Provkörning av Dodge Challenger R/T

Provkörning av Dodge Challenger R/T

Dodge Challenger är tillbaka på scenen, i princip oförändrad! Det är en bil som lockar fram minnen och ett stort leende på läpparna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Året var 1971. Filmen var barnförbjuden och jag bara tretton. Men bilintresset var redan då större än livet och affischen för ”Jakten mot nollpunkten” dominerades av en Dodge Challenger. Så det var bara så att jag skulle se den!

Förmodligen hade jag ett moget utseende redan då, för in kom jag. Biografen i Umeå hette Odeon och de slitna fåtöljerna var klädda i grönt om jag inte minns fel.

 Under knappt två timmar den kvällen följde jag den före detta polisen och racerföraren Kowalskis vilda färd över Amerika, från Denver till San Franciso. En vit Dodge Challenger hade huvudrollen.

 Kowalski körde, körde och körde. Knaprade piller för att hålla sig vaken. Träffade en naken kvinna på motorcykel, jagades av polisen och följdes av en radiostation.

 Egentligen var det en B-film som slutade med att Kowalski mosade sin Challenger, och sig själv, i en vägspärr av bulldozers.

 Jakten mot nollpunkten, eller Vanishing Point, blev kultfilm och gjordes i nytappning för TV med dansken Viggo Mortensen 1997.

 Men Varför berättar jag det här? Därför att det i detta här och nu står en Dodge Challenger R/T framför mig och jag har nyckeln i hand.

 Regndroppar täcker den kolsvarta bilen. Mätarställningen visar 16 körda mil och bilen är av årsmodell -09.

 Dodge Challenger, som jag känner den från Vanishing Point, tillverkades bara mellan 1970 och 1974, i totalt 188 600 exemplar.

 Men vi lever ju i det förflutna i bilvärlden och ska man återuppväcka döda ska man göra det med klassiker. VW Typ 1, Mini, Ford Mustang eller Dodge Challenger.

 Det slår mig plötsligt att dessa har varit med i filmer som jag förstås sett. Herbie, The Italian Job, Bullitt och Vanishing Point.

 Inte konstigt att man blev som man blev …

 Jag hoppar in i det läderklädda sätet och knapptrycker (vad skulle Kowalski ha sagt?) igång den 5,7 liter stora Hemiåttan.

 Ljudet av en sådan motor precis när bränslet antänds i cylindrarna är sådant man blir knottrig av. Kanske inte så underligt att den kallades ”The elephant motor”.

 Politiskt oriktig i tider av islossning men köper man en Dodge Challenger R/T (som denna) eller en ännu starkare SRT8 är man medveten om detta. Det här är inte så mycket en fråga om att köpa bil som att köpa attityd. Kaxighet, manlighet eller penisförlängare – kalla det vad du vill, men attityd är det.

 Och uppmärksamhet, det får jag. 

 Folk, mest män tyvärr, slänger blickarna efter Challengern och jag ser deras läppar forma bilens namn. 

 Jag tror att de såg Vanishing Point på bio. Då känner de igen Dodge Challenger trots att det är över 35 år sedan den rullade på vita duken.Linjespelet är detsamma som hos föregångaren. Lite rundare och mjukare men ändå tuffare. Enorm bakljusramp, höga skuldror baktill, den lätt indragna grillen i fronten. De två små runda strålkastarna. Utanpåliggande racing-tanklock. Allt är bara så rätt. 

 De små kromade bokstäverna på varsin sida av motorhuven som stavar HEMI och luftintagen – rätt, rätt, rätt.

 Dodge Challenger hittar inte till Sverige via någon generalagent, men det går att få tag på den i alla fall. Importörer som Exclusive Cars i Stockholm tillhandahåller den och det är från deras lokal i Stockholmsförorten Hägersten som vi rullar ut på vår provtur.

 Den blöta asfalten är slipprig och jag inser snabbt att antispinnsystemet är ganska frikostigt satt. Det tillåter ett par tre snabba varv på de breda bakhjulen innan det griper in. Kopplar jag ur systemet kan jag stå still och spinna tills jag tröttnar.

 Barnsligt? Jag kan inte rå för det. Jag blir som ett barn när en 5,7 liter stor V8 på 370 hästkrafter står till mitt förfogande. Bränsleförbrukning, partiklar och varmare väder? Kan vi ta den diskussionen sedan, tack?

 Efter bara några kilometer har jag redan hunnit uppskatta ett par saker. Det är förvånansvärt tyst i kupén – om jag inte bullrar med motorn förstås, då låter det ordentligt, men det stör inte, snarare tvärtom.

 Tystnaden har att göra med att motorn, med automatlåda (5-stegad), stänger av cylindrar som inte behövs. Om du lunkar på i motorvägsfart är det alltså en fyrcylindrig motor du kör. Hemsk tanke i denna kaross, men så är det. Om du väljer manuell låda finns inte denna finess, men den lär vara betydligt bullrigare.

 Hemi-motorn är en gammal trotjänare men det händer fortfarande saker med den. I senaste snitt, som här, har den försetts med dubbla tändstift och variabla ventiltider. Det har de facto sänkt bränsleförbrukningen med fem procent jämfört med den tidigare Hemi-motorn. Även koldioxidutsläppen har sänkts, enligt Dodge.

 Trots de breda däcken är bilen inte det minsta spårkänslig. Det flyter på hur fint som helst, men det gäller ändå att vara på sin vakt. Sikten, både framåt och bakåt, är sådär. En lååång motorhuv, gigantiska bakre takstolpar med liten bakruta och fast monterade nackstöd bak är detaljer som inte går obemärkta förbi.

 Kupén är svart som en natt i Afrika och även det är ett arv från förr.

 Jag har aldrig haft förmånen att köra originalet, så jag kan inte jämföra, men det här känns som det bästa från Chrysler-koncernen som jag har kört på länge. Hade de bara tillverkat bilar som denna, som väcker känslor, hade de inte varit så illa ute i dag. Nu menar jag inte att de bara skulle göra muskelbilar, men de kunde i alla fall göra bilar med själ och som det förefaller bra kvalitet.

 Amerikanska bilar och bra väghållning brukar inte höra samman. Och den som till äventyrs tror att det här är en sportbil, den tror fel.

 Det är en tung bil, med mest vikt fram, och för hög fart in i en kurva betyder understyrning. Men det är då Hemi-motorn räddar dig och du gasar dig på ett snyggt sätt ur situationen. En diffbroms bak hade inte suttit fel.

 Men för att vara just en amerikansk bil är det ganska bra underhållningsvärde även i kurvor, och läser man på inser man att detta i grund och botten är förra generationen Mercedes E-klass. Och jämfört med den kan man skratta ihjäl sig över hur roligt det blir när vägen svänger till. Ett bra betyg till teknikerna på Dodge.

 Men det är ju fult att gilla sådana här bilar i dag när våra fordon helst ska gå på någon form av gas, el eller i värsta fall sprit.Så jag ställer mig i skamvrån och inväntar smisk.

 Jag gillar nämligen Dodge Challenger R/T! Väldigt mycket till och med.

Dodge Challenger R/T

Pris

415 500 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 99,5/90,9 mm, cylindervolym 5 654 cm3. Max effekt 370 hk (274 kW) vid 5 200 r/min, max vridmoment 544 Nm vid 4 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/55 ZR 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 295, längd 502, bredd 192, höjd 145, spårvidd f/b 160/160. Tjänstevikt 1 833, maxlast 570, max släpvikt 450. Tank 72 liter.

Fartresurser*

Toppfart 221 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,47, landsväg 1,00, blandad körning ingen uppgift. CO2 g/km ingen uppgift.

Skatt

Ingen uppgift.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!