Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Dodge Durango SRT 392 6,4 V8 Hemi AWD

Jänkebilstrenden kommer och går i Sverige, allt beroende på importörernas vilja och styrka. Genom bilhandlarjätten Hedin Bils Klintberg & Way Group finns USA-märken från Fiat Chrysler Automobiles (FCA) paraply. En av värstingarna är sexsitsiga Dodge Durango SRT 392 Hemi. På med cowboyhatten!

Gillar man Spielbergs Jurassic Park-filmer så bara måste man gilla Dodge Durango SRT 392 Hemi. Närmare överlevd dinosaurie går nämligen inte att finna. Nuvarande – tredje generationens – Durango-modell är inne på sitt tionde produktionsår. Tekniken delas delvis med FCA-kusinen Jeep Grand Cherokee, bilarna tillverkas på samma lina i Detroit. Men Durango är än mer svullen än Jeepen. Över fem meter lång och med en tjänstevikt på närmare 2,6 ton finns plats för sex åkande, maxlasten är hela 646 kilo.

Bakpartiet är stort och svullet för att ge plats åt tredje radens passagerare. Avgassoundet är av cool US-sportbilskaraktär, inget för fegisar som inte vill störa. Foto: Hans Hedberg

För att flytta hela lasset är maskineriet rejält laddat: V8-motor "Apache" på 6,4 liter (392 kubiktum) som genererar 481 hästkrafter och 637 newtonmeter är starkast – i väntan på nysläppta 2021 års SRT Hellcat, med kompressormatad 6,2-liters vinkelåtta på hela 720 hk och lastbilsmässiga 845 Nm! Frågan är om Hellcat-versionen över huvud taget kommer till Sverige via importören KW Cars. Vi kan i alla fall berätta att provkörda SRT 392 Hemi räcker till och blir över. Eftersom koldioxidutsläppet vid blandad körning är mastiga 389 g/ km renderar detta en årlig skatt på inte mindre än 30 693 kronor! Det blir en matställelunch á 84 kronor per dag, alla dagar i veckan. Efter tre körda år sjunker skatten till "bara" 6 476 kronor.

Ridå. Eller? Är du Greta-anhängare förmodas du redan ha slutat läsa vid det här laget, för er andra kan berättas att Durango SRT 392 Hemi har några få konkurrenter, men i det mesta går den utanför ramarna. Särskilt när vi slänger in rea-prislappen "699 900 kronor" i sammanhanget. En tysk premiumsuv med liknande fart– och utsläppsprestanda kostar långt över miljonen.

LÄS MER: Dodge Durango SRT Hellcat är här med 720 hästar

1 av 2: Vinkelåttan ur motorserien "Apache" är härligt amerikansk med rätt avgasbröl och tomgångston. Foto: Hans Hedberg
2 av 2: En vanlig syn hos Durango med Hemi V8-motor, öppet tanklock. Bensintanken rymmer 93 liter, är man fartglad rinner literna undan i raketfart. Foto: Hans Hedberg

Som alltid är det upplevda kvalitetsintrycket hos USA-byggda Durango inte av högkvalitativ europeisk sort, men knapphysterin och pekskärmen Uconnect (från italienskamerikanska FCA) ger mycket "mos för pengarna". Gillar man Las Vegas och dess spel/flipperhallar älskar man Durango 392 Hemis förarplats. Andra sätesradens passagerare sitter i varsin kaptensfåtölj och har egna tv-skärmar med anslutningsmöjligheter. Blu-Ray och gammaldags HDMI (!). Sista baksätesraden (säteskonfigurationen 2+2+2) är lite mer påver utrustningsmässigt men rymmer åtminstone vuxna, även om in/ursteget är i bökigaste laget.

Stor tjockkringlad ratt som inte ger så lite truck-feeling och framstolar som skriker ut sitt sportbudskap, kramgoa som de är. Givetvis elstyrda med multiminnesfunktion.

Jag smäller igång de åtta cylindrarna via den röda startknappen, tomgångsljudet är av fiskebåtskaraktär. Bomp-bomp-bomp. Trycker man till gaspedalen övergår det dova soundet i mer gällt V8-riv. SRT står för Street & Racing Technology och via Uconnects "Performance Pages" kan man ställa in förvalda lägen Auto, Snow, Tow, Sport och Track. Det finns även ett grönt Eco Mode som innebär cylinderavstängning men är mest till för paragrafryttare.

Hemi ska helst av allt köras barbacka, om ni frågar mig. Det går även att individuellt personifiera drivlina, växellåda, antisladdsystem, fyrhjulsdrift, fjädring och styrning i sann amerikansk nybyggaranda.

1 av 3: Förarplats, modell old school, med godkänd funktion. Plastig kvalitetskänsla. Notera diverse olika hifi-ingångar på stolssidan. Foto: Hans Hedberg
2 av 3: Säteskonfigurationen är 2+2+2 där framstolar och andra radens sitsar är snudd på identiska vilket innebär kralliga sportstolar. Komforten är godkänd med mycket sidostöd samt bra och fast skumuppbyggnad. Foto: Hans Hedberg
3 av 3: Åtta tum stor pekskärm med FCA-koncernens system "Uconnect" fungerar bra även om en viss ålderdomlighet lyser genom. Individualiseringsgraden är stor. Foto: Hans Hedberg

Det höga tonnaget till trots ska SRT 392 Hemi fixa acceleration 0-100 km/h på 5,3 sekunder, toppfarten uppges ostrypt till 265 km/h. I Sverige är begränsningen 250 km/h. Växellådan (8-stegs ZF) är rapp och tillåter helt manuell växling via rattpaddlar men fungerar bäst i auto-läge.

Permanent fyrhjulsdrift AWD med elektronisk styrd utsöndring beroende på valt körhumör. Kraftfördelningen är 40/60 fram/bak i Auto-läge, 50/50 vid Snow (snö) och Tow (drag), 36/65 vid Sport och 30/70 vid Track (bana). Det går att göra burnout-hjulspinn men för det mesta håller SRT 392 Hemi greppet om backen.

Hans Hedberg rattar en styck amerikansk muskel-suv. Foto: Hans Hedberg

Har du råd och rymligt samvete är Track-läget urkul, motorn liksom spottar och fräser men tankmätarnålen sjunker lika fort som lönen sinar en avlöningsfredag. Aktar du dig inte lär även polisens långa arm sno dig fortare än kvickt. Bättre då att köra mer normalt i Auto– alternativt Sport-läge. Då infinner sig en helhetskänsla som stämmer bättre med SRT Hemi-konceptet i storformat. Och den 93 liter stora (lilla) bensintanken behöver inte soppas upp fullt lika ofta.

Bromsutrustningen har förstärkts med röda ok från Brembo och jättelika ventilerade skivor, Durango SRT 392 Hemi gör halt på rätt sätt. Tio tum breda och 20 tum höga tioekrade fälgar är skodda med Pirelli Scorpion Verde runflat-däck i dimension 295/45 ZR20. Ett så kallat allvädersdäck som inte är godkänt för året-runt-bruk i Sverige. Men sommargreppet är det inget fel på.

Tillåten släpvagnsvikt är hela 3 266 kg och tillsammans med den FCA-Jeep-utvecklade AWD-fyrhjulsdriften och urstarka V8-motorn borde USA-ekipaget stämma bra som dragbil till tunga häst– eller båtsläp.

LÄS MER: Dodge Challenger SRT Demon – 852 hk och ohyggligt snabb

1 av 2: USA-godkända åretruntdäck "M+S" är inte optimalt för köregenskaperna men behåller ändå greppet. Foto: Hans Hedberg
2 av 2: Emblemet "392" på framskärmarna står för motorns slagvolym i amerikansk kubiktum, cirka 6,4 liter. I princip det mesta är stort hos Durango. Foto: Hans Hedberg

Nersidorna är många men biltypen riktar sig mest till redan infångad publik. Vi tror få eller inga kunder vandrar mellan sportiga suvar från Audi, BMW eller Mercedes-AMG och Durango SRT 392 Hemi. I stället har man redan tidigare frossat i V8-muller och flottiga munkar på bensinmackarnas kaféer. Då är risken extra stor att man trillar dit på ett köp eftersom bilen på sitt speciella sätt visar att Amerika nämligen är störst, bäst – och mullrar mest.

Dodge Durango SRT 392 6,4 V8 Hemi AWD

Pris: 699 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 1 överliggande kamaxel per cylinderbank. 2 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kamrem. Kompression 10,9:1. Borrning/slag 103,9/94,5 mm, cylindervolym 6 417 cm3. Max effekt 481 hk (354 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 637 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 10 tum, däck 295/45 R20.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 304, längd 531, bredd 193, höjd 183, spårvidd f/b 162/163. Markfrigång 18,5. Tjänstevikt 2 575, maxlast 646, max släpvagnsvikt 3 266. Tank 93 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 487-1 351 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 250 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 2,15 l/mil. 389 g/km.

Garantier: Nybil 2 år.

Skatt: 30 693 kronor per år de tre första åren, därefter 6 476 kr per år.

Rivaler

BMW X5 M50i

Rak sexcylindrig twinscroll-turbomotor på 530 hk och 298 g/km som erbjuder helt annan grad av raffinemang. Men smakar det så kostar det. Inte ens oäven på racingbanan!

Pris: 917 300 kronor.

Volkswagen Touareg 4,0 V8 TDI 4Motion

Wolfsburgs värsting. Diesel-V8 på 422 hk med utsläpp 247 g/km som "bara" kostar 19 088 kr/år. Enbart femsitsig men komfort och utförande i världklass. Men få Hemi-spekulanter lär snegla åt Touareg.

Pris: 904 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!