När vi som arbetar på Teknikens Värld provkör bilar kan vi ibland få en del kritik för att vårt tyckande kan bli i det närmaste petimätermässigt. Grundorsaken till detta är helt enkelt att så gott som alla nya bilar är så pass bra att man många gånger måste gräva ned på detaljnivå för att beskriva det som är dåligt eller bra med bilen.
Därför är det ganska befriande att köra DS 4 Crossback, för detta är en bil som ger perspektiv. Den får oss att faktiskt inse att vi är bortskämda med bra bilar och tror att det är enkelt att bygga en bil. När till och med Dacia kan rafsa ihop en hyfsad produkt av överskottsdelar från Renault är det lätt att tro att bilbyggande inte är så knepigt. Men här visar DS att det kanske inte är det ändå.
Låt oss förklara. När det kommer till körupplevelsen så görs provkörningen i stads- och motorvägsmiljö. Men DS4 Crossback är ingen höjdare på någon av dessa platser. I motorvägsfart lever motorn om å det grövsta och i stadstrafik så samarbetar den dåligt med växellådan. Det blir en något gungig färd i köerna. Att dessutom bromsservon uppträder ryckigt gör att många inbromsningar blir i hårdaste laget. Det gäller verkligen att ha ett ägg under bromspedalen om inbromsandet ska ske på ett mjukt och komfortabelt sätt.
Interiörmässigt bjuds det på möjligheten att byta färg på mätartavlorna. Det är kul men inte särskilt excellent. Något som inte heller är excellent är att bakrutorna inte går att hissa ned, möjligen kan det anses vara avantgardistiskt. Blinkersen ger ifrån sig ett ljudligt teknologiskt blippande vilket gör att du aldrig glömmer att slå ifrån. DS4 Crossback visar dessutom att det är svårt att få till en bra och bekväm körställning, att bygga stötdämpning och fjädring som inte slår i alla ojämnheter, att bygga bakdörrar med sidorutor som kan hissas ned, att bygga en dieselmotor som inte överröstar radion och att få växellådan och motorn att samarbeta.
Det kostar 275 900 kronor att få veta detta. Det är ganska mycket pengar för en bil med dessa mindre önskvärda kvalitéer. Men det kanske ska vara så om man är avantgardistisk, excellent och innovativ. Men då ingår inte jag i den möjliga kundkretsen.
DS 4 BlueHDi 180 Crossback
Pris
275 900 kronor.
Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 83,0/92,4 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: Torsionsaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 18 tum, däck 225/45 R18. Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 261, längd 428, bredd 181, höjd 153, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 14/15. Tjänstevikt 1 575, maxlast 400, max släpvagnsvikt 1 550. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 021 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s, toppfart 205 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,48 l/mil, blandad körning 0,43 l/mil. CO2 113 g/km.
Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt
1 312 kronor per år.
Rivaler
Audi Q2 1,6 TDI S tronic
För ungefär samma peng får du en av Audis senaste modeller. Då får du nöja dig med 116 hästkrafter, men får ett lite större bagageutrymme (405 liter).
Pris: 274 500 kronor.
Mini Cooper D Countryman
Två centimeter längre än DS 4 Crossback men ack så mycket rymligare. Motorn på 150 hästkrafter räcker gott.
Pris: 280 300 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.