Provkörning av DS 4 BlueHDi 180 Crossback

Enligt Citroën ska DS vara ett varumärke byggt på avantgardism, excellens, innovation och teknologi. Vi kollar om DS 4 Crossback kan leva upp till dessa spännande värdeord.

När vi som arbetar på Teknikens Värld provkör bilar kan vi ibland få en del kritik för att vårt tyckande kan bli i det närmaste petimätermässigt. Grundorsaken till detta är helt enkelt att så gott som alla nya bilar är så pass bra att man många gånger måste gräva ned på detaljnivå för att beskriva det som är dåligt eller bra med bilen.

Därför är det ganska befriande att köra DS 4 Crossback, för detta är en bil som ger perspektiv. Den får oss att faktiskt inse att vi är bortskämda med bra bilar och tror att det är enkelt att bygga en bil. När till och med Dacia kan rafsa ihop en hyfsad produkt av överskottsdelar från Renault är det lätt att tro att bilbyggande inte är så knepigt. Men här visar DS att det kanske inte är det ändå.

Färgen Orange Tourmaline kostar 6 300 kronor extra och går endast att få till Crossbackmodellen.

Låt oss förklara. När det kommer till körupp­levelsen så görs provkörningen i stads- och motorvägsmiljö. Men DS4 Crossback är ingen höjdare på någon av dessa platser. I motorvägsfart lever motorn om å det grövsta och i stadstrafik så samarbetar den dåligt med växellådan. Det blir en något gungig färd i köerna. Att dessutom bromsservon uppträder ryckigt gör att många inbromsningar blir i hårdaste laget. Det gäller verkligen att ha ett ägg under bromspedalen om inbromsandet ska ske på ett mjukt och komfortabelt sätt.

Interiörmässigt bjuds det på möjlig­heten att byta färg på mätartavlorna. Det är kul men inte särskilt excellent. Något som inte heller är excellent är att bakrutorna inte går att hissa ned, möjligen kan det anses vara avantgardistiskt. Blinkersen ger ifrån sig ett ljudligt teknologiskt blippande vilket gör att du aldrig glömmer att slå ifrån. DS4 Crossback visar dessutom att det är svårt att få till en bra och bekväm körställning, att bygga stötdämpning och fjädring som inte slår i alla ojämnheter, att bygga bakdörrar med sido­rutor som kan hissas ned, att bygga en ­dieselmotor som inte överröstar radion och att få växel­lådan och motorn att samarbeta.

En ren och spar­smakad interiör som är lättnavigerad.

Det kostar 275 900 kronor att få veta detta. Det är ganska mycket pengar för en bil med dessa mindre önskvärda kvalitéer. Men det kanske ska vara så om man är avantgardistisk, excellent och innovativ. Men då ingår inte jag i den möjliga kundkretsen.

DS 4 BlueHDi 180 Crossback

Pris

275 900 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: Torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 18 tum, däck 225/45 R18. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 261, längd 428, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 14/15. Tjänstevikt 1 575, maxlast 400, max släpvagnsvikt 1 550. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 021 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,6 s, toppfart 205 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil.  CO2 113 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

1 312 kronor per år.

Rivaler

Audi Q2 1,6 TDI S tronic

För ungefär samma peng får du en av Audis senaste modeller. Då får du nöja dig med 116 hästkrafter, men får ett lite större bagage­utrymme (405 liter).

Pris: 274 500 kronor.

Mini Cooper D Countryman

Två centimeter längre än DS 4 Crossback men ack så mycket rymligare. Motorn på 150 hästkrafter räcker gott.

Pris: 280 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!