Provkörning av en Jaguar X-Type 2,0D

Provkörning av en Jaguar X-Type 2,0D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1998 cm3. 130 hk vid 3800 r/min, max vridmoment 330 Nm vid 1800 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Ventilerade skivor fram och bak. ABS

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 467, bredd 179, höjd 139. Axelavstånd, 252/254. Tjänstevikt 1502. Tank 61,5 liter.

Fartresurser*

Toppfart 201 km/h, 0-100 km/h 9,8 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,56 l/mil.

*(fabriksuppgift)

Jaguar på ny mark

Trycket från kontinenten blev för stort, nu ger sig Jaguar in på dieselmarknaden. Men bara med en modell som varken går att få med automatlåda eller fyrhjulsdrift. Vi vill känna oss för, säger Jaguar.

Att det är läget på marknaden som tvingat fram en dieselsatsning från Jaguar råder det ingen tvekan om. I Italien och Österrike till exempel är fyra av fem sålda sedaner i C- och D-segmenten dieseldrivna. Det betyder att diesellöst märke som Jaguar bara har smulor att slåss om. Det ska även ses som ett svar på frågan varför X-type sålt sämre än väntat.

Samtidigt poängterar Jaguar att man ännu är inne i en läroperiod. X-type börjar säljas först i september i England. Till våren kommer även S-type med en helt ny V6-diesel som Ford utvecklat tillsammans med franska PSA-gruppen.

Tvålitersmotorn däremot sitter redan i Mondeo TDCi, Jaguars tekniker har sedan gett sig på mjukvaran. 

Insuget är variabelt, vilket borgar för högt vridmoment på låga varv. Men X-type gör sig bäst på medelhöga varv, mellan 2000 och 3500 r/min finns det gott om kraft och spets. Körbarheten är utmärkt, samspelet med växellådan fruktbart. Rollen som milslukare på svenska landsvägar bör passa den här jaggan som en hand i handsken.

I synnerhet om Jaguars siffror om förbrukningen håller vad de lovar. 0,45 liter milen vid landsvägskörning innebär i princip en halvering av bränslekostnaderna jämfört med tvåliterssexan. Speciellt som dieselmotorn faktiskt känns betydligt kraftfullare. Faktum är att det maximala vridmoment på 330 Nm kan toppas under ett fåtal sekunder så att det springer upp till 350 Nm. "Overboost" kallar Jaguar denna egenskap men man är knappast ensamma om den. Saab till exempel har funktionen, liksom Smart. 

Jaguardieseln har inte partikelfilter men är förberedd för det. Kväveoxidutsläppen är dock alltjämt förhöjda jämfört med en bensinmotor.

Det är på kontinenten som Jaguar ska hävda sig men konkurrenterna har mer autobahnanpassade motorer. Jaguaren drar fint upp till 160 km/h men sedan blir det segare. Kursstabiliteten är förtroendeingivande, likaså avsaknaden av vindbrus och vibrationer. Överhuvudtaget imponerar Jaggan som vägvagn. Chassit är följsamt, styrningen behaglig. Mycket arbete har lagts på ljudnivån, till och med insprutningsmunstyckena har setts över i syfte att få ned den.

Oljebrännarens vikt är nästan identisk med tvåliterssexans, vilket underlättat arbetet med anpassningen till X-type. Fjädrar, dämpare, krängningshämmare och servostyrning uppges dock ha anpassats till dieselversionen.

För att få Jaguarkunderna att tanka diesel har den svenska generalagenten förhandlat fram ett baspris på 255000 kronor, vilket alltså är 10000 kronor lägre än för motsvarande bensinmotor. Med paketutrustning hamnar man på 268900 kronor, under magiska 7,5 basbeloppsgränsen, varför det inte torde vara helt utsiktslöst att gå till chefen och tjata till sig en Jagga som tjänstebil. Såvida denne inte vill bli skjutsad i baksätet med jämna mellanrum. Då sänks lönen i takt med att knäna skaver.

Och varför finns den inte med fyrhjulsdrift, som ju egentligen är grundutförandet för X-type? Och varför finns den bara med manuell växellåda? En sak i taget, svarar Jaguar. 

Rom byggdes inte på en dag. Inte Coventry heller.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!