Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av elbilen MG ZS EV

Mycket vatten har runnit i Gula Floden sedan Rover och MG såldes till kinesiska SAIC. Men nu gör kineserna comeback i Europa. Dragplåstret är en eldriven kompaktsuv – MG ZS EV!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När planerna på att låta MG göra comeback i Europa blev offentliga hävdade Peter Gabriels, Europa-chefen, att MG aldrig har glömts bort.

”MG är som Alfa Romeo. Det är mycket svårt att förstöra varumärket.” sade Gabriels till branschtidningen Automotive News.

Med tanke på det italienska märkets kräftgång vet jag inte om han var ironisk. Hur som helst – nu ska MG återetableras och den första MG:n för Europa visas för pressen i gruvstaden Genk i Belgien. För att hjälpa motorjournalisterna att minnas det som för 50 år sedan var ett grandiost sportbilsmärke – lika brittiskt som stela lik i Midsomer och Harris tweed – möts vi på flygplatsen av fyra MGB som ska ta oss till presseventet.

Ett smart drag. Dels blir man alltid glad över att få köra några mil i en gammal MG, dels påminns man om hur mycket bättre den nya modellen är.

Om man ska lansera ett nytt bilmärke 2019, hur göra? Börja med en suv i mellanklassen som enbart drivs på el så klart! Nästa år har MG ZS EV premiär i Sverige. Foto: Mikael Stjerna

Helt ny är den förstås inte. MG ZS har sålts sedan 2017 i Kina med bensinmotorer på 1,0 respektive 1,5 liter. Tidigare i år kom den eldrivna versionen ut på den kinesiska marknaden, och det är bara den modellen som tar klivet till Europa.

Namnet liknar inget annat. MG ZS EV? Det låter som någon i Kina har vänt på en nätverksrouter, läst lösenordet på baksidan och tänkt ”hm, det här blir nog ett bra bilmodellnamn...”

Några hårda fakta. Längd 4,31 meter, tolv centimeter kortare än Volvo XC40 och 15 centimeter längre än Hyundai Kona Electric. Batteriet är på 44,5 kWh vilket i den nya WLTP-cykeln räcker till 26,3 mil. Priset är 29 900 euro i Holland, vilket med en svensk, högre moms och bananrepublik-kurs på kronan kan översättas till konkurrenskraftiga 330 000 kronor.

Design som vilken Mazda eller Kia som helst. Retar just ingen. Foto: Mikael Stjerna

Hyundai Kona Electric har några mil mer i räckvidd, 29 mil, men kostar hela 359 900 kronor. Framför allt lovar MG något som de flesta konkurrenterna inte kan. Snabb leverans.

– Vi har en båt som är på väg hit, vi har tillverkat 4 500 elbilar som ska till Europa. Andra tillverkare bara pratar. Våra bilar behöver kunderna inte vänta på, de är redan på väg, säger Frank Meijer, marknadsdirektör för MG.

Trots att ZS från början inte är byggd som ren elbil har man lyckats med paketeringen. Bra utrymmen! Foto: Mikael Stjerna

Det är förstås en sanning med modifikation. Skeppet som kommer lastat med kinesiska el-MG håller nämligen kurs mot Norge. Där finns Europas otåligaste elbilskunder. Till Sverige kommer MG först nästa år, så visst måste du vänta på din elektriska MG.

På presstillställningen är det befriande lite folk, men ännu färre MG SZ EV. Vi murvlar får dela upp oss, vissa får börja med att tala med MG-cheferna. Jag drar vinstlotten och börjar med det viktigaste – bilen.

Det första som slår mig är... ingenting alls. Visst, den ser modern ut, men det finns inget som sticker ut i designen. Stor grill, svagt lutande fönsterlinje som viker uppåt vid bakre takstolpen. Den ser ut som alla andra. Som alla andra storsäljande, populära kompakt-suvar, kan jag tillägga. Designen är måhända anonym, men lär knappast skrämma bort några kunder.

Hur mycket finns kvar av sportbilsarvet? Inget alls, bortsett från loggan i fronten.

Jag sätter mig tillrätta i en ganska snäv stol, klädd i kinesiskt polyuretan-skinn som är standard i den högre utrustningsnivån Luxury. Jag vet inte hur detta djur ser ut, men merpriset för paketet är måttliga 22 000 kronor. Förutom ”PU-skinn” får jag elstyrd förarstol, värme i framstolarna, backkamera, soltak och döda-vinkel-varning. Taget!

Färdriktningsväljaren – alltså växelspaken – är i form av ett vred, med lite Jaguar-vibbar över designen. Med ett högervrid landar jag i ”Drive”, och elmotorn på 143 hästkrafter suger tag i bilen. Den känns stark, vridmomentet på 353 Newtonmeter är på elmotorvis tillgängligt direkt. 0-100 km/h tar 8,2 sekunder.

Instrumentering är konventionell, med sedvanliga mätartavlor framför rattkransen, och en tryckkänslig åttatums skärm i mitten av instrumentpanelen. Värmen ställs i separata reglage, och det är för ovanlighetens skull en manuell luftkonditionering, ingen klimatautomatik. Ovanligt i prisklassen över 300 000 kronor.

Som i vilken Seat eller Peugeot som helst. Bra funktion som inte retar någon. Foto: Mikael Stjerna

Inga konstigheter än så länge. Bevisligen kan man bygga bilar i Kina, landet är världens största bilproducent med en produktion på 23 miljoner bilar per år. Men hittills har få bilar exporterats, Kina-tillverkade Volvo S90 och XC60 är undantag. Den här MG:n är den första Kina-konstruerade och Kina-tillverkade bilen som lanseras över hela Europa. Okej, jag blundar för några kortvariga projekt som kom och gick i södra Europa, Land Wind, Brilliance och några till.

Kvalitetskänslan är ”sådär”. Den ger inga Audi-vibbar, men det finns heller ingen lågpriskinesisk bismak. Den här bilen har samma hårdplastytor på dörrsidorna som vilken Seat, Peugeot eller Volkswagen som helst.

Men synen på vissa detaljer skiljer sig mellan Europa och Kina. På mittplatsen bak saknas till exempel nackskydd. Det måste MG rätta till innan bilen börjar säljas 2020. Att ratten inte är ställbar i längdled är också ovanligt i dag.

Växelpuck likt den hos en annan engelsk herre. Jaguar har länge haft den lösningen. Foto: Mikael Stjerna

Toppfarten är begränsad till 140 km/h. I motorvägsfart märker jag av vindbrus från A-stolparna, men överlag går bilen tyst. Med en längd på 4,31 meter är den stor nog för hela familjen, och dessutom får några väskor plats. Lastgolvet har två nivåer och påminner i konstruktionen mycket om Skodas lastgolv. Med tanke på att batteriet är på 44 kWh har de gjort en bra paketering.

Standard är autobroms, adaptiv farthållare och filhållare. Men filhållaren är den mest diskreta jag har provat. Först halvvägs ner i diket puffar den tillbaka bilen till vägbanan.

Baksätet är mjukt stoppat, som i en gammal amerikanare, kanske är även det en skillnad mellan europeisk och kinesisk bilkultur.

Det kanske mest intressanta med en ny elbil är räckvidden. 26 mil säger fabrikens WLTP-test, och den siffran känns väldigt realistisk. I färddatorn får jag fram att jag har snittat 1,75 kWh per mil under min provtur. Vilket motsvarar omkring 25 mil i räckvidd. En ganska normal elförbrukning, men mer än vad de snåla elbilarna från Kia och Hyundai drar.

Den provkörda bilen saknade nackstöd i baksätet, något som MG måste åtgärda för att få sälja bilen. Foto: Mikael Stjerna

Men hur kunde man glömma nackskyddet i baksätet? Jag frågar doktor Pu som ser ut som ett frågetecken när jag frågar om det saknade nackskyddet. Det är nog helt enkelt ingen tradition i bil-Kina.

Från det fabriksägda europeiska importbolaget kommer Frank Meijer, marknadsdirektör. Personligen tror jag att det är den organisationens arbete som i högre grad kommer avgöra framgången i Europa för nya MG.

Bilen tycker jag nämligen känns helt okej för sitt pris. Batteristorleken är bra tilltagen, men den borde ha räckt till några mil extra räckvidd. Speciellt med tanke på att MG ZS EV är en ovanligt lätt elbil, under 1 600 kg.

Ombordladdaren är på hela 7,4 kW vilket ger bra laddtider i hemmagaraget, om du kostar på en stark väggbox. Från snabbladdare kan man via CCS-kabel ladda 85 kW. Det betyder att du i bästa fall kan ladda ett tomt batteri till 80 procent på 40 minuter och därmed få ytterligare 20 mil i batteriet.

I Nederländerna finns redan MG ZS EV för 29 900 euro, men det är i belgiska Genk som Mikael Stjerna kör bilen.

Men hur villiga är dagens kunder att köpa ett för många nytt och okänt bilmärke? Att farfar körde MG, spelar det någon roll i dagens bilmarknad? Svårigheterna är många, speciellt eftersom MG planerar att sälja bilarna via nätet, utan mellanledet med bilhandlare. Kunderna ska få offerter ”online” och sedan göra upp affären med importören direkt.

Under 2020 lovar MG-importören att verksamheten ska vara igång, med ett antal ”brand-stores” och provkörningsställen. Frank Meijer är optimistisk.

– Vi har tre unika fördelar. Priset, utrustningen och det faktum att vi kan leverera bilar direkt. Vi räknar med att sälja 2 000-3 000 bilar redan i år, säger Frank Meijer.

Foto: Mikael Stjerna

MG ZS EV

Pris

Ej fastställt, ca 330 000 kronor. Säljstart i vinter. Elbilsbonus 60 000 kronor.

 

Motor

Elmotor 143 hk (105 kW), batterityp lithiumjon, 44,5 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u. tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 259, längd 431, bredd 181, höjd 164, spårvidd f/b 153/154. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 593, maxlast 357, max släpvagnsvikt i.u. Bagagevolym (VDA-liter) 448 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,2 s, toppfart 140 km/h.

 

Elförbrukning (NEDC)

Blandad körning 1,38 kW/mil. Räckvidd (WLTP) 26,3 mil.

 

Garantier

Nybil i. u, rostskydd 10 år. Batteri 8 år/15 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Volkswagen (montage)

Volkswagen ID.3

Bilen alla elbilar kommer att jämföras med framöver är ID. 3, oavsett biltyp. Samma pris, längre räckvidd, förmodligen rymligare men leverans först andra halvåret 2020.

Pris: Ej fastställt, ca 330 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Hyundai Kona Electric

Med lilla batteriet på 39 kWh har Kona Electric snarlik batterikapacitet, men räckvidden i WLTP är faktiskt längre, 28,9 mil. Kona är 4,16 meter lång, kortare än MG ZS.

Pris: 359 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!