Provkörning av Dodge Nitro

Provkörning av Dodge Nitro

Dodge försöker skrämma sina konkurrenter med Nitro. En suv olik alla andra med ett maskulint yttre. Men hur långt räcker jänkarjärnet?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det fanns en tid då Dodge nämdes med respekt i Europa. Dodge Charger fick kultstatus genom filmen Bullit där Steve McQueen jagade en sådan i 9,42 minuter, och det blev likadant för Dodge Challenger genom Barry Newmans roadtrip genom USA i filmen Vanishing Point, en färd som slutade i en bandtraktor. Innan dess hann rollfiguren Kowalski med att rasta av en Jaguar X-type.

Johnny Cash och Bruce Springsteen har sjungit om Dodge i sina låtar, och vem minns inte John Belushi och Dan Akroyd i Blues Brothers där de smet undan lagen i en 1974-års Dodge Monaco, en före detta polisbil.

Sedan dess har Dodge i stort sett hållt sig på hemmaplan, främst då med stora pick-up-bilar som RAM.

Nu ger de sig på Europa igen och med klassisk amerikansk framfusighet sker det utan blyghet. Dodge ska uppfattas som elak, framträdande och framfusig. 

Och det är bara att hålla med. När man ser Dodge Nitro går det inte att missta den för något annat, förutsatt att man begriper vad det är man möter.

De flesta vet det förmodligen inte, men att döma av de spanska medtrafikanternas leenden och pekanden under vår provkörning i Sevilla skjuter Dodge nära målet i det avseendet.

Nitro är närmast grotesk. Enorm front med kikarsiktsgrill som ska bli Dodges signum. Extremt hög sidolinje och gigantiska skärmbreddare. Hur den ska klara sig i ett Euro NCAP-test vad gäller fotgängarskydd vill jag inte ens tänka på.

Konkurrenter som Hyundai Santa Fé, Toyota RAV4 och även BMW X3 har inte en chans när det gäller utstrålning. Sedan är det ju frågan om du gillar looken och tycker att det är ”fränt med en Dodge på gården” för speciellt nydanande är inte Dodge Nitro.

Om man lyssnar på företagets representanter är den det men deras anförande låter ungefär som när Bush eller någon annan hög potentat behöver elda på sina trupper. Det är mycket snack och lite verkstad.

Vi pratar om en ganska ordninär suv med ett annorlunda utseende.

Motorn i det här fallet är en stor V6:a

på fyra liter och 260 hästkrafter/360 Nm i vridmoment. Hyfsat pigg men inte så stark som man skulle kunna tro. Den låter gott men mår inte speciellt bra av en, som det känns, gammaldags femväxlad automat som har svårt att bestämma sig för vilken växel den vill stanna i. Växlingarna går heller inte speciellt mjukt eller smidigt vare sig upp eller ned.

Normalt är Nitro bakhjulsdriven men med ett enkelt vred kopplar du in fyrhjulsdriften som gör att bilen uppför sig något bättre på väg. Drivning även fram stabiliserar Nitro över ojämnheter där den annars rör sig rätt oroligt med bakvagnen. Fjädringen sväljer ojämnheter som farthinder förvånansvärt dåligt.

Dodge Nitro känns inte lika plastig som Caliber och Avenger och har smarta, men inte unika, lastmöjligheter. Passagerarstolen fram har ryggstöd som går att fälla framåt för ökad lastlängd. Baksätet är delbart/fällbart och ryggstödet justerbart för komfortablare färd. Lastgolvet bak går att dra ut för att förenkla lastning/lossning och under detta extragolv döljs smarta lönnfack.

Däremot blir man besviken på en bil av 2007-års modell som inte har ratt reglerbar i längsled, och justeringsmöjligheterna i höjd är inte heller mycket att skryta om.

På utrustningssidan kommer Nitro R/T 4,0 V6 väl rustad. Hela säkerhetspaketet med sex krockkuddar, antispinn/antisladd och låsningsfria bromsar. Det senare bemödar sig Dodge att tala extra varmt om, som om det inte vore en självklarhet i dagens moderna bilvärld.

Hela el-kitet vad gäller sidorutor, backspeglar och förarstol ingår. Färddator och farthållare, 20 tum (!) höga alu-fälgar, läderklädsel, luftkonditionering med avancerat kyl/uppvärmingssystem för drycker, och rails på taket ingår. Det känns lite färdigpimpat från fabrik.

Detta för 302 200 kronor vilket får anses vara ett bra pris. Jämförelsevis kostar Hyundai Santa Fé Exclusive med 189 hk 309 800 kronor. Toyota RAV4 har inga bensinmotorer i närheten vad gäller kraft. Men en lyxutrustad diesel (177 hk) i utförandet Excecutive+ betingar 341 000 kronor. BMW X3 3,0si börjar vid 419 000 kronor…

Dodge Nitro finns även som diesel, då med 2,8-liters motor på 177 hk. Med enbart bakhjulsdrift är priset 239 900 kronor, då är växellådan sexväxlad manuell och det torde bli trångt i fotutrymmet.

Med femväxlad automat kostar den 275 900 kronor i SE-trim, 307 900 i SXT-utförande vilket är ganska likvärdigt med R/T. 20 tums-fälgar och läderklädsel är några detaljer som saknas.

Men det känns som det spelar mindre roll. Köper du en Dodge Nitro gör du det för det råa utseendets skull, och du blir tuffast i kvarteret.

Det kan räcka långt för många.

20-tums aluminiumfälgar sitter på från fabriken. Bilen känns  pimpad och klar redan från start.

I grundutförandet ingår både färddator och farthållare, precis som läderklädsel och luftkonditionering. Kyl- och uppvärmningssystem för drycker är också standard.

Vred för enkel omkoppling mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Lastgolvet går att dra ut vilket underlättar både lastning och lossning.

En V6 på fyra liter ger bilen pigghet, men dåligt med styrka.

Reporter Kjellström blev livrädd vid det första mötet med groteska Dodge Nitro.

Dodge Nitro

Pris

Från 302 200 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 96/91 mm, cylindervolym 3 952 cm3. Max 260 hk (191 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 360 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilinkaxel med fem stag.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 245/50 VR 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 458, bredd 186, höjd 176, spårvidd f/b 155/155. Tjänstevikt ca 1 875, maxlast ca 565, max släpvikt 750 (3 500 med E-kort). Tank 73,8 liter.

Fartresurser*

Toppfart 202 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,55, landsväg 0,88, blandad körning 1,13 l/mil. CO2 = 269 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!