Ferrari 360 Modena Challenge

Provkörning av Ferrari 360 Modena Challenge

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

8-cyl mittmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 5 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 11,0. Borrning/slag 85/79 mm, volym 3586 cm3. 

Max effekt 400 hk+ (294+ kW) vid 8500 r/min. 

Max vridmoment 367 Nm vid 4750 r/min.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Dubbla triangellänkar, skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn mittmonterad, bakhjulsdrift. 6-växlad låda som styrs via paddlar på rattstången.

STYRNING

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram (355 mm) och bak (330 mm). 

Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälgbredd 8 tum fram, 10,5 tum bak. 

Däck 235/645/18 fram, 295/645/18 bak.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 448, bredd 192, höjd 121. Tävlingsvikt 1170

PRESTANDA (fabriksuppgift)

Acceleration 0-100 km/h 3,9 sek. Toppfart 293 km/h.

GÅSHUD!

"När varvräknaren passerar 8000 kan jag omöjligt tro att den här bilen är slö jämfört med konkurrenterna!"

Pris: 1,3 miljoner kr (maj 2000)

Har funderat på att få det klassat som yrkesskada. Kan nämligen inte passera en affär som säljer Ferrariprylar utan att köpa något.

Det var väl därför den gamle sikhen log så vänt när han såg mig komma gående. 

Utanför hans skrädderi hängde nämligen en röd och svart Ferrarijacka. Det lyste förmodligen lång väg att här, här kommer det en torsk. En supertorsk!

Klämde och kände på kvaliteten. Synade broderiet noga.

- Original?, undrade jag.

En urbota dum fråga eftersom detta utspelade sig på Sukhumvith Road i Bangkok, en gata där ingenting som säljs är äkta. Klockor, kläder och kärlek från flickorna som lutar sig mot husväggarna på kvällarna - allt är fejk!

- Best original copy in town, sir. Special price for you!

Fem minuter senare vandrade jag därifrån med jackan över armen. Log i mjugg, nöjd med mitt prutande. Sikhen asgarvarde förmodligen hela vägen till banken.

Men i dag, här och nu, är det jag som ler så att mungiporna sitter i ögonhöjd.

De drygt 400 hästarna bakom min rygg skapar musik så ljuvlig att vare sig Beatles, Stones eller Motorhead har en chans.

Och det är äkta vara! Ferrari 360 Modena Challenge. Världens vackraste tävlingsbil. Och inte bara vacker. Med den 3,6 liter stora V8-motorns hjälp accelererar bilen från 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten är 293 km/h.

Kan man begära mer? Svaret är ett rungande ja!

I alla fall om man som Thorbjörn Holmstedt tävlar med bilen i svenska GTR-serien. Där är bilen långt ifrån den hästkraftstinnaste eller snabbaste.

Gör man däremot som Tony Ring, som äger bilen tillsammans med Holmstedt, och tävlar i Ferrari 360 Challenge är bilen helt tillräcklig. Inte minst tack vare att alla tävlar med identiskt vagnmaterial. Men Ferrari har bestämt sig för att utveckla 360 Modena vidare till att bli en vinnare i GT3-klassen där bilen hör hemma. Till hösten kommer både fler hästkrafter, bättre aerodynamik och lite annat godis vilket skall utjämna oddsen för Holmstedt.

Ferrari har deklarerat att deras motorsportavdelning nu ska koncentrera sig på F1 och GT3. Satsningen på sportvagnen 333SP är nedlagd. Den 550 Maranello som cirkulerar i sportvagnsracing är ett privat projekt.

En riktigt driven förare behöver dock inte skämmas för sig i en 360 Modena i GTR. Det motorn saknar jämfört med konkurrenterna kan föraren ta igen vad gäller körbarhet. Konkurrenterna i GT3 heter oftast Porsche 911 och är, i jämförelse med 360 Modena, riktiga bestar att köra fort med.

När gränsen passeras med en bakhjulsdriven, aktermotoriserad nioelva händer det saker! Bakvagnen kastar ut fort, fort, fort och att rädda den situationen är ingen barnlek.

En 360 Modena kan också kasta ut med bakvagnen, men signalerar i god tid att så är fallet och den är enklare att stötta med gasen. Bilen kommunicerar helt enkelt bra med föraren.

Vi lät Calle Rosenblad ta plats bakom ratten. Inte för att han är en av de bästa STCC-förarna i sin Nissan, utan eftersom han jämte Fredrik Ekblom är en av de mest rutinerade sportvagnsförarna i Sverige med flera Le Mans i ryggen.

- Jag är mycket positivt överraskad säger han efter några snabba varv.

Det sista varvet slutade i en jättesladd som fick Holmstedt att hicka till och snabbt hala fram en röd flagga.

- Inga problem menade Rosenblad. Det var bara att kliva på gasen när jag fick returen så rätade den upp sig. Med en Porsche GT1 eller GT2 hade det gått runt, inget snack. Den här bilen är mycket mer lättkörd. Den talar till dig omedelbart. Jag skulle kunna jämföra den med Ferrari F40 som jag körde för några år sedan. Härlig motor med hur mycket ork som helst. Bara vansinnigt, för att inte säga farligt, att gå ner på tvåan i hårnålar. Det går utmärkt att köra på de högre växlarna.

För en som bara sett Le Mans från utsidan är det en härlig utmaning att ratta Ferrari 360 Challenge runt Gelleråsen. Tyvärr är banan långt ifrån i bästa skick och det ojämna underlaget gör att bilen studsar vilt. Eftersom den blodröda pjäsen kostar 1,3 miljoner håller jag hårt i ratten och har snart kramp i händerna.

Växlingen sköts via paddlar bakom ratten. Uppåt på höger sida, nedåt på vänster. När man börjar köra fortare och känner ett behov av att växla i en kurva irriteras man av att paddlarna sitter fast på rattstången och inte följer rattens rörelser.

- Det är en vanesak, hävdar Tony Ring.

Växlingarna tar enligt Ferrari 0,15 sekunder, men det känns längre i bilen. Vid varje växling tar datorn över, ger mellangas, och ett "N" som i Neutral blinkar till på instrumenpanelen.

Det som imponerar mest på en amatörracerförare som jag är motorns spänst, styrka och sång. Det förefaller finnas hur mycket kraft som helst, förutsatt att du inte låter varvtalet sjunka för lågt. Maximalt vridmoment ges vid knappa 5000 r/min men maxvarvet och maxeffekten sitter vid 8500 r/min. Då är det gåshud som gäller!

En annan sak som etsar sig fast i minnet är de enorma bromsarna. Gång på gång inser jag att jag klivit på bromspedalen för tidigt och tvingas ge mellangas för att komma fram till kurvan.

355 respektive 330 mm stora ventilerade skivor tillsammans med Brembook och ett låsningsfritt system är det som sätter stopp på bilen så effektivt.

Det är också dessa som så småningom gör att jag kan stanna i bandepån. Ser Holmstedt andas ut. Vippar till en strömbrytare med pekfingret. Motorn stannar. Tittar i backspegeln och ser att jag fortfarande flinar stort.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr