Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av DFSK Seres 3 Electric

Kinesiska biljätten DFSK lanserar flera modeller i Sverige. Vi provkör den eldrivna suven DFSK Seres 3 som lockar med vinterhjul och dragkrok på köpet. Men är svensken mogen för ett kinesiskt bilmärke?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ärligt talat – designen skakar inte om betraktaren och att en tillverkare lanserar en ny kompakt-suv sänder inga chockvågor på bilmarknaden. Men den här nyheten är större än bara bilen.
Nu lanseras ytterligare ett kinesiskt bilmärke i Sverige (7-sitsiga Maxus finns även sen någon månad). För tio år sedan trodde många att Kina-märken skulle stå som spön i backen i Europa, att de skulle bli bilfaunans mördarsniglar. Men av det blev intet. I Europa har vi bara sett några få inbrytningsförsök av kinesiska biltillverkare, hittills utan framgång.
När det nu sker är det en av de verkliga biljättarna, Dongfeng, som visar korten. De kan tillverka bilar, det är Dongfeng som gör alla Renault, Citröen, Honda och Nissan för den kinesiska marknaden. Dessutom gör man bilar under egna varumärken, märken som vi här i Europa aldrig har hört talas om.

I Europa satsar man på att lansera bilar av märket DFSK. Bokstäverna står för Dongfeng Sokon och bilen som debuterar är DFSK Seres 3. Kanske någon känner igen Seres som en amerikansk pionjär på elbilsmarknaden. Att förklara vad som är Dongfeng, Sokon respektive Seres i denna elmix är ungefär lika lätt som att förklara ”Detta har hänt” för en nytillkommen tittare på ”Falsk identitet”, säsong fem, avsnitt nio.
Enklare att konstatera är att det är Konvegas i Växjö som tar in de kinesiska bilarna. Företaget har hittills blivit mest känt för att konvertera olika bilar till gasdrift, men 2021 växlar man upp och blir importör. Seres 3 är först ut, men Konvegas har mer på gång redan i år. Ytterligare två biogashybrider kommer från DFSK, dessutom kommer man att lansera två andra kinesiska märken, Brilliance och FAW. 

Åter till DFSK Seres 3: Det är en kompakt-suv, 4,38 meter lång, några centimeter kortare än Volvo XC40 och på pricken lika lång som konkurrenten Kia e-Niro. Batteriet är på 53,6 kWh brutto, och av detta används 52 kWh. Räckvidd 32,9 mil.
Priset är 459 900 kronor före elbilsrabatten på 60 000, snart 70 000 kronor. Överraskande högt, själv hade jag trott att det första kinesiska märket skulle prisa in sig på marknaden. Men snarare ligger Seres 3 i mittfåran. Jämförbara Peugeot e-2008, med batteri på 50 kWh, kostar i dag från 379 900 kronor, och långkörande Kia e-Niro, med stort batteri på 64 kWh, kostar 484 900 kronor.
I stället för lågt pris har importören valt att lägga till utrustningsdetaljer som sticker ut. I standardutrustningen ingår en omgång vinterdäck på 18 tums aluminiumfälgar.

1 av 7: Säkerhetsutrustning är en bristvara. Autobroms och filassistans saknas. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7: En allround elsuv från Kina. I hemlandet finns den även som laddhybrid och som bensinbil. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7: Importören känner inte till bagagevolymen, men utländska sajter anger 524 liter. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Jag sätter mig till rätta i förarstolen och det känns väl som vanligt. För några år sedan var det många som skämtade om kvalitetskänslan i bilarna från Kina, men om det hör man inte så mycket längre. Dels har materialskillnaderna jämnats ut, dels förmedlar en pekfingertryckning på en bildskärm inte särskilt mycket känsla över huvud taget.
Men några överraskningar bjuds vi på. Cigarettändare finns här, en funktion som är utrotningshotad i Europa. Panelens ovandel är så där mjukstoppad som instrumentpaneler var förr, på 70-talet, när den mjuka stoppningen var det enda krockskydd som erbjöds. 

Dags att köra i väg. Tändningslåset är igenpluggat, i stället sitter det en startknapp intill den gamla nyckeltändningen.
På det hela taget känns det som om produktutvecklarna gick runt på en bilmässa för fem år sedan och inspirerades av en det ena, än det andra: ”Kolla bildskärmen i Mazda - cool, och växelväljaren i Jaguar – vi gör exakt likadana!”
Elmotorn ger 163 hästkrafter och 300 Nm i vridmoment men trots det är accelerationen behärskad. I papperet anges 8,9 sekunder för 0-100 km/h. Absolut tillräckligt snabbt i mina biltestar-ögon. Växelvredet skjuts på Jaguar-vis upp ur konsolen. Inte så praktiskt, men lite lyxigt är det allt.
Vägarna runt Växjö blir snart lantligt kurviga. DFSK har en ganska mjuk chassisättning, komfortorienterad. 

Jag sitter bra i framsätet. Bilen är faktiskt riktigt bekväm, dessutom finns några finesser som ger lite guldkant i billivet. Panoramatak, elstyrda framstolar, trådlös telefonladdning, navigationssystem till exempel. Vägljudet skämmer intrycket, det låter mer än det ska med tanke på prisnivån. Men det blir lätt så i elbilar, när motorljudet försvinner framträder andra ljudkällor tydligare.
Stolarna är klädda med läderimitation, med betoning på ”imitation” snarare än ”läder”. Baksoffan bjuder på bra utrymme, men man sitter en aning lågt. Bagageutrymmet är bra, 526 liter enligt en uppgift som cirkulerar på nätet.

1 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 6: ”Konstläder” och det är precis så det känns. Elstyrda stolar fram och usel sikt bak. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 6: Inredningen håller inte den kvalitetskänsla man förväntar sig av en bil för över 400 000 kronor. Men det har Seres 3 gemensamt med många andra elbilar. Enkla plastlock i mittkonsolen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 6 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 6: Växelväljaren sjunker ned i konsolen när du slår av strömmen. Jaguar-elegant. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 6: Nytt och gammalt. USB-portar och cigarrett-tändare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Styrningen saknar den riktigt distinkta känslan, det är en aning fladdrigt kring mittläget. Man kan kalla det nyssäkert, om man är snäll.
För att vara en ny elmodell på marknaden 2021 så känns det Seres 3 bitvis ”old school”. Huvudinstrumentet är förvisso digitalt, men bildskärmen har varken Apple Carplay eller Android Auto.

Säkerhetsutrustningen haltar. Filvarning finns som en varningsklocka, men systemet hjälper inte till att hålla kvar bilen i körfältet. Den mest flagranta missen är att autobroms saknas, det finns inte ens att beställa som tillval. Enligt importören, som inser komplikationen på en svensk bilmarknad, kommer autobroms först när det är dags för första faceliften.
Det är definitivt en negativ avvikelse på nybilsmarknaden 2021. Visserligen kör de flesta svenskar dagligen en bil utan autobroms, och överlever till kvällen. Frågan är förstås varför man ska välja en ny bil utan dessa säkerhetsfinesser. 

Räckvidd och snabbladdningsförmåga är avgörande egenskaper för en elbil. Även där placerar sig Seres 3 i mittfåran. Batteriet är på netto 52 kWh och det är ”mellanmjölk” på dagens marknad, snudd på i underkant för den som planerar att använda sin bil på motorväg. Räckvidden är 32,9 mil i WLTP-körcykeln, som stämmer ganska bra med verklig räckvidd under det varma halvåret.
Det duger bra för de flesta bilägare, men någon långresebil är det inte. Räckvidden är en invändning, och dessutom är snabbladdningskapaciteten, via CCS-kontakt, bara är på 50 kW. Många konkurrenter laddar dubbelt så snabbt i dag. Förbrukningen anges till 1,8 kWh per mil, vilket låter rimligt med tanke på drivlina och bilens vikt.

Seres 3 tillverkas även som konventionell bensinbil och som laddhybrid. Den senare kombinerar elmotorn i Seres 3 med en bensinfyra på 1,5 liter och 68 hästkrafter.
På det hela taget är Seres 3 ingen tokig elbil. Men jag tror jag att det kommer att dröja innan den första DFSK-fanklubben bildas. Den saknar både karaktär och produktidé. Det mest anslående med bilen är att man får vinterdäck på köpet. Frågan är hur långt det räcker på dagens elbilsmarknad.

Importören förklarar för mig att 459 900 kronor är mycket konkurrenskraftigt och visar hur mycket andra bilar skulle kosta med glastak, elstolar och all annan utrustning som DFSK kommer med. Men vem har sagt att DFSK är normen för alla bilars utrustningslistor?

Sett till grunderbjudandet, en framhjulsdriven elsuv på 52 kWh med 50 kW snabbladdning och 6,6 kW enfasladdning, är inte priset särskilt lågt. Framför allt inte med tanke på säkerhetsluckorna. Med det priset blir det svårt att övertyga kunderna, det skulle behövas ett tydligare prisargument.
Inte för att den kinesiska bilen är en sämre bil. I dagens värld är för övrigt en bils nationalitet en ytterst diffus vetenskap.
Tillverkare som Volvo har ett svenskt arv men helägs av kinesiska ägare. Visste du att alla Volvo S90 är tillverkade i Kina? Att många av de Tesla Model 3 som säljs nu i Europa är tillverkade i Kina? Går vi ner på detaljnivå ser vi att bilar är byggda av komponenter från all världens hörn. Så vad gör en bil till svensk, tysk eller italiensk? 

Men ändå är risken stor för att andrahandsvärdet för DFSK blir sämre. För att inte tala om att det blir krångligt på sikt med service och reservdelsanskaffning. Bromsbelägg till en Toyota finns överallt, men hur många hanterar reservdelar till ett nytt, kinesiskt bilmärke?
DFSK är en ny bekantskap och skulle behöva ha något argument som biter, en usp, ”unique selling point”. Utöver vinterhjul på köpet.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Kia e-Niro
Kia e-Niro kommer långt tack vare snål drivlina och ett batteri på 64 kWh. 45 mil enligt WLTP. Kan dessutom skryta med 100 kW snabbladdning.
Pris: 484 900 kronor.

Foto: Peugeot

Peugeot e-2008
Peugeot har samma batteri som lillebror e-208, och en mängd andra PSA-modeller. 50 kWh, snabbladdning 100 kW. Just nu till kampanjpris!
Pris: 379 900 kr (ord pris 439 900 kr).

 

Importören: Från gas till el

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!