DFSK Fengon 5 har en modern design och lyxig inredning. Räcker det som entrébiljett? Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av DFSK Fengon 5 och DFSK Fengon 580

Drivee Automotive i Växjö breddar Kina-importen med två gashybrider från DFSK. De är välutrustade och smäckra, men skulle inte bilar från Kina vara billiga?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

På papperet har den alla rätt. Vem vill inte ha en extremt miljövänlig suv med plats för sju personer? Fullmatad med lyxiga finesser som läderklädsel, navigation, stor pekskärm, elstyrda stolar. En omgång vinterhjul på 18 tums aluminiumfälgar och dragkrok kommer på köpet.
Men så var det namnet. Den heter inte Volvo eller Audi eller BMW. Den heter DFSK Fengon 580. Den skulle ha vunnit på om bilar fördelades som Covid-vaccin. ”Ni har blivit tilldelad en bil, varsågod. Ni kan betala i kassan. Förresten, det blev en DFSK.”
Kunderna är antingen sällsynt ­opåverkade av bilars märkesstatus, eller så gillar de sin ovanliga bil. DFSK Fengon 580 är så sällsynt att den inte ens finns på Wikipedia, och den är absolut inget som grannen har. Ovanstående gäller förstås inte er som de facto bor granne med en DFSK-ägare. Jag tänker på Per i Västerås, Nils i Växjö och Carlos i Barcelona.

Jag provkör bilen i Växjö där generalagenten Drivee Automotive huserar. Drivee Automotive är företaget som sedan 2008 har konverterat tusentals bilar till gasdrift. Nu har de växlat upp till att dessutom vara bilimportör och kommer i år att ta in flera kinesiska märken. Först ut på marknaden är märket DFSK som lanseras med tre olika modeller. DFSK Seres 3 är eldriven och den provkördes i Teknikens Värld 4/2021. I dag provkör vi DFSK Fengon 5 och den sjusitsiga Fengon 580, två gashybrider.
Det börjar bra. Fengon 5 är faktiskt ­riktigt snygg att titta på. Taklinjen sluttar en aning, det finns ett coupéanslag i linjerna som lockar. Dessutom har jag fått en nyckelklump i ­handen som är en fullständigt skrupelfri kopia av en Porsche-nyckel.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Fengon 5 har en tydlig suv-coupé profil. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Nyckeln till DFSK Fengon 5 är en synnerligen oblyg Porsche-kopia. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: Lastgolvet blir inte plant, gastuberna har krävt en höjning av lastgolvet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Gasen under golvet tar dig 30 mil. Tar gasen slut har du en bensintank på 58 liter som tar dig vidare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Porsche-vibbarna stannar i nyckeln, när jag har klivit in och tar in DFSK-kupén är det mer ordinär mellanklass-svärta som gäller.
Men med påkostade material. Perforerade, skinnklädda stolar, på en utländsk hemsida nämns att även dörrsidorna är skinnklädda. Fan tro’t, materialet är minst sagt svårt att artbestämma. Det är i alla fall uppenbart att tillverkaren tror att lyxkänslan är en följd av antalet sömmar. Det är sömmar på stolarna, på dörrsidorna, till och med plastpanelerna har präglade sömmar. Sömmarna på dörrsidorna är konstfärdigt böljande. Ju mer jag tittar på sömmarna, desto mer tycker jag de ­påminner om stjärten på den kinesiska sagofågeln Fenghuang. Och ta mig tusan, nu läser jag i pressreleasen att det var just så designern tänkte!

Priset är 399 900 kronor, och från det kan man dra 10 000 kronor i miljöbonus.
Du tycker kanske att det är dyrt? Men det är ingen vanlig bensin-suv. För att inte bli ännu en i raden av Fengon 5-suvar bygger importören om alla exemplar till gashybrider. Gastankarna ligger under bagagegolvet och rymmer 18 kg. Gasförbrukningen är i WLTP-körcykeln 0,6 kg per mil vilket betyder att gastankarna ger en räckvidd på ca 30 mil. Nackdelen är att det försvinner lite lastutrymme. Fördelen med den här paketeringen är att bensintanken på 58 liter är intakt vilket befriar föraren från alla typer av räckviddsångest. Gaskostnaden är enligt WLTP-förbrukningen knappt 11 kronor per mil. Billigt, i alla fall jämfört med bilens bensinkostnad. Fengon 5 drar 1,18 liter bensin per mil i blandad körning (WLTP) vilket skulle ge en anslående bensinnota på 20 kronor per mil. Som en jämförelse kan vi notera att det är exakt lika mycket som Mercedes GLS 580 drar, Mercedes största suv med bensin-V8 på 489 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

1 av 5: DFSK Fengon 580 är betydligt rymligare än Fengon 5. Sju sittplatser, rak taklinje. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Sista raden är en nödlösning, men ofta är det bättre än ingen lösning alls. Bra takhöjd, dåligt knäutrymme. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Instrumenteringen i Fengon 580 är mer analog jämfört med Fengon 5. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Motorn i DFSK är däremot en turboladdad 1,5 liters Mitsubishi-fyra på 135 hästkrafter. Kraften når asfalten via en steglös CVT-automat från ZF. Kombinationen känns lika rapp som ett webbmöte efter lunch. Dels är variomatic-lådan sömnig i sig. Det blir inte bättre av att gasbränslet dränerar motorn på ork. Enligt faktabladet så går det ­fortare än vad det känns. 0-100 km/h ska ta 9,5 sekunder och det kan ingen klaga på egentligen. Toppfarten är 180 km/h. Men troligen är siffrorna framtagna med bensin i tanken, och det gör bilen marginellt piggare.
Svensk fordonsgas består nästan uteslutande av biogas från kommunernas reningsverk, och att köra på den soppan ger ett miljöavtryck stort som en Nureyev-piruett. Det här är en bil för miljövännen som inte vill eller kan köra ­eldrivet. Man kan också se det som en försäkring för eventuella framtida bensinskattehöjningar.

 Instrumentpanelen är högblank, så blank att man kan spegla sig själv i den. Tyvärr kan man inte spegla sin smartphone i den 10,2 tum stora pekskärmen, varken Apple CarPlay eller Android Auto finns på menyn. Dock ingår navigation i priset. Systemet är inte särskilt snabbt, men skärmen är stor.
Ett hack ned finns en pekskärm med klimat­kontroller. Allt ser snyggt och ­elegant ut, men vi befinner oss inte i teknikens framkant för det. Både aktiv filassistans och autobroms saknas, vilket ­generalagenten lovar ska komma vid nästa uppdatering. Krocktestresultat hos Euro-NCAP finns heller inte. Men utrustningen är i övrigt nästan i lyxklass. 18 tums aluminium-fälgar, backkamera, elstyrda framstolar, navigation, el-baklucka.

Kenny Nässert – Marknadschef, Drivee/Konvegas Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Om Fengon 5 är den snygge är Fengon 580 den praktiska och nyttiga brorsan. 580:an är lite äldre, debuterade i Kina redan 2016 och det märks i interiören. De stora bilskärmarna är här ersatta av något som ser ut att vara inköpt på Mazdas reservdelslager. Drivlinan uppges av importören vara densamma men provbilen är märkligt nog registrerad för 145 ­hästkrafter. Men motorn känns igen, den vrålar som en lövblås vid gaspådrag utan att det händer särskilt mycket. Motorgången är stundtals ojämn, den till och med stannar i en korsning vid ett tillfälle. ”En tillfällighet” lovar importören.

Den stora fördelen med Fengon 580 är att den har en rak taklinje, större lastutrymme och en tredje sätesrad. En framtidssäkring, någon gång ska pandemin ta slut och då vill vi träffas många, samtidigt. I sista raden kan även vuxna sitta. Takutrymmet räcket till, och benen får nästan plats. En anständig nödlösning.
Gastankarna som skulle ha funnits där tredje sätesraden fälls ner har flyttats under bilen. Det komplicerar besiktningarna eftersom tankarna måste blottläggas inför kontrollen. Själva gastankarna löper dock ingen rostrisk, de är av kompositmaterial. Tankarna rymmer 15 kg gas, räckvidden är något mindre.
Priset är detsamma som för DFSK Fengon 5, 389 900 kronor efter bonus. Uppsidorna, förutom sju sittplatser, är också desamma som för Fengon 5. Riklig utrustning – bilen säljs standardutrustad med skinnklädsel, vinterhjul och dragkrok. Samt det faktum att konkurrenter i princip saknas. Inga andra importörer erbjuder gasbilar i den här storleken. Inte ens laddbara bilar med sju sittplatser finns det gott om.

1 av 4: Notera dörrsidans sömmar. Visst påminner det om stjärten på sagofågeln Fenghuang? Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4: I Fengon 5 är klimatanläggningen inlagd i en pekskärm. Inställningar kräver blicken från vägen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Under motorhuven härskar plastlocken. Därunder ruvar en surrig och törstig Mitsubishi-fyra. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Visst kan det finnas en marknad för de kinesiska gasbilarna. Typ organisationer med en grön bilpolicy och som behöver komma fram utan laddning, eventuellt med ett släp.
Men marknaden är smal som en knivsegg och prislappen väl optimistisk. Hur många köper en framhjulsdriven kinesisk suv för 400 000 kronor? Du kan köpa en fyrhjulsdriven Mercedes GLB 200 4Matic för 387 900 kronor. Visserligen kostar en bensinbil mer i malusskatt, men det sparar du in på annonskostnaderna den dag du försöker sälja en DFSK Fengon 5.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Seat Tarraco e-Hybrid
Tarraco är Seats stora sjusitsiga suv. Laddhybridteknik ger miljöbonus. Räckvidden på el är 49 km. Utnyttjas eldrivningen blir bränslet billigt.
Pris: 449 900 kr, miljöbonus 20 500 kr 

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Suzuki S-Cross 1,4T Boosterjet Allgrip 4x4 Automat Biogas
Suzukis fyrhjulsdrivna gashybrider är mindre än DFSK-modellerna. Konverteringarna görs för övrigt av DFSK-importören Konvegas.
Pris: 325 900 kronor, miljöbonus 10 000 kr.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!