Provkörning av Ferrari 599 GTB Fiorano

Provkörning av Ferrari 599 GTB Fiorano

Ferrari fyller 60 år i år och märket verkar piggare än någonsin. F1-cirkusen snurrar som beräknat, etter värre är hur fint produktionsbilarna bemästrar asfalten. Vi tog tillfället i akt och smakade nya 599 GTB Fiorano mellan födelsedagstårttuggorna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Luften dallrar, den blankröda Ferrari 599 GTB Fiorano står och hämtar sig efter några hetsiga varv runt Skånes korta svar på anrika Nordschleife - Ring Knutstorp. Ur motorhuvens ventilationsslitsar stiger hettan, de röda bromsoken har svärtats av allt kraftarbete. I övrigt verkar den italienska hingsten oberörd av sitt vardagsslit som utlånad pressvagn.

- Vadå, det var väl inget, kom hit och piska ännu lite hårdare, verkar 599 vilja tala om för mig.

 Sagt och gjort, utan tillstymmelse av skräckrädsla över prislappen på dryga 2,2 miljoner kronor. Nåja, nästan i alla fall. Rullar ur depån med Magnettino-vredet inställt på ”Race”. Nästa läge, överkorsad ”CST”-text betyder att vare sig hängslen eller livrem finns på plats om du håller på att trilla med bilen. Snabbare växlingar och lössläppt antispinn bidrar till att jag landar på ”Race”-läget.

 Hjärtat hos en Ferrari är motorn, i fallet 599 GTB är det en makalös maskin på sex liter och 620 hästkrafter, konfigurationen är givetvis V och cylinderantalet tolv som alltid när det gäller top-of-the-line-Ferrari. Motorn stammar från supersportbilen Enzo, minus 40 hästkrafter. Effekt är ändå det som minst av allt saknas bakom ratten. Karaktären är inte utstuderat spetsig, 599 är en äkta Gran Turismo. Den ilskröda startknappen på ratten väcker härligheten till liv, men först måste du vridit runt nyckeln. Några centimeters gaspådrag när jag sitter och torrbryter resulterar i motorsång jag rangordnar på min alldeles egna personliga topp fem-lista. 

 Metalliskt och med en lätthet i oktaverna konkurrerar ljudet ut hela Skånes fågelkvittret. Fångar in dörren, drar igen densamma och paddelpetar i ettans växel. Vridmomentet är maffiga 608 Newtonmeter och utan att ha börjat köra på attack känns 599 förvånansvärt lättkörd. Styrning, växellåda, runtomsikt – det mesta funkar med en smidighet jag aldrig tidigare stött på hos en Ferrari. Visst, uppåtväxlingarna hugger abrupt när jag börjar öka tempot, enligt uppgift skjuts nästkommande kuggar på plats på 100 millisekunder med Manettion placerad i Race-läge. 599 drar liksom Lucky Luke snabbare än sin egen skugga.

Inredningen är en orgie av klassisk bildesign. Varvräknaren rakt framför rattcentrum, röd nål mot gul botten, graderingen upphör vid 10 000 r/min. Växlingsindikator visas i ett separat fönster, strax till höger hastighetsmätarrundeln med siffrorna ”360” uppfostrande manande åt dig. Informationsdisplayen till vänster om varvräknaren sörjer för övriga upplysningar som bränslemängd, kylvattentemp och oljetryck. Klassiskt och modernt i en italiensk mix som vi aldrig skulle tillåtits se i en strikt Audi R8 eller förutsägbar Porsche 911.

 Beige skinninredning där lädersömnaden utförts av den bästa körsnären tillsammans med koliberpaneler spär på intrycket nytt-gammalt. Värmereglagen på mittkonsolen känns dock billiga i sammanhanget. Klart är att Ferrari förstått sitt varumärkes värde fullt ut med 599 GTB Fiorano – det mesta är uttänkt, flera gånger om, av ingenjörer, designers och marknadsfolk. Helhetsintrycket blir en rå men samtidigt slimmad supersportbil. Med den italienska galenskapen bibehållen.

 Skalstolarna greppar perfekt om kroppen - för vanlig körning. Vid snabb körning på bana önskar vi oss en bättre, djupare, mer fast sits.

Svetten börjar pärlar sig. På mig, inte bilen. Att dra ut fullt på varje växel är enkelt, smärtsamt enkelt. Den stora tunnkransade ratten manövrerar den 4,66 meter långa och 1,96 meter breda bilen som om måtten vore överskattade. Drygt 1,8 ton känns bara i tvära 90-gradersböjar och vid inbromsningar då dödvikten ger sig till känna. När jag hetsar på maskineriet skänker kraftexplosionen ur V12-motorn en lätthet till bilen. Lägger mig på 75-80 procent av min egna körnivå och förhållandena blir himmelska. Dynamiken vid inbromsning och instyrning lever upp, men det är dags att passera grinden till den avlysta banan. Smal och kurvig racerbana är helt enkelt inte mammas gatan för en fullblods-Gran Turismo.

 På allmän väg väcker 599 GTB Fiorano - tilläggsnamnet har lånats från den egna testbanan i Maranello – med all rätta uppståndelse. Vinkningar och mobilkamerafotograferandet vanligare än någon annan gång det körts sprillans ny rödlackad Ferrari. Körupplevelsen från banan gör att 599 känns allt annat än ett utanpåverk även om detta (nästan) hade varit gott nog. Det nygamla temat går igen i exteriördesignen - lång motorhuv, rejäla avstånd mellan hjulen i både längd och bredd tillsammans med flack vinkel på bakrutan avslutas med runda, smutta bakljus med samtliga lysfunktioner inbyggda. Vackraste detaljen är utan tvekan hur C-stolparna separerats från övriga karossen. Medan bakrutan rundas av in mot bilens mitt löper taklinjen obruten ner mot aktern. Resultatet är tveklöst ren designkonst av högsta rang.

 Balansen i bilen är perfekt, lyckan fullständig. Trots att Ring Knutstorp känns trång över axlarna för en renodlad GT-sportvagn som 599 så visar ändå ytterligare ett par varv att bilen hör hemma såväl innanför som utanför banstaketen.

Kollega Jonas Borglunds snart bevingade uttryck ”man borde ta en fika i Rom” som bevis på om en bil lämpar sig för långturer eller ej rullar runt i mitt huvud när jag kör i depå efter den alltför korta provkörningen där delar av Teknikens Världs redaktion står och möter upp mig men främst den röda makapären.

 - Man skulle ta en fika i Rom, flinar jag glatt åt Jonas.

Ferrari 599 GTB Fiorano

Pris

2 200 000 kronor

Motor

Bensin, 12-cyl V, mittmonterad frontmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,2:1. Borrning/slag 92,0/75,5 mm, cylindervolym 5 999 cm3. Max effekt 620 hk (456 kW) vid 7 600 r/min, max vridmoment 608 Nm vid 5 600 r/min.

Kraftöverföring

Frontmonterad motor, bakom framaxeln. Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell F1-låda med automatisk koppling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Dubbla triangellänkar i aluminium fram och bak. Krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång med servo. 1,5 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade skivor, fram/bak 355/330 mm. Keramiska skivor som tillval, storlek f/b 398/360 mm. Sexkolvsok fram. Fyrkolvsok bak. Låsningsfritt system.

Hjul/Fälg

Fram 8 tum, bak 11 tum, däck fram 245/40 R19, bak 305/35 R20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavst. 275, längd 467, bredd 196, höjd 134, spårvidd f/b 169/162. Tjänstev. ca 1 680, maxlast ca 220. Tank 105 liter.

Fartresurser*

Toppfart 333km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,7 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 3,27, landsväg 1,47, blandad körning 2,13 l/mil. CO2 490 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!