Seat Ibiza TDI och Skoda Fabia RS

Provkörning av Fabia RS mot Seat ibiza TDI

Basfakta

Skoda Fabia

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande 

kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1 896 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, bak torsionsaxel. 

Styrning 

Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,5 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum av lättmetall. Däck 205/45 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 396, bredd 165, höjd 145, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt ca 1 350, maxlast ca 370. Taklast 75, släpvikt 0. Tank 45 l.

Basfakta

Seat Ibiza TDI

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo med laddluftkylare. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1896 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare, 

bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,6 m.

Bromsa

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum av lättmetall. Däck 195/55 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 395, bredd 170, höjd 144, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 

ca 1 340, maxlast ca 375. Taklast 75, släpvikt 1 200. Tank 45 l.

City diesel

Temperament och bränslekonto är skarpa

Tidig väckning en bister morgon i februari. Ajajaj. Det bultar och det bankar. Den lilla turbodieseln är både vaken och pigg men behöver fem minuter i rullning för att hinna morgna sig. 

Sedan avtar knattret i styrka samtidigt som det försiktigt börjar strömma varm luft ur munstycken på instrumentpanelen. Men så länge du sitter i bilkö glömmer du inte att det sitter en diesel under huven och värmen kommer inte lika snabbt som i en bensinbil.

Det eldas flitigt med dieselolja i Europa. I vissa länder har dieselbilarna uppåt tre fjärdedelar av personbilsmarknaden. Dieselbränslet är billigare än bensin och släpper ut mindre mängd koldioxider och kväveoxider i luften - men mera 

nitrösa gaser och mera sotpartiklar. 

Sist men inte minst är dieselmotorn

effektivare. Det går helt enkelt åt mindre mängd dieselolja för att köra bilen lika långt som med bensin. En liten turbodiesel som Skoda Fabia RS eller Seat Ibiza 1,9 TDI kan köras på mindre än en halv liter per mil. Åtminstone på landsväg.

Tillverkarna själva anger 0,42 (Skoda) respektive 0,41 (Seat) l/mil. Men att komma så lågt ens vid mycket försiktig landsvägskörning är nästan omöjligt. Man har valt hög utväxling just för att pressa förbrukningen. Det finns inte mindre än sex växlar att välja på men sexan är inte användbar annat än på ganska snabba vägar.

I 90 km/h är motorvarvet inte mer än 1 500 och då finns ingen kapacitet alls för att klara ett uppförslut eller en omkörning. 

Kör du istället 120 km/h varvar motorn cirka 2 000 och nu finns en helt annan beredskap. Vridmomentet når sin topp redan vid 1 900 r/min och motorn är redo för stordåd.

Det är sant att ingenting drar i väg bilen så ursinnigt som en turbodiesel när överladdningen väl börjar fungera. Men det finns heller inget som är så kraftlöst innan turbon börjar ladda och när vridmomentkurvan planar ut i andra änden. Därför är dieselmotorn kraftfull inom ett begränsat varvtalsområde. Det hänger på föraren att välja växel så att momentet inte försvinner.

Seat Ibiza och Skoda Fabia är variationer på samma tema som Volkswagen Polo. De erbjuds också med i stort sett samma urval av motorer. Den allra starkaste är en direktinsprutad diesel på 1,9 liters volym och med effekten 130 hästkrafter. 

Samma maskin finns även i diverse större modeller från Volkswagen-koncernen, men i en liten lätt vagn ger den förutsättningar för en väldigt speciell körupplevelse. Här finns verkligen en gammaldags turbokick som får accelerationen att tillfälligt kännas halsbrytande i ordets högst bokstavliga mening. Det gör bilen kvick och kul särskilt i stadstrafik, men risken är att många förare tröttnar snabbt. Att dosera kraften är knepigt, åkningen får en on/off-karaktär som kan vara roande för ögonblicket men i längden blir tröttsam.

Växlandet blir som sagt frekvent men att hantera den sexväxlade lådan erbjuder inga problem.

Om det är en Skoda eller Seat man åker i kan vara egalt även om det skiljer en del på karosserna och inredningen. Skoda har valt att göra sin version medvetet sportig med beteckningen RS, 16-tums lättmetallhjul och gröna detaljer som till exempel bromsoken. Seat Ibiza Sport är försiktigare i framtoningen och nöjer sig med 15-tums hjul, vilket i och för sig är helt okej. Båda bilarna har i samband med den kraftigare motorbestyckningen begåvats med skivbromsar även på bakhjulen. Antisladdsystemet ESP är extra utrustning medan anti-spinn är standard - absolut nödvändigt med tanke på att drivhjulen på grund av den ivriga turbon gärna vill riva loss till och med på torr asfalt.

Köregenskaperna är utmärkta, bilen är lydig och villig oavsett om den heter Skoda eller Seat. Någon större skillnad dem emellan är svår att konstatera, kanske känns Skoda Fabia en aning rappare i kurvorna beroende på bredare däck med lägre profil. Den lilla skillnaden tar Ibiza igen i bättre åkkomfort. Men även spanjoren kan beställas med 16 tums hjul.

Sittkomforten fram är riktigt bra i rejält skålade stolar med skaplig skjutmån. Baksätet duger även för vuxna under kortare körningar men bara under förutsättning att de som åker fram delar med sig av kupéutrymmet. 

Bäst är Ibiza och Fabia på korta körningar, men de duger även på långkörning. Det är bara ljudkomforten som inte är riktigt acceptabel i hög fart, det har dock ingenting med dieselmotorn att göra utan snarare med bullret från däcken. 

Instrumentpanelen är dystert svart i båda bilarna och somliga knappar är ynkligt små. Det gäller till exempel reglagen till elvärmen i framstolarna. Man borde kunna kräva att de gick att använda med handskar på men så är inte fallet.

Instrumenten ligger djupt och man känner även i dagsljus ofta behov av instrumentbelysning, som dock inte är kopplad till halvljusautomatiken. En trevlig färddator är standard i båda bilarna och rattarna är ställbara i både höjd och längd.

I utrustningen är det bara detaljer som skiljer. Fabia RS har exempelvis elektriska fönsterhissar i alla fyra dörrarna medan Ibiza har manuella fönsterhissar bak. En viktigare skillnad är att Seat Ibiza även finns med tre dörrar, medan alla Skoda har dörrar även till baksätet.

Båda har begåvats med fyra stjärnor i krocktest hos Euro NCAP (observera att betyget endast kan jämföras med andra bilar i småbilsklassen) och den svenska krockskyddsutrustningen är tillfredsställande. Sämre är det med den förebyggande säkerheten: det är inte bara ESP som saknas utan även varnande pip för den som glömmer bilbältet.

Vilken du väljer är egentligen en smaksak, många faller väl för Fabia med dess lite roligare utstyrsel och gladare inredning. Bilarna kostar ca 160 000 kronor och kan båda numera skryta med vagnskadegaranti. Det är mycket pengar för lite bil. I runda tal tjugo tusenlappar mer än för jämförbara bensinmodeller (tvåliters 115 hk) av Fabia och Ibiza.

Därtill kommer att den årliga fordonsskatten för dieselbilar med nuvarande regler är fyrfaldigad, vilket innebär 5 090 kronor. Totalt sett blir det mycket pengar som skall kompenseras av ett lägre bränslekonto. 

Det krävs nog både körglädje och småbilsentusiasm utöver det vanliga för att få kalkylen att gå ihop. Men har du budbilsfirma så varför inte...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!