Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Dodge Challenger SXT 3,6 V6 Torqueflite

Varför göra som alla andra? Köra tjänstebilssläde som inte syns på parkeringen, inte känns något i hjärtat och ändå kostar mer fläsk i månaden? Alla personer platsar inte i ett jänkejärn men Dodge Challenger med 3,6-liters V6-motor kan bli ditt nästa tjänstevapen!

Den ser elak ut, Challengern. Debuten skedde för snart tio år sedan men formerna är fortfarande­ av huvudvridartyp. Efter Chryslerkoncernens kräftgång under ägandet av Daimler-Benz 1999-2007 och det efterkommande återtåget genom FCA-gruppens försorg syns nu fler jänkebilar i Sverige. Gråimport har ersatts av etablerade återförsäljarnät, Hedin Bil är absolut störst inom genren.

Bilen är komfortabel och landsvägskörning­ passar bilen allra bäst. Foto: Glenn Lindberg

Deras Dodge Challenger SXT 3,6 V6 säljs för i sammanhanget blygsamma 349 900 kronor – låt oss återkomma till köpvärdet hos vagnen – där liknande coupékonkurrenter från Audi, BMW och Mercedes säljs för ungefär dubbla beloppet. De andra två amerikanska ”pony car”-konkurrenterna, Chevrolet Camaro respektive Ford Mustang, är närmare en hundring dyrare med likvärdig SXT-utrustning. Bang for the bucks alltså.

I ärlighetens namn är kvalitetsintrycket lågt jämfört med tidigare nämnda tyska varumärken, men utstrålningen är helt klart macho. Inte tu tal om annat. Den som går i gång på laddhybrider, elbilar och koldioxidfotavtryck antar jag redan har bläddrat vidare. Ni som hänger er kvar vet dock att det här handlar om old school.

En kokt ”slang” för fem spänn är på rätt plejs för någon som köpt snåljänkare. Foto: Glenn Lindberg

Chassit hos Challenger baseras på LC/LA-plattformen som går tillbaka till tider då tyskar basade över Chryslerbutiken. Framvagnen liknar Mercedes S-klass W220 och bakvagnens femlänksupphängning är en kopia på E-klass W211. Inga dåliga grejor, även om tiden tickat på. Den åttastegade växellådan ”Torqueflite” från tyska ZF är faktiskt en liknande variant av deras 8HP-låda som sitter i dagens BMW-modeller.

Den tidigare USA-specialisten Klintberg & Way ingår sedan år 2014 i Hedin Bil-gruppen och deras KW Parts har hand om importen av MoparFCA:s sedan urminnes egen trimverkstad. Med standardmonterat öppet luftfilter och effektljuddämpare från KW blir både sound samt rapphet mer alert hos den 3,6-liter stora 60-graders V6-motorn ”Pentastar”.

Totalt 309 hästkrafter men i sammanhanget klena 363 newtonmeter gör att den gråvita Challengern ändå flyttar på sig. Acceleration 0-100 km/h går på 6,5 sekunder men maskeras av det stora omfånget och den åttaväxlade automatlådan, även när sportläget är valt.

Foto: Glenn Lindberg

Bilen är komfortabel och landsvägskörning­ passar bilen allra bäst. Även om Route 66 troligtvis inte är din pendlarväg till jobbet. Trots breda 245-millimeters däck på feta 9,5-tums fälgar är ljudkomforten av bästa sort och styrningen är lugnt balanserad. Stolarna är inget under av sittkomfort men går an, dock är baksätet uselt trångt med tanke på att Challenger sträcker sig över fem meters längd.

Lägger man på en rem börjar bilen kränga rejält, men styrningen och bakhjulsdriften gör Challenger någorlunda neutral i sitt köruppträdande. Att lägga svart lakrits på asfalten är en barnlek trots att ”muskelbilen” bara har V6-motor.

GT-stolar som förr i tiden, med rejäla sidostöd. Godkänd komfort. Krångligt insteg till baksätet. Foto: Glenn Lindberg

Utrustningslistan är diger och jämte designen en av huvudorsakerna till köp om ni frågar undertecknad. Apple Carplay och Android Auto är standard för den telefonlursintresserade, vidare finns parkeringsradar (nödvändig tack vare den svullna karossen), nyckelfritt låssystem och exempelvis sex krockkuddar i grundutrustning utöver ”det vanliga”. Man har det bra bakom den treekrade ratten men grundkonstruktionens ålder märks när man detaljgranskar. Exempelvis är gränssnittet på infotainmentsystemet Uconnect om inte stenålders så i alla fall lastgammalt.

Att köpa Challenger SXT 3,6 privat innebär att man får räkna med ljummet andrahandsvärde, däremot kan bilen bli en fullträff som tjänstesläde. Lågpriset ger då hyfsat förmåns­värde, se bara till att få med klausul om att firman står för bensinnotorna. Även i landsvägslunk sörplar nämligen V6-spisen i sig sås som en utsliten Vasaloppsåkare bälgar i sig blåbärssoppa.

Dodge Challenger SXT 3,6 V6 Torqueflite

Pris

349 900 kronor, säljs nu 2019.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 96,0/83,0 mm, cylindervolym 3 605 cm3. Max effekt 309 hk (227 kW) vid 6 350 r/­min, max vridmoment 363 Nm vid 4 800 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elektrisk servo. Vändcirkel 11,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 245/45 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 305, längd 503, bredd 192, höjd 145, spårvidd f/b 161/162. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 865, maxlast 381, max släpvagnsvikt 2 004 kg. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 459 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,5 s, toppfart 220 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(NEDC): Stadskörning, 1,24, landsväg 0,78, blandad 1,03 l/mil. CO2 245 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år. Skatt: 15 285 kronor per år de tre första åren, därefter 3 308 kronor per år.

Rivaler

Chevrolet Camaro automat

Med fyr-(!)cylindrig två-(!)liters turbo (!)motor under den flakstora motorhuven blir det luftigt värre i maskinrummet. Här ryms ju annars 6,2-liters V8… 2,0 Turbo på 275 hk kickar iväg Chevas ponycar 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

Pris: 437 000 kronor.

Foto: Fabian Kirchbauer; BMW Group

BMW 440i Coupé

Vill du ha 4-serien med bensinsexa är det 40i-drivlina på 326 hästkrafter som gäller. Sportbilssnabb och effektiv, på ett helt annat vis än Dodge.

Pris: 526 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!