresurser* (1,6 inom parentes) 

Acceleration 0-100 km/h 10,4 (11,4) s. Toppfart 194 (187) km/h.

Bränsleförbrukning* (1,6 inom parentes) 

Bl. körn. 0,75 (0,78) l/mil, landsväg 0,63 (0,62), stad 1,03 (0,98).

*Tillverkaruppgifter.

 

Reapriskombi

Daewoo Nubira är lika stor som Volvo V50 men 80000 kronor billigare! När GM nysatsar på det koreanska märket i Sverige är det låga priset främsta argumentet.

SYDKoreanska Daewoo håller försiktigt på att återlanseras i Sverige. Med nya ägaren General Motors i ryggen placeras varumärket ibland hos Saab- och Opel-handlare med lågt pris som första företräde. Vad sägs om en ny femsitsig kombi för under 130000 kronor? 

Nubira kombi delar många komponenter med sedanversionen och med halvkombin som kallas Lacetti (alla tre är i grunden samma bil).

Det märks att GM satsar på Daewoo, målsättningen är att klå Kia och Hyundai. I Europa kallas märket "GM Daewoo" för att ytterligare stärka samhörigheten. Men i Östeuropa heter bilarna Chevrolet och i Kina säljs Daewoo Nubira kombi under namnet Buick Lacetti Estate - kärt barn har många namn!

Väl beprövad teknik, inte alltför avancerade lösningar och måttlig (låg) säkerhetsnivå är genomgående teman hos Daewoos bilar hittills. 

Så även i nya Nubira kombi. Komforten är inte i toppklass, men inte heller undermålig. Ljudnivån är överraskande låg för biltypen (lågpriskombi), stolarnas korta sittytor främjar knappast långdistansandet.

Utrymmena fram och bak är dock rejält tilltagna. Baksätet är generöst, undertecknad (188 cm) får plats "bakom mig själv", inte illa. Konkurrenten Skoda Octavia kombi är numret mindre, särskilt i baksätet. Bagageutrymmet är också rymligt för klassen. Utrustat med rullgardin, lastnät och öglor är det en klart godkänd plats att frakta saker i. Som hos så många andra konkurrenter är det inklätt med en ytterst ömtålig textilmatta, inte praktiskt. Under golvet finns fack för övriga ting och ett riktigt reservhjul. 

Motoralternativen är två. Båda gör sitt jobb, inte mer. Daewoo räknar med att 1,6-litersversionen med 109 hk vid 5800 r/min och ett vridmoment på 150 Nm vid 4000 r/min blir storsäljaren i Sverige. 1,8-litersmotorn på 122 hk vid 5800 r/min och 165 Nm vid 4000 r/min kan även utrustas med fyrväxlad automatlåda för den som så önskar.

Växelspaken i den femväxlade manuella ser ut att komma från Opel Kadett 1985. Spinkigt lång och med lika långa slag.

Framvagnen är mjukt fjädrad och ger sig till känna med att bilen svajar och konsekvent understyr när vägen börjar svänga. Nubira trivs bäst på rak landsväg, utan alltför många omkörningar.

Pris, utrustning och garantier lär vara frågorna eventuella köpare först och främst ställer sig inför den här skapelsen. ?Lågt, mycket och långa? vill de nog att svaren skall lyda.

Garantipaketen är godkända med 3 års/10000 mil vagnskadeförsäkring, 3 års vägassistans men ynkliga 6 års rostskyddsgaranti.

Priset för en 1,6 SE är 129900 kronor, i vilket ingår elhissar fram, takrelingar och en ganska enkel radio.

En "tia" ytterligare köper 1,6 SX med bland annat enklare luftkonditionering. Tillägget för 1,8-litersmotor är ungefär 15000 kronor. Toppversionen heter 1,8 CDX och kostar 163000 kronor. Här ingår ingår klimatanläggning, radio med cd-växlare, regnsensor och elhissar runt om.

Aktivt antisladdsystem (ESP) finns inte alls, antispinn endast till 1,8 CDX.

Daewoo Nubira kombi är jämförbar i storlek med Volvo V50, men där upphör också likheterna. Den sydkoreanska utmanaren lockar inte med säkerhet eller smartness, men förhoppningsvis med bekymmersfritt ägande till ett pris som onekligen är mycket lågt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!