Lång och lyxig på franska. Äntligen lever DS upp till hypen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av DS 9 E-Tense 4x4 360

Vi har kört PSA-gruppens laddhybriddrivlina på längden och på tvären vid det här laget. Men vi har inte kört bensinmotor, elmotor och den åttastegade växellådan monterat i en läcker, sportig sedan på närmare fem meter. När DS ska växa sig starkt som bilmärke är det sedanerna de hoppas på.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När jag intervjuade bilmärket DS vicepresident Eric Apode i Paris sommaren 2018 hade DS famlat en stund efter sin roll i dåvarande PSA-koncernen. Vi hade fått se några konceptbilar och hört mycket prat om en modellloffensiv, men det hade inte hänt så mycket. Sedan dess har PSA blivit PSA/FCA och sen också Stellantis. Ännu fler bilmärken ska dela på framtida plattformar och DS roll har inte blivit tydligare.

Enligt Eric Apode skulle DS roll gå ut på att vara först med ny teknik och bygga lite dyrare premiumbilar. Allt för att dra in pengar på den nya tekniken och innovationerna. Det här var en tydlig strategi – förr. Men med en allt snabbare utveckling går det inte att vänta – ny teknik måste ut snabbt, snabbt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!